• Viimsan

    Komplettera med ersättning?

    Min lille pojke är snart tre månader, när vi var till BVC för några dagar sedan hade han ökat från 4550 g till 5160g, och växt från 57 cm till 59 cm. Han har redan från början legat ett snäpp under medellinjen både vikt och längd så han är ju en liten kille. Och nu hade han inte ökat lika mkt i vikt som tidigare. Han helammar och tar inte napp så får tutte så fort han verkar hungrig. Jag har sedan BVC besöket försökt amma honom oftare men han vill äta som tidigare och är inte intresserad av att ?maratonamma? eller äta oftare ( äter ca varannan/ var tredje timme dagtid). Funderar nu på att börja ge honom en flaska ersättning till kvällen då jag upplever att det finns mindre mjölk då. Tänkte då amma först och ge ersättning efter. Hur stor är risken att det påverkar mjölkproduktionen? Låter det vettigt? Mvh nojjig morsa

  • Svar på tråden Komplettera med ersättning?
  • möjligt

    Vill du ge ersättning för att du vill det så är det bara att köra men vill du egentligen helamma så är det bättre att låta bli då det definitivt kan störa mjölkproduktionen om man har otur.

    Angående att han inte gått upp lika fort så brukar BVC säga till om de upplever det som ett problem men det kan också hjälpa att själv vara lite påläst. BVCs tillväxtkurvor är baserade på både amnings och ersättnings barn och Det har skapat ett fenomen som benämns amningspuckel. Ett helammat barn växer nämligen enligt ett lite annorlunda mönster än ersättningsbarn, fort i början men sen lite långsammare.

    Det finns appar tex. Growth där du kan föra in din bebis vikt/längd mått och se hur tillväxten ser ut gentemot WHOkurvorna istället. WHO kurvorna är baserade på helammade barn och ofta följer de därför denna kurva mycket bättre.

  • Viimsan
    möjligt skrev 2017-12-23 13:39:14 följande:

    Vill du ge ersättning för att du vill det så är det bara att köra men vill du egentligen helamma så är det bättre att låta bli då det definitivt kan störa mjölkproduktionen om man har otur.

    Angående att han inte gått upp lika fort så brukar BVC säga till om de upplever det som ett problem men det kan också hjälpa att själv vara lite påläst. BVCs tillväxtkurvor är baserade på både amnings och ersättnings barn och Det har skapat ett fenomen som benämns amningspuckel. Ett helammat barn växer nämligen enligt ett lite annorlunda mönster än ersättningsbarn, fort i början men sen lite långsammare.

    Det finns appar tex. Growth där du kan föra in din bebis vikt/längd mått och se hur tillväxten ser ut gentemot WHOkurvorna istället. WHO kurvorna är baserade på helammade barn och ofta följer de därför denna kurva mycket bättre.


    BVC verkade inte speciellt oroliga utan ville vänta till nästa vägning om en månad och se vart det tog vägen. Jag blev nog mest orolig då mitt första barn slutade gå upp i vikt helt plötsligt trots att han verkade nöjd. Är rädd att det ska bli lika nu, speciellt när han redan är liten. Försöker amma så ofta som möjligt men han verkar som sagt inte intresserad av att amma mer..
  • möjligt

    Det låter ju som att dina känslor mest handlar om ditt förra barn och jobbiga tidigare upplever ser. Hade det hjälpt dig så kan du säkert be BVC om lite tätare vägningar ett tag framöver, det brukar de inte ha ett problem med så kan du se att han/hon fortsätter gå upp.

    Men återigen så rekommenderar jag att du Även lägger in mätvärdena i en who-kurva. Det kan vara ganska oroande annars när det ser ut som om viktuppgången går alldeles för sakta och de dippar på kurvorna när de faktiskt i verkligheten växer precis som de ska

  • Anoanoano

    Hej,

    Min unge var likadan, speciellt att han inte tog napp, ammade hela tiden och hade ändå en avtagande vikt. Han var glad och nöjd och växte i övrigt men blev ganska tanig av att bli längre men knappt gå upp. Vid tre månader konstaterades kort bakre tungband och vi fick det korrigerat - han ökade en kurva på en månad och är nu rätt tjock och go. Så mitt tips är att kolla in Facebookgruppen "stödgrupp för kort läpp- och tungband" så vården inte är så bra på att diagnostisera.

  • Anoanoano

    PS. Kort tungband är ärftligt så har du haft liknande problem med första barnet finns en risk att det var pga tungband.

Svar på tråden Komplettera med ersättning?