Katastroftankar, ångest,oro...
Jag har alltid varit en person med mycket oro innombords. Helst tänkt vad som kan gå fel istället för vad som kan gå bra. Tänkt katastroftankar..
Sista 4 åren efter ett hemskt missfall så började jag känna mig låg och orolig lite då och då. Men jag kände att jag kunde hantera det. Har tagit johannesört och tyckt att det ändå gick bra.
Senaste 2 månader efter att några tråkiga saker hade hänt så kände jag hur det gick neråt.
MYCKET mer oro. Jag tänkte katastroftankar oftare. Det var liksom fler dåliga än bra dagar. Jag kunde inte fungera på jobbet.
Ett exempel på hur mina tankar går : Jag är livrädd för att bli psykiskt sjuk. Och inlagd på psyk. Att ingen mediciner kommer hjälpa. Jag kommer må mycket sämre, kommer inte få träffa mina barn. Jag kommer hamna i nån psykos, inte veta vad jag gör. Tänk om jag skadar mig själv eller mina barn. Och jag känner hur ångesten och oron byggs upp och mina katastroftankar bara utvecklas. Jag hamnar i en bubbla av dessa tankar. Kan ej komma ut, hjärnan går på högvarv fast jag är helt slut. Jag är här men inte närvarande. Allt händer runt mig men jag är så långt borta i mina tankar att det är sjukt. Jag börjar må illa och kan ej fungera normalt. Kan jeg koncentrera mig och är mycket orolig. Kan ta ibland en timme ibland längre innan jag känner att jag kan styra mina tankar och oron släpper och jag kan komma ur denna bubblan.
Efteråt kan jag göra saker och fungera någonlunda normalt, fast jag är alltid på vakt och undrar när det händer nästa gång. Och det är klart jag kan känna mig låg efteråt. Känns som hela kroppen går genom något jobbigt.
Jag har försökt att analysera detta i flera dagar nu. Jag har läkartid bokad efter nyår. Jag har jättesvårt för antidepressiva. Är livrädd för att må ännu sämre och inte hitta rätt medicin.
Jag tycker inte att jag är deprimerad. Under dessa ?attacker? så det är klart jag blir deppad av alla katastroftankar. Och ledsen av obehagliga tankar som kommer. Ibland fattar jag inte att jag kan tänka vissa tankar. Jag blir livrädd.
Jag försöker att tänka att det är BARA tankar men jag blir ledsen och rädd.
Jag äter dåligt och har jobbigt där det finns massor med människor. Hamnar i bubblan igen och känns som jag ska svimma. Har svårt att köra bil, så nu gör jag inte det längre. Svårt för ljus och höga ljuder.
Får jag oron och ångesten innan läggdax det är jättesvårt att sova. Vissa nätter kan jag ligga vaken hela natten. Och då blir det extra jobbigt dagen efter. Drömmer även mycket när jag sover.
Jobbigt när hjärnan går på högvarv och jag kan inte styra mina tankar???? Tankarna gör att jag hamnar i oron/ångest spiralen.
Har hört mycket bra om KBT. Evt nån lugnande medicin som kan hjälpa mig varva ned alla tankar när jag får dessa attacker.
Jag vet inte, ibland är det kaos. Vet inte vad jag ska göra. Hatar bubblan med jobbiga tankar. Är inte mig själv när jag är i den????
Känns som jag aldrig kommer bli som vanligt igen. ????
Nån med erfarenheter, tips, råd?