• Anonym (Suck)

Åderbråck i underlivet. HJÄLP!

Gravid i vecka 21 och upptäckt vad jag tror/antar är åderbråck i underlivet.

Så vad är eran erfarenhet? Kommer de förvärras under graviditeten?

Påverkar det förlossningen?

Försvinner det efter förlossningen?

Kan jag göra något för att det ej ska förvärras?

Alltid ska det vara något...

• Svar på tråden Åderbråck i underlivet. HJÄLP!
  • Anonym (M)

Stödstrumpor hjälper mig jättemycket. Och att ha benen i högläge. Och se till att inte bli förstoppad...

Jag fick under min första graviditet, märkte inte av dem under förlossningen men däremot efter ibland vid mens kunde de göra riktigt ont.

Hade problem med dem igen under denna graviditet men faktiskt lättade det efter v30 av nån anledning.

Ska be om hjälp efteråt, har hört om crèmer eller att man kan ta bort dem på samma sätt som vanliga åderbråck.

• Carambolan

Jag fick åderbråck på ena blygdläppen under min sista graviditet. Kändes jättestort då, typ som att blygdläppen blivit dubbelt så stor. Är inte säker på exakt när det försvann men några veckor efter förlossningen var det borta i alla fall och syns inga spår.

• Anonym (Mamma)

Jag fick under min första graviditet och tyvärr har de inte gått tillbaka helt och hållet trots att de flestas åderbråck gör det. Min fiffi såg seriöst ut som en blodfylld mussla mot slutet... Inte kul, jag känner med dig! Nu är jag gravid igen (v 6) och än så länge har de inte förvärrats men räknar med att det blir värre när barnet blir tyngre.

Åderbråck i underlivet går att operera som vanliga åderbråck. Tror dock kanske att de väntar med det tills man inte ska ha fler barn.

Håll ut och kom ihåg att det är inte farligt. Stödstrumpor kan hjälpa och att ligga ner en stund för att låta svullnaden gå ner om de värker.

• Anonym (Mamma)

Och så har man hört skräckhistorier om åderbråck som spricker vid förlossningen vilket jag var orolig för, men jag hade som sagt STORA åderbråck längs båda blygdläpparna (vilket typ alla som undersökte mitt underliv mot slutet reagerade på) och mina sprack inte. Du kan föda barn vaginalt trots åderbråck så stressa inte inför förlossningen p.g.a det!

Svar på tråden Åderbråck i underlivet. HJÄLP!