• Almis

Hemorrojder eller cancer?

Nästan 4 år efter min förlossning, började jag få rejäla problem med magen. 

Jag var konstant förstoppad och när jag väl försökte göra nr 2, kunde det ta uppemot en halvtimme innan bajset kom ut samtidigt som det gjorde djävulskt ont.

Efter ett tag började jag även att blöda mer eller mindre varje dag (minns dock inte exakt vilken tid blodet kom).

Jag uppsökte läkare, men eftersom han var manlig, kändes det obekvämt att bli undersökt av honom och då gav han mig bara rådet att ändra mina kostvanor och använda någon salva som skulle lindra det hela.

Dessa råd tog jag väl till mig lite halvhjärtat och ändrade därför i princip ingenting och fortsatte gå runt med besvären, tills jag av en ren slump fick reda på att dessa blödningar kunde tyda på cancer.

Det har nu gått 2-3 veckor sedan jag ändrade om min kost, och det har fortfarande inte blivit helt bra.

Jag blöder betydligt mindre än förut (tidigare kunde det rinna ner floder i toastolen när det var som värst), ofta blöder jag inte alls, men ibland kan det fortfarande komma några stänk av små ljusröda droppar när jag torkar mig och det går mycket lättare att bajsa även om det ännu kan kännas lite obehagligt när jag ska trycka ut den. 

Borde jag boka läkartid eller vänta ut det ännu mer?

Dricker mängder av vatten, äter frukt, hälsosam mat på regelbundna tider och äter dessutom katrinplommon emellanåt. 

• Svar på tråden Hemorrojder eller cancer?
  • wildflowers

alltså oroa dig inte... hemorrojder kam vara besvärliga och går inte bort när de väl kommit. Mkt vanligt att få efter förlossningen. Ja har haft och dras/kommer få dras med mina i två år...de läe väl inte gå bort hellee...men gå iväg och få dig undersökt. Och man kan behandla med en kur sheripeoct i två veckor 2 ggr om dagen. Har du provat ?

• Almis
    wildflowers skrev 2017-12-23 22:30:16 följande:

alltså oroa dig inte... hemorrojder kam vara besvärliga och går inte bort när de väl kommit. Mkt vanligt att få efter förlossningen. Ja har haft och dras/kommer få dras med mina i två år...de läe väl inte gå bort hellee...men gå iväg och få dig undersökt. Och man kan behandla med en kur sheripeoct i två veckor 2 ggr om dagen. Har du provat ?

Har det gjort lika ont för dig med och kommit blod? Har endast provat att ändra om kosten.  

Ska troligtvis köpa piller/pulver på apoteket med, förhoppningsvis försvinner besvären helt då... 
  • EpicNurse
    wildflowers skrev 2017-12-23 22:30:16 följande:

Vadå oroa dig inte? Blödningar från ändtarmen ska alltid tas på allvar och undersökas.

Du bör absolut låta dig undersökas, oavsett vilket kön det är på läkaren. Herregud... att åsidosätta sin hälsa för att det var pinsamt att läkaren var man. Ibland får man bita ihop och inse att nä, det är inte superkul att bli undersökt där nere, men det är ett nödvändigt ont. Och dessutom är det inte som att läkaren bryr sig ett skvatt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Almis
    EpicNurse skrev 2017-12-23 22:46:23 följande:
    Vadå oroa dig inte? Blödningar från ändtarmen ska alltid tas på allvar och undersökas.

Du bör absolut låta dig undersökas, oavsett vilket kön det är på läkaren. Herregud... att åsidosätta sin hälsa för att det var pinsamt att läkaren var man. Ibland får man bita ihop och inse att nä, det är inte superkul att bli undersökt där nere, men det är ett nödvändigt ont. Och dessutom är det inte som att läkaren bryr sig ett skvatt!
    Jag vet att det var otroligt dumt  att inte låta honom undersöka mig, men med tanke på hans lugna förhållningssätt, intalade jag mig själv att det inte kunde vara så farligt.

Nu är jag livrädd för att det ska vara något allvarligt fel som kanske inte kommer gå att fixa. :( 

De senaste dagarna har jag även fått uppsvullen mage (gör däremot inte ont) och en del gaser. 
  • wildflowers

Eh ja??? Fast det låter ju som.hemorrojder. alltså jag skriver ju att hon inte ska oroa sig för det värsta när det låter som hemorrojder. Ts har ju inte ens behandlat med receptfria hemorrojdbehandlingar.

Sen skrev ju ja att hon ska gå iväg och kolla upp det!!!

• wildflowers

Jag kan säga att jag behandlat flera gånger och de går inte bort tyvärr. Sprickor blod etc är vanligt med såna mag/tarmproblem

• EpicNurse
    Almis skrev 2017-12-23 22:57:08 följande:

Jag vet att det var otroligt dumt  att inte låta honom undersöka mig, men med tanke på hans lugna förhållningssätt, intalade jag mig själv att det inte kunde vara så farligt.

Nu är jag livrädd för att det ska vara något allvarligt fel som kanske inte kommer gå att fixa. :( 

De senaste dagarna har jag även fått uppsvullen mage (gör däremot inte ont) och en del gaser. 

Det är osannolikt att det skulle vara något allvarligt, men som sagt ska man alltid kolla upp det! Så ring din VC efter jul :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • zoran

råder dig att utesluta mjölkprodukter 2 veckor helt eller bara laktos...jag uteslöt laktos och blödningarna upphörde...det visade sig till slut att jag var mjölkproteinallergiker..när jag åt laktosfria produkter slutade jag blöda men hade andra besvär ..råder dig starkt att prova...

• Almis
    zoran skrev 2017-12-24 03:14:54 följande:

råder dig att utesluta mjölkprodukter 2 veckor helt eller bara laktos...jag uteslöt laktos och blödningarna upphörde...det visade sig till slut att jag var mjölkproteinallergiker..när jag åt laktosfria produkter slutade jag blöda men hade andra besvär ..råder dig starkt att prova...

Vad hade du för besvär? I morse fick jag diarre :( Åt iofs två burkar med katrinplommon igår så hoppas det är därför.
Svar på tråden Hemorrojder eller cancer?