Hemorrojder eller cancer?
Nästan 4 år efter min förlossning, började jag få rejäla problem med magen.
Jag var konstant förstoppad och när jag väl försökte göra nr 2, kunde det ta uppemot en halvtimme innan bajset kom ut samtidigt som det gjorde djävulskt ont.
Efter ett tag började jag även att blöda mer eller mindre varje dag (minns dock inte exakt vilken tid blodet kom).
Jag uppsökte läkare, men eftersom han var manlig, kändes det obekvämt att bli undersökt av honom och då gav han mig bara rådet att ändra mina kostvanor och använda någon salva som skulle lindra det hela.
Dessa råd tog jag väl till mig lite halvhjärtat och ändrade därför i princip ingenting och fortsatte gå runt med besvären, tills jag av en ren slump fick reda på att dessa blödningar kunde tyda på cancer.
Det har nu gått 2-3 veckor sedan jag ändrade om min kost, och det har fortfarande inte blivit helt bra.
Jag blöder betydligt mindre än förut (tidigare kunde det rinna ner floder i toastolen när det var som värst), ofta blöder jag inte alls, men ibland kan det fortfarande komma några stänk av små ljusröda droppar när jag torkar mig och det går mycket lättare att bajsa även om det ännu kan kännas lite obehagligt när jag ska trycka ut den.
Borde jag boka läkartid eller vänta ut det ännu mer?
Dricker mängder av vatten, äter frukt, hälsosam mat på regelbundna tider och äter dessutom katrinplommon emellanåt.