• Gleamglow

Als tidiga symtom?

Från och till har jag känt av obehag i halsen ca 1 år ca . Sväljsvårigheter och en klump i halsen känner mig inte stressad så känns inte som det beror på stress, detta kommer å går med olika mellamrum under tiden blir jag även nedstämd. Tänk om det kan vara Als? Någon som har Als el nån närstående får ni gärna berätta tidiga symtom på Als. På nätterna kan jag inte sova har en klump känsla i halsen hela tiden, ibland kommer skovet längre perioder ibland kortare. *Börjar känna mig orolig*

• Svar på tråden Als tidiga symtom?
  • Byggtrygg63378756

ALS är ett långskott och brukar inte gå i skov utan bli successivt sämre hela tiden. Men Det finns ju andra sjukdomar, MS, olika cancerformer etc så du bör söka för utredning

• molly50

Nu har jag ingen anhörig med ALS,men det brukar väl börja med svaghet i en fot eller hand,om jag inte minns fel.
    Sedan brukar det sprida sig till andra ställen för att till sist nå andningsorganen.
    Men jag tycker du ska söka för det där om du är orolig.

Carpe Diem
  • Scoops

Kolla med en sjukgymnast eller kiropraktor. Jag hade en känsla av en "klump" i halsen som kom och gick (trodde det var nån typ av ångest först), men det var bara en stel nacke...kan tydligen ge alla möjliga konstiga symptom. Jag gick till en kiropraktor som "knäckte" till det och det försvann.

• mazziemay

När det gäller klumpkänsla så sök en ÖNH-dr är mitt råd då jag själv jobbar med sådan dr och vi har många som söker för just det.

• Sanna0asp

Nu är jag ingen expert, men det där låter som symtomen jag hade, när jag fick reda på att jag hade struma, det är lätt att görs ett test hos läkaren

Svar på tråden Als tidiga symtom?