• Kebabsåsen

Formgjutna öronproppar (tandvårdspersonal men även andra!)

Jag blev klar med utbildningen till tandläkare för ett halvår sedan och har jobbat sedan dess. Trivs bra med jobbet på det stora hela men känner redan hur min hörsel börjar ta skada av ljudet från turbinen, ultraljudsspetsen och sugmunstycket. Efter en arbetsdag är jag riktigt trött i huvudet och i öronen.

Jag har provat använda vanliga öronproppar men det fungerar inte så bra då jag har svårt att kommunicera med patienten samt sköterskan.Därför används de inte.

Vet att tandvårdspersonal på vissa kliniker har öronproppar som formgjutits efter deras öron. Dessa ska tydligen släppa igenom tal så att man kan ha i de hela patientbesöket.

Någon som har erfarenhet av att jobba med formgjutna öronproppar?

Är de bekväma/sitter de skönt?
    Är de diskreta? (Är ett plus om de inte syns så väl när de sitter i)
    Släpper de igenom tal såpass att man kan ha i de hela dagen och ändå kommunicera?

• Svar på tråden Formgjutna öronproppar (tandvårdspersonal men även andra!)
  • Kantorskan

Jag är musiker och har fått såna via jobbet. De är jättebra och finns med olika filter - jag har ett filter som jag kan ha när jag övar och ett annat som bara tar bort lite stressljud och som är helt ok att använda jämt om man vill. Kan verkligen rekommendera dessa.

• Kebabsåsen
    Kantorskan skrev 2017-12-25 13:07:36 följande:

Jag är musiker och har fått såna via jobbet. De är jättebra och finns med olika filter - jag har ett filter som jag kan ha när jag övar och ett annat som bara tar bort lite stressljud och som är helt ok att använda jämt om man vill. Kan verkligen rekommendera dessa.

Tack för svaret! Hur sitter de i öronen? Är de diskreta/vad har de för färg?

Vet du vad de är för märke?
  • Kantorskan

Själva proppen är genomskinlig men filtren kan ha olika färg. Till exempel är mina övningsfilter röda medan vardagsfiltret är genomskinligt, så den syns nästan inget alls. Tyvärr minns jag inte vad märket heter, men det kan vara något med Bellman eller nåt...

• LittleSunshine84

Bellman & Symfon heter märket. Kostar ca 2700kr. Finns i flera olika färger, olika styrka på filtret. Man gör avtryck hos en audionom som lägger beställningen :) hörselskydden är då custom-made efter dina hörselgångar/öron. Du har passformsgaranti på hörselskydden.

• Kebabsåsen
    LittleSunshine84 skrev 2017-12-25 20:07:26 följande:

Bellman & Symfon heter märket. Kostar ca 2700kr. Finns i flera olika färger, olika styrka på filtret. Man gör avtryck hos en audionom som lägger beställningen :) hörselskydden är då custom-made efter dina hörselgångar/öron. Du har passformsgaranti på hörselskydden.

Tack! Har du dem själv? Hur tycker du att de fungerar?
  • LittleSunshine84
    Kebabsåsen skrev 2017-12-25 22:31:11 följande:

Tack! Har du dem själv? Hur tycker du att de fungerar?

Jag har dom inte själv men min sambo har :)

Jag jobbar bl.a. med hörselskydd då jag är audionom.
  • Kebabsåsen
    LittleSunshine84 skrev 2017-12-26 08:50:18 följande:
    Jag har dom inte själv men min sambo har :)

Jag jobbar bl.a. med hörselskydd då jag är audionom.
    Aha! Är Bellman och Symfon de mest lämpliga öronpropparna för tandläkare (skyddar men låter en kommunicera utan problem med patient)?

Är de också de diskretaste formgjutna hörselskydden (sticker de ut något eller sitter de bara i hörselgången)?
  • LittleSunshine84
    Kebabsåsen skrev 2017-12-26 09:17:34 följande:

Aha! Är Bellman och Symfon de mest lämpliga öronpropparna för tandläkare (skyddar men låter en kommunicera utan problem med patient)?

Är de också de diskretaste formgjutna hörselskydden (sticker de ut något eller sitter de bara i hörselgången)?

De sitter främst i hörselgången men sticker ut litegrann. B&S är det största märket och är använt av många yrkeskategorier. Du har olika dämpning på filter som du kan testa dig fram mellan.

Diskret och diskret, dom finns där för att skydda. Man stoppar så mkt annat i öronen idag (hörlurar) så jag själv förstår inte varför det ska vara så diskret. Du kan välja genomskinliga? Hörselskydden blir så stora som dina hörselgångar är :) gå in på deras hemsida och kika.
  • Ante H

Man kan byta filter och det finns både hårda och mjuka gjutna proppar. Vet att www.eartech.se har flera varianter och dom har varit ute på vår enhet och gjort gjutningar för öronproppar på plats

Svar på tråden Formgjutna öronproppar (tandvårdspersonal men även andra!)