• Lumina77

Frågor kring luft/vatten

Jag behöver verkligen byta värmesystem. Har vattenburet system och element så jag funderar mycket på installation av luft/vatten pump. Så jag skulle bli tacksam för andras erfarenheter av detta system. Vad kostade det totalt med installation och allt? Tog det tid att installera? Har det varit några problem?

• Svar på tråden Frågor kring luft/vatten
  • Tecum

Minns inte kostnaden då det är ett tag sedan. Men om du räknar med 100.000 är du inte helt fel ute. Det gick relativ snabbt att installera, några dagar, men det tar ju tid att riva ut det gamla också. (panna, oljetank?)

Jag har CTC enhet och det har varit ett fel på sju år. Det gick på försäkringen och servicekillen fixade det snabbt när han väl kom. Så kolla att det finns service och köp inte det billigaste.

• Lumina77
    Tecum skrev 2017-12-25 13:32:23 följande:

Minns inte kostnaden då det är ett tag sedan. Men om du räknar med 100.000 är du inte helt fel ute. Det gick relativ snabbt att installera, några dagar, men det tar ju tid att riva ut det gamla också. (panna, oljetank?)

Jag har CTC enhet och det har varit ett fel på sju år. Det gick på försäkringen och servicekillen fixade det snabbt när han väl kom. Så kolla att det finns service och köp inte det billigaste.

Ok tack för svar! Oljetanken i detta hus är borttagen men den gamla pannan är kvar då pelletsbrännaren är ansluten till den. Pellets är ett jäkla skit som jag aldrig skulle rekommendera någon. Har haft så mycket problem med den och det är därför jag vill byta system.
  • Tom Araya
    Lumina77 skrev 2017-12-25 07:38:29 följande:

Jag behöver verkligen byta värmesystem. Har vattenburet system och element så jag funderar mycket på installation av luft/vatten pump. Så jag skulle bli tacksam för andras erfarenheter av detta system. Vad kostade det totalt med installation och allt? Tog det tid att installera? Har det varit några problem?

Om markförhållandena är gynnsamma hade jag satsat på bergvärme.
  • Lumina77
    Tom Araya skrev 2017-12-26 00:14:08 följande:

Om markförhållandena är gynnsamma hade jag satsat på bergvärme.

Jag har läst på om båda men vill hellre ha luft/ vatten. Tack ändå.
  • Tom Araya
    Lumina77 skrev 2017-12-26 01:06:23 följande:
    Jag har läst på om båda men vill hellre ha luft/ vatten. Tack ändå.
    Sk bergvärme är ju egentligen utvunnen ur grundvattnet, men kallas så eftersom man borrat i berg för att komma åt grundvattnet.

Sk vattenvärme fungerar principiellt likadant, men istället för djupa borrhål ner i berggrunden så pumpar man upp vatten ur närliggande vattendrag.

Farsan hade vattenburen värme och oljepanna i sitt hus.
    På 80-talet satsade han på luftvärmepump, en rätt rejäl sak som stod i källaren. Kostade säkert 40-50 tusen med installation då. Den sög luft från vinden så att den skulle ta rätt på överskottsvärmen där. Ner till 0 grader klarade den att värma upp hela huset självt, men under det fick oljepannan pytsa på lite och under -10 grader hade den ingen effekt alls. Jag tror hand hade luftvärmepumpen i ca 15 år och den betalade sig själv flera gånger om.

När luftvärmepumpen hade gjort sitt så satsade han på bergvärme (minns inte exakt när det var, men borde ha varit under sent 90-tal). Det kostade en slant, kanske uppåt 150-200 tusen, men nu kunde han helt ersätta oljepannan och det fungerade bra och underhållsfritt så länge han levde (kilade vidare 2004).

Jag vet inte om luftvärmepumparna är mer effektiva idag.

• Lumina77
    Tom Araya skrev 2017-12-26 01:27:30 följande:

Sk bergvärme är ju egentligen utvunnen ur grundvattnet, men kallas så eftersom man borrat i berg för att komma åt grundvattnet.

Sk vattenvärme fungerar principiellt likadant, men istället för djupa borrhål ner i berggrunden så pumpar man upp vatten ur närliggande vattendrag.

Farsan hade vattenburen värme och oljepanna i sitt hus.

På 80-talet satsade han på luftvärmepump, en rätt rejäl sak som stod i källaren. Kostade säkert 40-50 tusen med installation då. Den sög luft från vinden så att den skulle ta rätt på överskottsvärmen där. Ner till 0 grader klarade den att värma upp hela huset självt, men under det fick oljepannan pytsa på lite och under -10 grader hade den ingen effekt alls. Jag tror hand hade luftvärmepumpen i ca 15 år och den betalade sig själv flera gånger om.

När luftvärmepumpen hade gjort sitt så satsade han på bergvärme (minns inte exakt när det var, men borde ha varit under sent 90-tal). Det kostade en slant, kanske uppåt 150-200 tusen, men nu kunde han helt ersätta oljepannan och det fungerade bra och underhållsfritt så länge han levde (kilade vidare 2004).

Jag vet inte om luftvärmepumparna är mer effektiva idag.

Då borde du läsa på för det har jag gjort. Luft/ vatten är mycket mer effektiva idag så det är därför jag endast är intresserad av svar som rör luft/vatten och inte bergvärme. Tack ändå.
  • Lord Hans

Luft/vatten är bra om du inte bor för långt norrut. Bor du i södra Sverige där medeltemperaturen i luften över året är lika hög/högre än vad den är i marken så är luft/vatten en bättre investering än bergvärme. Dessutom behöver du inte betala för ett borrhål.

Bor du långt norrut så kommer inte luft/vatten att fungera bra.

• Lumina77
    Lord Hans skrev 2017-12-26 12:17:49 följande:

Luft/vatten är bra om du inte bor för långt norrut. Bor du i södra Sverige där medeltemperaturen i luften över året är lika hög/högre än vad den är i marken så är luft/vatten en bättre investering än bergvärme. Dessutom behöver du inte betala för ett borrhål.

Bor du långt norrut så kommer inte luft/vatten att fungera bra.

Jag bor söderut så det är inte lika kallt här. Har dessutom en kamin jag kan elda i för att ge lite extra värme om det blir en ordentlig köldknäpp. Men tycker det verkar som att det varit en billigare investering ned luft/vatten än bergvärme just för borrningens skull.
  • Tom Araya
    Lumina77 skrev 2017-12-26 07:47:20 följande:
    Då borde du läsa på för det har jag gjort. Luft/ vatten är mycket mer effektiva idag så det är därför jag endast är intresserad av svar som rör luft/vatten och inte bergvärme. Tack ändå.
    Alla bor inte så till att vattenvärme är ett alternativ.
  • Lumina77

Är det fler som har erfarenhet av luft/vatten om för /nackdelar osv? Kostnader?

• Lumina77

Jag fick en offert nu på 104000kr efter ROT-avdrag på installation av luft/vatten. Är det en rimlig summa ni som vet?

• Tom Araya
    Lumina77 skrev 2018-01-03 23:06:05 följande:

Jag fick en offert nu på 104000kr efter ROT-avdrag på installation av luft/vatten. Är det en rimlig summa ni som vet?

Be om offerter från fler företag är mitt tips.
  • Skogshuggaren

Förre ägaren till vårt hus installerade luft-vatten (CTC) några år innan vi tog över, tror att det var ca 10 år sedan. Enligt honom kostade installationen ca 90 000 kr då (170 m2 boyta).

Sedan dess har vi kört vårt luft-vattensystem, och jag har varit mycket nöjd med det. De kalla vintrarna 2010-11 hade jag hellre haft bergvärme. Det var ganska ofta under -15, och då slår utedelen ifrån och man får köra på elpatron. Elen var dyr då, så vi fick höga elräkningar. De senaste åren har dock vintrarna varit milda, så det har inte gått åt så mycket el.

I början hade vi några fel på utedelen, det var några elektroniska komponenter som krånglade. Felen var dock välkända på den modellen, och om jag minns rätt så gick på garantin. De senaste åren har vi inte haft några problem alls. Det bara tuffar på, automatiskt och i stort sett underhållsfritt.

• Lumina77

Ok tack för svar. Jag tycker fortfarande det är mycket pengar.... Jag har ju redan element och varmvattenberedare. Borde spara lite på att man har det kan man tycka..

• Tecum

Priset låter inte orimligt, för mig gick det på 95.000 år 2010 och då ingick borttagande av oljetank och oljepanna.

• Tom Araya
    Lumina77 skrev 2018-01-03 23:06:05 följande:

Vad mer exakt i arbete, material och utrustning ingår?
  • Lumina77
    Tom Araya skrev 2018-01-08 03:00:24 följande:

Vad mer exakt i arbete, material och utrustning ingår?

Har inte fått det skriftliga än så vet inte exakt.
  • JL101

GreenMatch är annars en väldigt bra sida om du funderar på att byta till exempelvis en luft-vattenvärmepump. De har massa matnyttig information om olika värmesystem om man behöver lite mer kött på benen :)

Svar på tråden Frågor kring luft/vatten