Lumina77 skrev 2017-12-26 01:06:23 följande:
Jag har läst på om båda men vill hellre ha luft/ vatten. Tack ändå.
Sk bergvärme är ju egentligen utvunnen ur grundvattnet, men kallas så eftersom man borrat i berg för att komma åt grundvattnet.
Sk vattenvärme fungerar principiellt likadant, men istället för djupa borrhål ner i berggrunden så pumpar man upp vatten ur närliggande vattendrag.
Farsan hade vattenburen värme och oljepanna i sitt hus.
På 80-talet satsade han på luftvärmepump, en rätt rejäl sak som stod i källaren. Kostade säkert 40-50 tusen med installation då. Den sög luft från vinden så att den skulle ta rätt på överskottsvärmen där. Ner till 0 grader klarade den att värma upp hela huset självt, men under det fick oljepannan pytsa på lite och under -10 grader hade den ingen effekt alls. Jag tror hand hade luftvärmepumpen i ca 15 år och den betalade sig själv flera gånger om.
När luftvärmepumpen hade gjort sitt så satsade han på bergvärme (minns inte exakt när det var, men borde ha varit under sent 90-tal). Det kostade en slant, kanske uppåt 150-200 tusen, men nu kunde han helt ersätta oljepannan och det fungerade bra och underhållsfritt så länge han levde (kilade vidare 2004).
Jag vet inte om luftvärmepumparna är mer effektiva idag.