• Anonym (....)

Ont i/kring livmodern, vad är fel?

Har sen ca en månad haft ont i/kring livmodern, påminner om mensvärk. Men jag hade mens för ca 2 veckor sen. Så det har alltså sträck sig över en hel cykel nu. Jag tror inte heller att jag kan vara gravid eftersom jag är stereliserad och även hade mens "nyss". Så smärtan bör va nåt annat. Men jag tycker varken det passar in på endemetrios eller livmoderhalscancer då jag tex inte haft nån mellanblödning (cancer) och inte har så fruktansvärt ont det verkar som man ska ha med endemetrios.

Upplever även att smärtan har stegrat på den här månaden. Jag har inte börjat med nån ny träning och har inte ändrat livsstil.

Har tre graviditeter bakom mig om det är relevant. Varav sista slutade med planera snitt för ungefär ett år sedan. Har dock inte haft problem med livmodern efter första månadernas läkning, förrän nu då det här kom smygande.

Smärtan påminner om molande dov mensvärk och håller till långt ner i magen/livmodern men strålar även ut mot ländryggen. Och den har alltså ökat sen den kom för ca en månad sen men är inte en akut smärta. Nån som vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Ont i/kring livmodern, vad är fel?
  • Anonym (Kolla upp)

Du måste kolla, det enda att göra. En cysta kanske el nåt som trycker på. Jag hade livmoderhalscancer utan mellanblödningar alls men hade oas inte ont heller, är det ens ett symtom?

• Anonym (Jenny)

Cystor på livmodern är otroligt smärtsamma och de blir vätskefyllda och spricker sedan. Det gör jätteont, om du är ca 40 så blir de allt mer förekommande.

• fluu

Boka tid på kvinnokliniken efter jul. Det är alltid onödigt att gå runt och ha ont och oroa sig. Jag hade liknande känsla som du när jag först hade några omgångar(ofarliga) cystor på äggstockarna och sedan vätska i livmodern(också ofarligt och det gick över av sig självt). Det är ett komplicerat system vi har, men det behöver inte alls vara något farligt. 

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (....)

Tack för svaren! Hörde av mig till kvinnokliniken på mina vårdkontakter, men väntar ännu på svar. Jag är inte 30 fyllda än, men det är ju ingen garanti att slippa undan cystor och annat. Funderar ändå på endometrios. (Hoppas på att det inte är cancer så har snöat in mig på att läsa om endometrios istället) Flera symptombeskrivningar känner jag igen. Tex smärta djupt in vid samlag, att smärtan är oregelbunden och var den sitter. Samtidigt kom det så plötsligt och har bara varit drygt en månad.

Aja. Får se vad de säger på kvinnokliniken...

• Amidina
    Anonym (....) skrev 2017-12-28 11:54:25 följande:

Tack för svaren! Hörde av mig till kvinnokliniken på mina vårdkontakter, men väntar ännu på svar. Jag är inte 30 fyllda än, men det är ju ingen garanti att slippa undan cystor och annat. Funderar ändå på endometrios. (Hoppas på att det inte är cancer så har snöat in mig på att läsa om endometrios istället) Flera symptombeskrivningar känner jag igen. Tex smärta djupt in vid samlag, att smärtan är oregelbunden och var den sitter. Samtidigt kom det så plötsligt och har bara varit drygt en månad.

Aja. Får se vad de säger på kvinnokliniken...

Bra att du kontaktat dem, bara de som kan ge definitiva svar. Kräv gärna UL om de inte erbjuder.
    Det skulle kunna vara myom eller liknande också, vilket är jobbigt men ofarligt. Alternativt BV eller annan vaginal sjukdom som ger smärta, det finns ju tyvärr en del att "välja på".
Svar på tråden Ont i/kring livmodern, vad är fel?