• Maogen

Semester i pengar och sedan pappaledig?

Hej.

Kan man ta ut exempelivs 20 dagar av årets 25 semesterdagar i pengar istället för att vara ledig exempelvis juni, och sedan vara föräldraledig i juli?

Man får ju "egentligen" inte ta ut semester i pengar om man inte har sparat då givetvis. Eller? Men tänkte om jag tar ut före jag ska vara pappaledig så kanske det är något annat som gäller?

• Svar på tråden Semester i pengar och sedan pappaledig?
  • Iowhannah

Det beror väl lite på arbetsgivaren. Där jag jobbar blir de bara glada om man säljer sin semester (vilket i praktiken innebär att man får ut semesterdagarna i pengar och har istället möjlighet att ta ut sin semester utanför semesterperioden, som infaller juni-augusti) eftersom de slipper krångla med vikarier osv.

Men varför vill du inte ta ut semestern? Det blir ju som en förlängning av föräldraledigheten, fast med bättre betalt.

• Maogen

Arbetsgivaren är inget problem utan semesterlagen som säger att man inte får ta ut i pengar om det inte är sparad semester sedan tidigare. Är inte ute efter att vara ledig utan pengarna av personliga skäl! Alltså få ut lite extra pengar på ett för mig smart sätt!

Svar på tråden Semester i pengar och sedan pappaledig?