• Anonym (vad är rätt/fel?)

Fel att skaffa barn med skulder?

Jag är gravid i vecka 7. Jag har alla graviditetssymptom man kan ha så jag mår inte så bra fysiskt just nu. Det här var inte planerat och jag gick på preventivmedel. Jag och min pojkvän har ett jättebra och stabilt förhållande och vi skulle med all sannolikhet klara ett barn tillsammans.

Nu till problemet:
    Min pojkvän har stora skulder (över 800.000). Inga konsumtionsskulder utan det var hans företag som gick i botten. Jag har en tillsvidareanställning med en årslön på ca 310.000 kr/år brutto och 70.000 i sparpengar.

Vi vet inte hur vi ska göra, jag har två aborter bakom mig för ca 10-15 år sedan som psykiskt höll på att "döda" mig. Jag låg och grät varje dag och hamnade i en djup depression som tog 2 år att komma ur (detta var aborter innan jag träffade min pojkvän). Tanken på abort ger mig panik. Gör vi fel om vi skaffar barn med så stora skulder? Hur har det gått för er i samma sits som valde abort / behålla? Jag är så förvirrad...

• Svar på tråden Fel att skaffa barn med skulder?
  • Anonym (Anna)

Betalar han av sina skulder? Har ni ordnad ekonomi idag, bra boende, jobb osv?

Anonym (Anna) skrev 2017-12-25 20:21:36 följande:

Betalar han av sina skulder? Har ni ordnad ekonomi idag, bra boende, jobb osv?

Vi har bra boende (stor 3:a i ett bra område), jag har tillsvidareanställning så jag "sitter säkert" och har haft den anställningen 3 år. Innan skulderna hade vi bra ekonomi. Han söker jobb just nu vilket är ett "litet problem"... kan man leva på hoppet om att han får en tjänst snart liksom...??
  • Anonym (Anna)
    Anonym (vad är rätt/fel?) skrev 2017-12-25 20:29:20 följande:
    Vi har bra boende (stor 3:a i ett bra område), jag har tillsvidareanställning så jag "sitter säkert" och har haft den anställningen 3 år. Innan skulderna hade vi bra ekonomi. Han söker jobb just nu vilket är ett "litet problem"... kan man leva på hoppet om att han får en tjänst snart liksom...??
    Betalar han av sina skulder?

Varför inte vänta tills han har jobb?
    Anonym (Anna) skrev 2017-12-25 20:31:25 följande:
    Betalar han av sina skulder?

Varför inte vänta tills han har jobb?
    Ja han betalar av sina skulder.

Nu är jag ju gravid så det är svårt att "skjuta upp det" och abort känns som ett stort ingrepp på kroppen. Gör jag abort så kommer vi enligt vad jag tycker inte skaffa barn på några år för då kan vi lika gärna få det här.
  • Anonym (Nej)

Du ska inte göra abort, för det är ju inte vad du vill? Det låter inte som att din kille har ett hopplöst ekonomiskt sinne, utan har haft ett företag som gått omkull. Det i sig är knappast en anledning att avfärda honom som en olämplig förälder. Ni bör göra vad som känns rätt. Kan ni erbjuda ert barn ett tryggt, kärleksfullt hem, så gå efter det! Lycka till!

• Anonym (F)

Ja, skaffa hellre barn som inte har några skulder.

Jag har legat och tänkt hela natten, om jag gör en abort och någon i min närhet säger att hon ska få barn kommer min själ dö. Se gravida kommer vara hemskt. Tänka på något som har med barn att göra kommer få mig att bryta ihop. När jag vet det här känns det som självplågeri mef abort :(

• Boerboelmamma

Vi hade också skulder när jag blev gravid med nummer ett, nu 8 år senare har vi tre barn, två hundar, åkeriföretag och stor gård, skuldfria och jag är hemma.

Det är klart du ska behålla om det är det du vill! Men det är kämpigare med barn, men även kan det vara det man behöver för att vända på kakan! :)

• Anonym (2barnsmamma)

Det är väl att föredra att man är utan skulder när man skaffar barn. Men det är ju inte omöjligt. Ni får nog sätta er ner och diskutera vad det kommer att få för konsekvenser för er som familj.

Han kan tex inte teckna några avtal, inga bostadslån osv... Vad händer om för DIG och ert barn om han slutar betala av sin skuld..

Sen att han inte har ett jobb just nu är en annan diskussion, kanske han får Vara föräldraledig först om han inte hittar ett jobb, så din inkomst kommer in till hushållet.

Som sagt finns det mycket som måste diskuteras INNAN det är försent

Min man hade en skuld på ca 100000 när barn kom på tal och jag påtalade att jag inte kommer skaffa några barn förens den är betald. Så vi tillsammans betade av den på ett år så vi kunde skaffa barn tillsammans. Så även om det är din killes skulder så får ju du betala ett visst pris för det.

• Anonym (Kirsten)

Jag tycker du ska ställa dig frågan annorlunda... Vill du ha barn med din pojkvän? Är han mannen för dig? Vill du binda dig till honom och få ett barn som är liksom frukten av kärleken mellan er? Om svaret är ja, så självklart ska du behålla! :) Om han är en person som tar ansvar och du vill dela livet med honom så tycker jag inte skulderna ska sätta stopp för erat liv tillsammans. Du verkar ju ändå ha valt att fortsätta vara tillsammans med honom och då borde väl skulderna inte stoppa eran framtid nu? Om du däremot känner att det är en dealbreaker för dig redan nu och du funderar på att göra slut - då blir det genast svårare.... Då kanske du måste sätta dig ned och fundera på om du kan tänka dig att vara ensamstående mamma osv.

• Anonym (Anna)
    Anonym (vad är rätt/fel?) skrev 2017-12-25 20:55:36 följande:
    Ja han betalar av sina skulder.

Nu är jag ju gravid så det är svårt att "skjuta upp det" och abort känns som ett stort ingrepp på kroppen. Gör jag abort så kommer vi enligt vad jag tycker inte skaffa barn på några år för då kan vi lika gärna få det här.
    Oj, det glömde jag.

Men då är det självklart att ni behåller, tycker jag. Om ni båda känner att ni får det att gå runt och barnet är önskat av båda, finns ingen anledning till att inte behålla.
  • Anonym (Ulrika Eleonora)

Hur länge har han sökt jobb? Är inte helt omöjligt att få jobb om man bor i städer menar jag. Han måste börja knega.

• Anonym (Realist)

Ja, vad är livets mening

Betala tillbaka skulderna så banken blir glad,
    eller få en familj

Svar på tråden Fel att skaffa barn med skulder?