• Anonym (Städtok)

Tvätta badkar efter råttor hjälp? Kan man bli sjuk?

Jag har en gammal råttbur med intorkad avföring (min sambos gamla bur) stått i källaren. Nu ska vi ha råttor imorgon, nya vi köpt men vetinte hur man ska rengöra buren? Om man tvättar av i badkaret NOGRANNT med ättika samt diskmedel kan jag ändå bada i badkaret efteråt? Inte direkt efter men efter jag städat badkaret med diskmedel efter? Eller måste jag ha tyngre rengöringsmedel? Tänker om man kan bli sjuk?? Jag har nog bara diskmedel hemma, eller ska jag köpa handsprit? Men tror inte dom har öppet men undrar mest hur sjuk man kan bli? Nu menar jag ändå jag gör rent ordentligt med diskmedel?

• Svar på tråden Tvätta badkar efter råttor hjälp? Kan man bli sjuk?
  • Anonym (råttor som husdjur?)

Tja. Lycka till! Vet att de är väldigt kloka, och har söta ögon också, klorin först om de har haft några sjukdomar, duscha me mycket vatten, sen såpa, tvätta med svamp, badkar som bur. Lycka till!

• sebbe420

Nej klart du kan göra så. Du behöver inte tyngre medel det är ändå "bara" torkat bajs inte radioaktivt avfall..

• Anonym (råttor som husdjur?)
    sebbe420 skrev 2017-12-25 21:40:00 följande:

Nej klart du kan göra så. Du behöver inte tyngre medel det är ändå "bara" torkat bajs inte radioaktivt avfall..

Ha ha, nej inte radioaktivt, men släpper man ut de små råttorna, kan de gnaga sönder allt, från sladdar, till vad du vill, sladdar tycker de om att gnaga på, och så kan det bli kortslutning.
  • Anonym (Wildrat)

Diskmedel är bakteriedödande nog så du kan använda det både till att rengöra buren med och till badkaret.

• viseversa

Ställ ner buren i badkaret i VARMT vatten och låt den stå ett tag och "blöta upp" diska den sen med diskmedel och skölj av noga. Borde inte vara några problem.

• Anonym (Städtok)

De löste sig, blev skitfint och rent! Kokande vatten funkade med diskmedel :) god fortsättning på er alla

• Anonym (ArgaAnna)

Och detta handlar alltså om tama husdjur och inte kloakråttor som bar på pestloppor?

Det är väl lika bra att kremera badkaret då efteråt. Eller?

• Anonym (Städtok)
    Anonym (ArgaAnna) skrev 2017-12-26 21:59:36 följande:

Och detta handlar alltså om tama husdjur och inte kloakråttor som bar på pestloppor?

Det är väl lika bra att kremera badkaret då efteråt. Eller?

Nej nej tama råttor :) ville bara kolla :)
  • Anonym (Pest eller kolera)

Glöm inte att doppa de nya rottorna i klorin innan du sätter dom i buren.

Det tar livet av all smitta de kan ha med sig hem till er

Svar på tråden Tvätta badkar efter råttor hjälp? Kan man bli sjuk?