• kissekatto

    Assistanshjälp på resa för äldre

    Min mor som bor på äldreboende har börjat öns?a sig att åka med mig på utlandsresa till Kanarieöarna nån vecka. Grejen är väl att hon håvdar att man kan få nån slags assistent med sig då hon är lite dålig att gå och ta sig fram utan rollator. Vet att det är en sak om man har personlig assistent men även då sögs det vara svårt att få assistans utomlands.

    Pengar till resan är inga problem. Det är ju bara grejen med "assistent".

    Finns det någon realistisk möjlighet till det eller har hon bara fått för sig att det är så?

    Vet inte om det finns vettiga handikapp vänliga hotell utomlands annars. På flygplatsen är det ju inga problem då det finns assistans hjälp men det är just själva vistelsen på plats.

    Tacksan flr seriösa svar...

  • Svar på tråden Assistanshjälp på resa för äldre
  • kissekatto

    Jag vet inte var hon har fått det ifrån. Men hon menade att det skulle gå att få med nån som vårdar henne precis som på äldreboendet.

    Jag är just inget pigg i kroppen att kunna sköta om henne i en vecka så vet inte hur vi ska lösa det.

    Finns diverse privata assistansbolag i stan som åker på resor med sina "kunder". Men då är det personer med redan beviljad assistans. Och sånt växer ju inte på träd precis. Tvivlar starkt på att kommunen skulle bevilja åldringar på sina boenden att komma ut på resa på samma sätt med assistanshjälp, än hellre att försäkringskassan skulle ge assistans åt en sjukling på 70 plus...

    Nu är ju inte Ving eller Fritidsresor öppet så får hålla till tåls men lär ju som sagt inte vara några besvär från hem till hotell (såg en ganska skrupplig dam på 80 plus sist vi flög till solen och då var det ingen sån där gångbro ut till planet). Handikappvänliga boenden lär väl finnas.

    Det är just själva vården på vistelsen. Jag vet inte om min son är så sugen på att agera vårdbiträde även om han fick resan betald.

  • viseversa

    Tror nog ni får betala det själv. Även lön för den som ska sköta din mamma. För resa eller ej så vill man inte jobba gratis. För det blir ju ändå ingen semester om man ska sköta din mamma. Ni får nog sköta henne själva.

  • Thomas19

    Norwegian har mellandagsrea på biljetter just nu
    Strunta i alla extraval - ok en väska om du inte klarar dig på 10kg handbagage

    Se tar du ett hotel på booking.com
    Sentrum heter Alexanderplatz så du vet hur mitt i du bor.

    Gå på "Free Guided Tours"

    Är knusprige entenbrust på en asiatisk snabbmat

  • Thomas19
    Thomas19 skrev 2017-12-27 11:31:59 följande:

    Norwegian har mellandagsrea på biljetter just nu
    Strunta i alla extraval - ok en väska om du inte klarar dig på 10kg handbagage

    Se tar du ett hotel på booking.com
    Sentrum heter Alexanderplatz så du vet hur mitt i du bor.

    Gå på "Free Guided Tours"

    Är knusprige entenbrust på en asiatisk snabbmat


    Den kom vist in i fel diskussion
Svar på tråden Assistanshjälp på resa för äldre