• Annanym1

    Byta fsk? Hur påverkas barn?

    Hej,

    Bor i Uppsala och har två barn 1,5 & 5 år

    Vi har under lång tid velat byta förskola.

    Anledning till det är bl.a.

    Hög personalomsättning - och ord personal som ofta är borta/sjuka. Känns inte som dom trivs..

    När många ord personal är borta känns det mer som förvaring än pedagogisk verksamhet.

    Allt är otroligt rörigt kring personal och vad deras plan för verksamheten egentligen är.

    Jag som förälder har en dålig magkänsla helt enkelt.

    Har hittat direkt farligt materiel , trasig inredning som stått med vassa skruvar /spikar på golvet

    Utemiljön är stor och hyfsat bra men också där saker som är trasiga och som jag upplever osäkert.

    Kommunikation till föräldrar är bristfällig kring det mesta som rör vad barnen gör, vilka vikarier som är inne och jobbar.. man vet helt enkelt inte alltid vem som har hand om mina barn.

    Vid ett föräldrarmöte togs ovan upp och då många föräldrar är väldigt missnöjda. Trots påtryckningar , åtskilliga mail etc kring ovan punkter har ingen förbättring skett och det känns som ambitionen att vilja förbättra inte alls finns. Jag har liksom noll förtroende för förskolans chef /ledning. (Privat förskola)

    Vi har fått plats på en annan förskola nu ( inte lätt att få ny plats i den här stan, men haft supertur) samma fsk som min syster har sina barn. Det är en jättebra förskola, som jag bara hört bra om, som fått olika priser för sin verksamhet etc. Den ligger dock en bit längre bort men tycker ändå det är värt att köra lite extra.

    Problemet är mitt äldsta barn som har en ?bästis? på nuvarande ställe, har blivit jätteledsen nu när jag berättat om bytet som kommer ske i feb.

    han säger att han inte vill byta pga av kompisen. Kommer han påverkas negativt av detta ,att vi rycker ifrån honom hans kompisar /trygghet eller kommer han kunna anpassa sig till det nya?

    Yngsta barnet är för liten för att fäst sig på det sättet ännu och där är jag inte orolig inför bytet.

    Jag har dålig samvete mot äldsta men känner att situationen blivit ohållbar på nuvarande fsk. Gör jag ändå rätt som byter ?

  • Svar på tråden Byta fsk? Hur påverkas barn?
  • Lena

    Börjar han förskoleklass till hösten eller har han 1.5 år kvar. Är det görbart att ha barnen på olika ställen och bara ett halvår kvar hade jag bara bytt för den l

  • Annanym1

    Den älsta fyller 5 i februari, och har alltså 1,5 år kvar till fsk klass. Han kommer att gå i samma grupp som sina kusiner på nya fsk, som han leker mkt med i vanliga fall, så jag tror han kommer tycka d är bra när han väl börjar men nu är han ganska ledsen när vi pratar om bytet.

    Att ha barnen på två olika går inte..

    Jag gör byter mest för den yngres skull som har så många år kvar...

  • Carambolan

    Är det 1,5 år kvar hade jag också bytt. Mina barn kom väldigt snabbt över sin gamla förskola och sina gamla kompisar när vi flyttade.

Svar på tråden Byta fsk? Hur påverkas barn?