• Äldre 26 Dec 21:37
    2494 visningar
    4 svar
    4
    2494

    Trött på omogen syster

    Hej!

    Jag behöver hjälp med med att förhoppningsvis kunna förstån min syster och hur hon tänker för så som saker och ting är nu så skäms jag över henne.

    Som för så många har varken jag och min syster haft det as lätt i skolan när vi var yngre med o schyssta kompisar osv. Men jag känner att jag är den som har gått vidare i livet sen flera år tillbaka och blickar framåt och försöker se livet från den ljusa sidan så ofta jag bara kan. Medans jag kan känna att min syster bara blir värre och värre och yngre och yngre rent mognads mässigt. Jag säger absolut inte att jag är världens perfektaste människa, jag har levt ungt och galet, varit i osunda relationer, och fattat dåliga beslut, men jag har också lärt mig av alla misstag. När de kommer till min syster har hon aldrig riktigt åstakommit någonting, men hon verkar heller inte lycklig över att ha det så. Hon är väldigt överviktig och jag vet att de är något aom tynger och har tyngt ner hennes självkänsla rätt mycket genom åren, men istället för att göra något åt de, eller gå i terapi m.m så har hon krypit in i en bubbla som hon skapat åt sig själv som innerbär att hon är feminist, aldrig vill skaffa barn, aldrig vill ha någon killer, hon uttrycker sig impulsivt och omoget i situationer och kan högt uttala att folk är idioter om man inte tycker som henne m.m.

    Jag börjar bli jätte trött på hennes beteende, för de går inte att disskutera med henne och ge henne minsta lilla kritik kan man bara glömma, om man inte vill riskera att bli skriken på. Jag börjar tro att hon lider av någon agressiv störning. Hon är i dagens läge 27 år gammal, och jag tycker att de är dags för henne att växa upp.

    Någon som känner igen sig i en liknande situation?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Trött på omogen syster
  • Scoops
    Äldre 26 Dec 22:00
    #1

    Så hemskt! Jag kände länge samma för min syster, men för henne vände det tidigare och hon har idag både utbildning och jobb och är lyckligare än någonsin. Din verkar det värre med och förtvivlat nog tror jag inte du kan göra så mycket .. trots att du vill hjälpa henne så måste hon själv vilja det för att det ska funka...

  • Äldre 26 Dec 22:46
    #2

    Ja de är hemskt. Jag förstår inte vad de är som gör en person så. Hon kan även vara jätte rolig och världens bästa syster på många sätt. Men de är som att hon försöker intala sig själv och alla andra att hon mår jätte bra nu, och att hon inte längre låter sig vara som hon kallar de en matta åt andra människor längre. Med de menar hon till exempel att hon inte längre lånar ut pengar till folk som hon sen inte får tillbaka och att hon hon inte bara sitter tyst eller håller med i disskutioner då hon tycker annorlunda. Men hon har även erkänt att hon börjat tycka att de är roligt att se människors reaktioner när hon inte tycker som dem. Som att de ger henne en kick att hennes svar är provocerande för andra. Jag har försökt förklara för henne att de är okej att tycka annorlunda, men att om man är väldigt avikande så är väl de positivt men de kostar även, och man kommer att bli kriticerad och de är kritik man måste kunna ta ibland, men framför allt har jag sagt åt henne att man ska välja sina fighter. Allt är inte värt att investera energi i bara för att han ska sätta sig på tvären och tycka annorlunda.

  • Scoops
    Äldre 26 Dec 23:05
    #3

    Är det länge sedan hon slutade vara en "matta"? Jag tänker att hon kanske överkompenserar nu ett tag tills hon hittar en bra balans?

  • Äldre 27 Dec 08:17
    #4

    Ja jag tror att de är precis de hon gör. Men hon inser de inte själv tror jag eller så ser hon de som någon naiv hämnd. För de enda som händer är ju att hon tar varje tillfälle i akt att slänga ur sig en kommentar som att "Så tycker inte jag" eller något sånt, och då framstår hon bara som trotsig tonåring.

    Jag har även insett att man måste hålla reda på hennes kroppsspråk för säger jag någonting som är kritiskt mot henne till exempel " Jo fast de får ju inte gå till övedrift med att du provocerar fram häpna miner med vissa åsikter fast du kanske inte står för dem igentligen" då hugger hon direkt och känner sig både attackerad och mobbad.

Svar på tråden Trött på omogen syster