• Anonym (Ts)

Har era barn märkeskläder? (0-12 år)

Hej! Undrar om era barn har märkeskläder och isåfall vilka märken?

Har en som som är 3 år som vi nästan enbart köper hm, kappahl, Lindex och polarn o pyret.

Ser varken för eller nackdelar att ha kläder av det ena eller andra märket utan undrar mest vad andra köper.

Vi satsar på didrikson som vinterkläder, men jag undrar vad era barn har på sig inomhus.

• Svar på tråden Har era barn märkeskläder? (0-12 år)
  • nnnnnnnn

Får mycket kläder av de som rensar ut garderoberna (äldre barn), en del second hand, sen blir det mycket Lager 157 till de äldre och ibland Pomp de lux till minstingen/mellanbarnet.

• Anonym (Lia)

11-åringen gillar DC i övrigt inget särskilt. 9-åringen har en del märkeskläder jag köpt secondhand, mest för kvaliteten då och inte för märket. Barnen här är lyckligtvis inte så inne på märkeskläder så ivf mina är nöjda med de kläder de har. Yngsta dottern vill ha Frozen på allt så vi är trogna och ständigt återkommande kunder hos hm ;)

• Anonym (Nja)

Beror på vad man menar med märkeskläder. Vår son (två år) har en del Tommy Hilfiger och Ralph Lauren som vi köpt billigt på outlet i USA och det är väl rätt svennebanan, annars har vi resten POP och hm, kappahl. Inga märkeskläder från såna där lite roligare fina barnmärken, det har vi inte prioriterat att lägga pengar på.

• Carambolan

Mina barn är i ålder 4-10 och har också till 90% lindex, kappahl, pop och h&m. De dyrare märkeskläder de har är till övervägande del friluftskläder (vi fjällvandrar en del) och några enstaka plagg de fått i present. Ena sonen har nån Gant-tröja och dottern har ett set kläder från Marc Jacobs barnmärke bland annat.

• fjanten

Våra barn (1år och 2år om några veckor) har väldigt blandat. Jag köper främst inomhuskläder på second hand och rea - då kan det bli lite mer märken. Däremot har vi enorm släkt där alla köper riktigt dyra märkeskläder till ungarna som vi aldrig hade slösat våra pengar på själva till barn som växer ur dem inom tre månader.

Våra barn har samma storlek, så det känns heller inte som någon mening att köpa dyra inomhuskläder för kvalitén i och med att lillasyskonet ändå inte kan ärva.

(Vi kan inte få fler barn)

• BuoBä

Vad räknar du som märkeskläder?

Dottern är snart 2 år och har mycket pop, villervalla, me&I, katvig, molo och småfolk, vilket jag väl skulle kalla märkeskläder. Inte jätteexklusiva märken, men ändå nåt snäpp upp från de stora kedjorna. Men jag köper nästan bara begagnat så det är ändå en billig garderob hon har.

Anledningen till att jag köper de här märkena är för att jag gillar stilen. Sen brukar kläder som är dyrare i inköp vara i något bättre skick när de kommer ut på andrahandsmarknaden. Inte nödvändigtvis för att de är av så mycket bättre kvalitet, utan snarare för att folk varit lite mer rädda om dem.

Men egentligen bryr jag mig inte så mycket om märket. Jag köper begagnade kläder från H&M, Lindex etc också, om de är i fint skick och i en stil jag gillar.

• Gurkan25

Vi fick första barnet för ett par dagar sedan och har själva inte köpt några märkeskläder, utan enbart från polarn och pyret samt kappahl. Har fått en del kläder från släkt som har varit ärvda gant, Ralf lauren.

Benjamin 24/12-2017
  • Less is more

Folk i gemen - även högavlönade - brukar inte vara så fixerade vid märkeskläder åt sina barn - är min iakttagelse.

Däremot kan jag lägga ner mer pengar på bra vinter ytterkläder och då kan det bli märkeskläder. Typ reima, fjällräven etc. Men i år blev Didriksson som jag inte längre uppfattar som ett märkesplagg i den bemärkelsen Däremot bra ytterkläder för utomhusvistelse. Vi köper blandat.

• ventilera mera

Mina ban är 8 och 11 har väl till största delen H&M, Kapp Ahl och Lindex... handlar en hel del på Stadium, fram för allt skor. Det de har förutom det är väl en del hoodies från GAP och en hel del t-shirts från bl.a. neff,wesc, Quiksilver, MarQy, Petrol, Way Ink, Santa Cruz och Garcia. Inget svindyrt alltså, men lite roligare tröjor än hos kedjorna.

• Anonym (Mamma till två)

Mina barn brydde sig inte om kläder när de var upp till tolv år.

Jag köpte dock dyra vinterkläder och kängor av hög kvalitet. Reima,Pop, Ecco och Viking. Men det var för att de skulle vara varma och torra,

Nu när de är tonåringar på högstadiet köper jag märkeskläder, till sonen framför allt. Dottern bryr sig inte om märken, bara hon gillar kläderna. Men hon har några märkesplagg också.

• Mom2be262

Har inga barn än (1a påväg) men kommer inte köpa märkeskläder. Tycker det är slösaktigt (de går sönder/växer ur) och är dyrare än tx. H&M. Kvalité tycker inte jag då spelar så stor roll, när de är supersmå! Även om dottern skulle vilja ha märkeskläder köper vi det nog inte till henne, kanske något plagg men inte mer än så!

• Anonym (Vanlig svenssonfamilj)

Vi har fått otroligt mycket av barnens kusiner så vi köper bara det vi verkligen vill ha. Vi lägger väl några få hundralappar i månaden på barnkläder Våra barn är 1-3 år gamla. Jag har dille på how to kiss a frog , molo och liknande (är det att räkna som märkeskläder?) så det köper jag när jag vill köpa finkläder.

Vi har fått väldigt mycket RL, Levis, mini rodini och geggamoja av släkten så det bär barnen mest till vardags.

• Plupp73

Har aldrig brytt mig om märken av något slag, i synnerhet inte märkeskläder. Vi är två läkare med lön 60.000 före skatt vardera, vilket nog räknas som både högavlönat och högutbildat. Det mesta våra barn fått som små <8 har varit ärvt eller second hand. Nu som tonåringar handlar de en del second hand, en del på H&M etc och lite på nätet.

Lägger verkligen inte märke till vad folk har för klädmärken, väskmärken, klockmärken, skomärken osv.

Svar på tråden Har era barn märkeskläder? (0-12 år)