• Anonym (Killen)

Vill bara släppa loss?

Är en kille mellan 30-40 år som har ett bra jobb, bra partner, bra familj, kul och äventyrligt liv m.m. Egentligen inget att klaga på. 

Men.. jag har haft en lång period flera år av mycket jobb, mycket press och stress. En period där jag behövt ha kontrollen hela tiden. Samtidigt så är lite av min personlighet är att jag vill 100% och därför försöker jag ha kontroll hela tiden.

När jag är ute med min partner på t.ex. krogen så vill man ju inte bli för full för att man vill ha någorlunda kontroll. Samtidigt vill man inte skämma ut sig och låta henne få ta hand om en. Nej nej. 

Med andra ord är jag en städad man som lyckats och har kontroll på det mesta. 

Igår såg jag på en film om en rockstjärna och hans tjej som spelades av Jennifer Aniston. Skit samma vilken film. Men i den filmen så hamnar dem på ett party och får i sig något piller någon drog  och släpper loss. De hånglar med alla, verkar ha sex med alla och bara släpper loss utan att tänka på konsekvenserna.

Denna scen fick mig att känna något inombords. Då jag ofta är i kontroll och sansad så kände jag att wow vad befriande och lockande det kändes. 

Nu menar jag inte att jag ska ta droger. Men måste erkänna det kändes frestande. 

Utan det jag kände var att wow, skulle också vilja få möjlighet där man känner att det är safe och säkert att göra det. Kunna släppa loss totalt. Dricka sig rejält berusad eller på annat sätt glömma världen. Hångla på, ha sex, springa naken, göra crazy saker.. ja whatever... För en stund få släppa loss på riktigt utan att tänka. 

Är jag konstig som tänker så här? 
    Hur ska jag hantera det? 
    Kan man göra det på något sätt? 

Tack!

• Svar på tråden Vill bara släppa loss?
  • Anonym (Ha, ha!)

Släpp loss du, men var? Och hur tror du konsekvenserna blir, när du vaknar upp i en rejäl bakfylla? Vad tror du din partner skulle tycka om din önskan?

• LindaSolis
    Anonym (Ha, ha!) skrev 2017-12-27 10:22:00 följande:

Släpp loss du, men var? Och hur tror du konsekvenserna blir, när du vaknar upp i en rejäl bakfylla? Vad tror du din partner skulle tycka om din önskan?

Ja tror inte TS menar att han just ska släppa loss på det sättet så att han skapar skada eller förstör deras relation.

Om man läser mellan raderna så kan i alla fall jag rätt lätt identifiera en person som under lång tid behövt ha kontroll och ur psykologisk synvinkel är det då inte svårt att förstå hur kropp och psyke söker efter sätt att få återhämtning från den påfrestande tiden. 

Så det är inte alls konstiga tankar som dyker upp. 
  • Dynomate

Du verkar inte va mogen för nåt seriöst. Du vill alltså bli av med de känslorna som gör att du är trogen och bryr dig om din flickvän och om hon ligger/hånglar med andra män. Det där skulle ge dig fruktansvärd ångest förstår du väl.

• Dynomate

Och du verkar ha ett ganska osunt kontrollbehov som dränerar dig på livsglädje och energi. Det är bra att du kan hantera ditt drickande så du inte tappar kontrollen och kan bete dig fint inför din partner så otrygghet inte uppstår. Känner du mycket press och stress som är negativt så kallar jag inte det för lycka. Kan du skära ner på arbetet?

• Anonym (Queen D)

Jag är på! Ring mig

• Anonym (Killen)
    Dynomate skrev 2017-12-27 10:48:24 följande:

Du verkar inte va mogen för nåt seriöst. Du vill alltså bli av med de känslorna som gör att du är trogen och bryr dig om din flickvän och om hon ligger/hånglar med andra män. Det där skulle ge dig fruktansvärd ångest förstår du väl.

Förstår inte riktigt. Mogen för något seriöst är väl det jag varit de senaste ungefär 10 åren. 

Vill inte på något sätt bli av med några känslor som gör att jag bryr mig om vad min flickvän gör. 

Vet inte om jag missade målet men jag tycker också att jag försökt förmedla att det är en avsaknad av att kunna släppa loss och inte alltid behöva ta ansvar som jag saknar. Vilket jag också tror är en helt naturlig effekt av ett långvarigt högt tempo och aldrig få slappna av. 

Inte nödvändigtvis på pricken som filmen men det var filmens scen som startade igång känslorna av att vad skönt att bara få släppa loss. 
  • Anonym (Killen)
    Dynomate skrev 2017-12-27 10:57:04 följande:

Och du verkar ha ett ganska osunt kontrollbehov som dränerar dig på livsglädje och energi. Det är bra att du kan hantera ditt drickande så du inte tappar kontrollen och kan bete dig fint inför din partner så otrygghet inte uppstår. Känner du mycket press och stress som är negativt så kallar jag inte det för lycka. Kan du skära ner på arbetet?

Även om arbetet minskar så kvarstår kontrollbehovet. 

Jag tror att alla människor mår bra av att ibland bara få slappna av och tänka på annat, festa, ha roligt osv. Men när man under lång tid även när man borde slappna av då också försöker ha kontroll så blir det ju inte någon återhämtning på samma sätt. 

Självklart vill jag inte skada, såra eller förstöra något. Men det är ju en rätt mänsklig känsla att tycka det ibland är befriande att inte alltid behöva ta ansvar. 
  • LindaSolis

Jag tycker det är ett solklart fall av en person som håller på och gå in i väggen/gått in i väggen och då frestas av att fly verkligheten på olika sätt. Varför tror ni pressade artister t.ex. börjar med droger? 

Tankarna TS har är inte konstiga alls. Helt normala om man haft en stress och presstid som dessutom varit långvarig. Han vill fly verkligheten och då tycker jag man borde ta det här seriöst och hjälpa. 

Förstår inte hur ni andra inte verkar se det?

Frågor jag ställer mig är. 
    Hur kommer det sig att du inte kan släppa kontrollen även när du borde slappna av? 
    Finns det sätt för dig att slippa ansvar för en stund? 
    Kan du göra något roligt där någon annan tar hand om dig istället, där du slipper ansvaret, planeringen och kontrollen? 

osv. 

• Anonym (Ha, ha!)

Ja, det handlar just om att släppa kontrollen! Men det är ett personlighetsdrag, att vilja ha kontroll över allt! Låt andra ta kontrollen, de fixar det alldeles säkert, lika bra som du, ts.

• Petronella

Släpp loss lite mer i vardagen. Våga säg vad du tänker. Prata med hjärtat inte med hjärnan. Gör det som känns rätt och inte det som du tror andra tycker är rätt. Tänk på vad du tycker och inte på vad andra tycker. Var ärlig mot dig själv. 

Svar på tråden Vill bara släppa loss?