Ångestdämpande, är xanor verkligen mer beroendeframkallande än stesolid?
Någon med erfarenhet och/eller kunskap av de här medicinerna?
Har stesolid att ta när jag behöver men tycker inte alltid att de hjälper. Jag är inte den som tar dem varje dag eller när jag sitter hemma och har ångest utan jag tar dem när jag måste utsätta mig för situationer som ger mig enorm ångest... Sobril hjälpte aldrig, ens i hög dos så fick stesolid. Måste ha något riktigt starkt för att det ska hjälpa. :( Men då den bara hjälper ibland så funderar jag på att fråga läkaren om xanor som jag förstått är starkare.
Men jag läser att xanor är väldigt beroendeframkallande, och även svår att få recept på pga det? Jag vill verkligen inte bli beroende eller riskera att en dos slutar hjälpa och behöva höja och höja dosen, utan jag vill kunna ta samma dos, de tillfällen jag behöver, med samma resultat...
Samtidigt verkar stesolid ha längre halveringstid än xanor?
Jag tar kanske som oftast mina tabletter ett par, 2-3 tillfällen i veckan max - sen så kan det hända att jag inte behöver ta dem på kanske 2 veckor sen... mest om jag inte behöver gå ut (har mkt lättare att tåla superångest ensam i hemmet än superångest bland människor). Är inte stesolid då "farligare" än xanor då stesoliden från tidigare tillfället (låt säga det gått 2 dagar) med högre risk finns kvar i kroppen när man tar nästa gång iom den längre halveringstiden?
Någon som kan sånt här?