Ögonmigrän?!
Jag är 33 år, har typ aldrig varit sjuk eller haft huvudvärk. Upplevde precis, vad jag tror var, min första ögonmigränsattack. Började helt plötsligt, utan förvarning som en taggig boll (tänk sågklinga) som var mitt i båda ögonen. Spred sig sedan över synfältet, främst det vänstra. Satt i ca 10-15 minuter följt av dov huvudvärk frontalt höger sida. Har aldrig haft migrän. Inte stressat mer än vanligt.
Kan endast komma på två anledningar 1) har jobbat 4 nätter i rad förra veckan, sov då endast 5-6 timmar /dygn vilket iof inte är så lite, men allt blir ju rubbat vid nattjobb (har dock varit ledig 3 dagar innan ?attacken?).
2) Gravid? Skulle haft mens för ca 2 veckor sedan, har dock oregelbunden sådan och gjorde ett gravtest i förrgår som (tyvärr) var negativt.
Min fråga är nog främst, är det vanligt med debuterade migrän i min ålder? Ska man söka vård? Jag jobbar själv som sjuksköterska inom strokevård och tycker spontant att jag inte behöver uppsöka vård eftersom det gick över. Men enl. 1177 ska man göra det vid förstagångsmigrän?