• Anonym (Sio)

Är detta verkligen okej? Termometer i rumpan

Tänk er en mamma vars yngsta barn på 17 år fortfarande bor hemma. Detta barn har en mild utvecklingsstörning och går i särskola, dock fanns möjlighet för hen att gå i vanlig skolklass men familjen valde särskola, så hen är i stort sett precis som andra 17 åringar dock med vissa inlärningssvårigheter.

När barnet (som nästan är vuxet) är sjuk använder mamman en "rump"termometer för att kolla feber. Är inte detta ganska opassande och vad kan man göra? Mamman anser inte att detta är konstigt på något sätt.

• Svar på tråden Är detta verkligen okej? Termometer i rumpan
  • Anonym (gomez)

Det är inte konstigt så länge ungdomen får sköta tempmätningen på egen hand.

• Anonym (Siv)

Inget konstigt om det passar dom. Det är så lätt för andra att säga hur hon ska göra och inte. Det är inte så lätt att med en utvecklingsstörning att ta temp i rumpan på sig själv. Mamman vill bara hjälpa och det är inget ont i det.

Föreslå henne en örontermometer. Så om hon vill kan hon köpa en.

• Anonym (Nej)

Rumptermoteter stämmer så myclet bättre än på något annat ställe. Du har olik temperatur i öronen, i munnen kan de också skilja mycket beroende på om du druckit osv.

Så nej tycker inte de är ett dugg konstigt .

• Anonym (Barnet?)

Vad tycker barnet själv? Är det du som är ts eller är du någon "utifrån"?

Visst är det säkrast mätning men jag tycker att det viktiga är om barnet har uttryckt att det är obekvämt men mamman ändå envisas med att ta tempen där (eller om barnet sköter det själv), har inget missnöje uttryckts så är det ju inte så mycket att säga om det

• Anonym (Sio)

Det är mamman som sköter mätningen.

Jag är familjemedlem som ej bor hemma. Mamma har dålig förståelse för integritet, te.x knackar inte på dörrar, kan ta på kroppen som känns obekvämt ibland och hånar om man säger ifrån. Vet dock inte om det bara är jag som upplever det så eller om syskon upplever likadant.

• Mariell    8

Rektaltemp är det som ger aktuell temperatur i kroppen så inget fel med det. Fullt normalt.

• Anonym (Ja)

Det finns inget som heter rumptermometer, däremot finns febertermometrar avsedda att mäta temperaturen i rektum. Detta är fortfarande det tillförlitligaste, noggrannaste och bästa tillvägagångssättet att mäta kroppstemperatur på.

Då barnet ännu inte uppnått myndig ålder så kan det vara lämpligt att modern för in och avläser termometern, vilket eliminerar möjligheten till att barnet fuskar och manipulerar mätresultatet.

• Anonym (Sio)
    Anonym (Ja) skrev 2017-12-27 22:45:42 följande:

Det finns inget som heter rumptermometer, däremot finns febertermometrar avsedda att mäta temperaturen i rektum. Detta är fortfarande det tillförlitligaste, noggrannaste och bästa tillvägagångssättet att mäta kroppstemperatur på.

Då barnet ännu inte uppnått myndig ålder så kan det vara lämpligt att modern för in och avläser termometern, vilket eliminerar möjligheten till att barnet fuskar och manipulerar mätresultatet.

Så en 17-åring kan man inte lita på? Varför skulle hen fuska och manipulera? Det är ju inte hen som önskar kolla tempen?

Tur att du förstod mig ändå, trots min bristfälliga förklaring...
  • Margaux

Omg. Dagens i-landsproblem...

Jag är 70-talist och förr i världen var det så man mätte feber. Vi överlevde, rektaltermometer till trots...

Det går bra! Köp en infraröd om du vill i present men tempen i rumpan är ändå den mest exakta så...

Svar på tråden Är detta verkligen okej? Termometer i rumpan