• modsey

Åka med barn på hotell med rekommenderas för vuxna

Hur resonerar ni?

Av en slump såg jag att flera hotell vi bott på ( 3) under åren haft den rekommenderationen på charterbolagens sidor. Vi har inte åkt charter utan bokat själva.

Nu kikade jag på em charterresa i februari på ett just sådant hotell. Bra pris och mycket fint. Hade definitivt kunnat bara hamna där om vi bokat utan charter men har ett presentkort jag vill nyttja.

• Svar på tråden Åka med barn på hotell med rekommenderas för vuxna
  • Anonym (vuxen)

Jag bokar gärna dessa hotell när jag reser, med förhoppningen att slippa lyssna på en massa ungar som lever om.
    Varför tycker du att det verkar vara en bra idé att välja dessa hotell för er familjesemester istället för ett barnvänligt hotell?

• Porslinsblomman

Som gäst på hotellet hade jag nog blivit irriterad, särskilt om barnen är av den livligare sorten. Av respekt för de andra gästerna hade jag valt ett annat hotell.

• modsey

När man åker utan charter har jag ju inte haft en susning utan direktbokat. Vi letar gärna efte små mysiga lite finare ställen.

Gillar inte stora charterbarnkomplex heller och våra barn uppför sig väl.

Dessutom skiljer det 25 000 kr på resan....

• Tow2Mater

Att ett hotel rekommenderas for vuxna betyder väl mer att de inte har direkta specialarrangemang for barn. Inte att de ska anses barnfria av andra gäster. Barnfria hotel säger väl just barnfritt eller liknande.

• modsey
    Tow2Mater skrev 2017-12-27 21:05:29 följande:

Att ett hotel rekommenderas for vuxna betyder väl mer att de inte har direkta specialarrangemang for barn. Inte att de ska anses barnfria av andra gäster. Barnfria hotel säger väl just barnfritt eller liknande.

Jo det är så jag tänker. Vi har ju bokat såna här hotell flera gånger direkt till hotellet och ingen har undrat/påpekat något om barmens åldrar.
  • mimmilisa

Jag är nyfiken på var du hittar bra billiga resor? Skulle också vilja hitta lite annorlunda boende :)

• modsey
    mimmilisa skrev 2017-12-27 21:50:04 följande:

Jag är nyfiken på var du hittar bra billiga resor? Skulle också vilja hitta lite annorlunda boende :)

Det jag kikade på var ving och madeira nu i februari.

Annars brukar jag gå via booking eller direkt till hotellen efter att exempelvis läst om dem i någon bok, tidning eller så.
  • linani

Det beror på. Många hotell beskrivs som "rekommenderade för vuxna", men det syftar ju oftast på faktorer som läge, faciliteter och omgivning. Helt enkelt: det är inte så roligt eller praktiskt för barn.

På sådana hotell brukar det ju inte bo så många barn heller, och de flesta gäster bryr sig inte så mycket om enstaka barn. Ett lugnt barn är inte detsamma som att vistas mitt i Bamseklubben.

Sedan finns det hotell som uttalat ENDAST är för vuxna. Då hade det såklart varit mycket irriterande, och provocerande, med barn bland gästerna. Ungefär som att hotellet utlovat andra saker som jag betalat för men inte finns, typ pool, restaurang, havsutsikt, och så vidare.

Jag vet faktiskt inte ens hur det skulle fungera om det kommer en barnfamilj till sådana hotell. Typ, är det lagligt riktigt att neka dem i dörren?

Till sist får man känna efter själv också, det kanske inte är så roligt för varken en själv eller barnet att vistas i en miljö där man är malplacé och besvärar övriga gäster.

• modsey
    linani skrev 2017-12-27 22:14:06 följande:

Det beror på. Många hotell beskrivs som "rekommenderade för vuxna", men det syftar ju oftast på faktorer som läge, faciliteter och omgivning. Helt enkelt: det är inte så roligt eller praktiskt för barn.

På sådana hotell brukar det ju inte bo så många barn heller, och de flesta gäster bryr sig inte så mycket om enstaka barn. Ett lugnt barn är inte detsamma som att vistas mitt i Bamseklubben.

Sedan finns det hotell som uttalat ENDAST är för vuxna. Då hade det såklart varit mycket irriterande, och provocerande, med barn bland gästerna. Ungefär som att hotellet utlovat andra saker som jag betalat för men inte finns, typ pool, restaurang, havsutsikt, och så vidare.

Jag vet faktiskt inte ens hur det skulle fungera om det kommer en barnfamilj till sådana hotell. Typ, är det lagligt riktigt att neka dem i dörren?

Till sist får man känna efter själv också, det kanske inte är så roligt för varken en själv eller barnet att vistas i en miljö där man är malplacé och besvärar övriga gäster.

Om det vore åldersgräns på hotellet tänker jag att man inte ens kan boka?

Jag avskyr verkligen typ Bamsehotell med 14455 skrikande ungar och vi brukar inte resa charter. Nu har vi dock detta presentkort och hotellet jag fastnat för står det rekommenderas för vuxna.
  • linani
    modsey skrev 2017-12-27 22:22:01 följande:
    Om det vore åldersgräns på hotellet tänker jag att man inte ens kan boka?

Jag avskyr verkligen typ Bamsehotell med 14455 skrikande ungar och vi brukar inte resa charter. Nu har vi dock detta presentkort och hotellet jag fastnat för står det rekommenderas för vuxna.
    Det beror nog på vad charterbolagen har för bokningssystem, det är nog inte en 100%-metod.

Men läs på om hotellet bara, har de strikt åldersgräns så står det alltid utskrivet.

Ex. från Vings hemsida:
    Sunprime hotels - åldersgräns 16 år.
    Prime select - vissa hotell har åldersgräns.
    Primoe comfort - hotellet passar utmärkt för vuxna som reser utan barn. Detta är ingen garanti för att det är helt barnfritt.
  • modsey
    linani skrev 2017-12-27 22:31:11 följande:

Det beror nog på vad charterbolagen har för bokningssystem, det är nog inte en 100%-metod.

Men läs på om hotellet bara, har de strikt åldersgräns så står det alltid utskrivet.

Ex. från Vings hemsida:

Sunprime hotels - åldersgräns 16 år.

Prime select - vissa hotell har åldersgräns.

Primoe comfort - hotellet passar utmärkt för vuxna som reser utan barn. Detta är ingen garanti för att det är helt barnfritt.

Här är det de sista. Då bör det inte vara några problem att åka dit med barn i 10 års åldern och när jag läser lite extra så står det att det inte är någon garanti att barn inte bor där.
Svar på tråden Åka med barn på hotell med rekommenderas för vuxna