• Nlg

minskade fosterrörelser v.25

Är i vecka 25 och vår lille har bökat på i magen med samma "mönster" sedan vecka 18 ungefär. Nu har jag i 5-6 dagar märkt en betydligt skillnad i rörelsemönstret, framför allt är det lugnare, känner knappt något på hela dagarna möjligtvis lite hicka, och på kvällen då han alltid röjt som mest är de lite små knuffar bara. 

Det är inte min första graviditet så av den anledningen har jag tagit det lite lugnt för jag vet ju hur vanligt det är att dem har lugnare perioder, men nu börjar det ändå ha gått snart en vecka och har lite svårt att slå bort oron. Haft lite sammandragningar och mensvärk både i ryggslut och magen som kommer och går, något jag i vanliga fall inte skulle reagera över men ja, det blir svårt att slå ifrån sig tillslut när det handlar om ens barn. 

Har försökt få tag på både BM och vår hälsocentral utan resultat under dagen och FL ligger 2 timmar bort. 

Kan det vara så att bebisen bara lagt sig annorlunda och sparkarna dämpas eller hamnar mot ryggen satt säga? Kanske är helt normalt man inte känner allt lika väl nu, är ju trots allt "bara" i vecka 25. Någon med erfarenhet? 

• Svar på tråden minskade fosterrörelser v.25
  • Anonym (Ring)

Ring förlossningen de ska man alltid göra vid minskning av fosterrörelse, dem lär be dig komma in för en kontroll

• monn

Den kan definitivt ha lagt sig annorlunda, men jag hade samma upplevelse som du i vecka 26 och åkte in för att kolla det. De tar alltid emot en. Bättre att åka in en gång för mycket. Lycka till <3

• Krusbärskompott

Förmodligen har den lagt sig åt ett annat håll men ingen kan veta det utan att kolla.

Är du beredd att ta risken att något är fel och det missas? Troligen inte.

Ring förlossningen! Ja det är långt, men är inte bebis värd det?

• Lena74

Ring till förlossningen o kräv en ordentlig koll. Bebis kan ha lagt sig med ryggen utåt oxå men det är bättre att kolla. Jag vet hur det är o i mitt fall slutade illa.

• Nlg

Ligger och känner h'n hicka just nu, men ringer in imorgon. Får jag inte tag på någon här på våran hälsocentral så ringer jag direkt till förlossningen istället. Måste få sinnesro även om jag någonstans antar att allt är okej trots oron. 

Lena74 skrev 2017-12-27 21:38:59 följande:

Ring till förlossningen o kräv en ordentlig koll. Bebis kan ha lagt sig med ryggen utåt oxå men det är bättre att kolla. Jag vet hur det är o i mitt fall slutade illa.

Beklagar verkligen. Hade du slö bebis till början eller avtog rörelserna helt för dig? 
  • Anonym (Ring)
    Nlg skrev 2017-12-27 22:13:12 följande:

Ligger och känner h'n hicka just nu, men ringer in imorgon. Får jag inte tag på någon här på våran hälsocentral så ringer jag direkt till förlossningen istället. Måste få sinnesro även om jag någonstans antar att allt är okej trots oron. 

Beklagar verkligen. Hade du slö bebis till början eller avtog rörelserna helt för dig? 

Förlåt men hur kan du vänta tills i morgon? Du har minskade fosterrörelse då ringer man förlossningen på direkten och väntar knappast tills i morgon. Hur tänker du människa?
  • Nlg
    Anonym (Ring) skrev 2017-12-27 22:19:55 följande:
    Förlåt men hur kan du vänta tills i morgon? Du har minskade fosterrörelse då ringer man förlossningen på direkten och väntar knappast tills i morgon. Hur tänker du människa?
    Jag sitter lite mer än 2 timmar bort från FL, känner bebisen även om mindre än tidigare, ensam utan hjälp med barnvakt till den lilla jag redan har. Det är inte alltid så lätt att göra "det rätta". Du får absolut ha din åsikt av vilken typ människa jag är, men nu är det så här det ligger till.  Glad
  • Anonym (M)

Hicka ska man aldrig räkna som rörelse.

Oddsen är större att den lagt sig på ett annat håll, men efter så många dagar så ska man absolut ringa förlossningen. Eller för några dagar sedan helst.

Hoppas att det går bra för er.

• marran87

Godmorgon.

Jag hoppas du tar kontakt med förlossningen idag om den lille inte börjat böka ordentligt. Jag vill egentligen bara dela med mig av min erfarenhet.. när jag väntade min dotter fick vi åka in på flera såna här undersökningar då hon var väldigt lugnt i perioder.. Hon mådde bra varje gång och låg allt som oftast lite tokigt i samband med att moderkakan låg i framvägg. Jag hoppas din lille mår bra och att ni tillsammans får hitta lite ro under dagen.

• Nlg

Allt såg bra ut, låg förmodligen annorlunda bara då hen fortfarande har lite plats.

• Lena74
    Nlg skrev 2017-12-27 22:13:12 följande:

Nej min bebis ändrade rörelserna o de blev svagare. Min barnmorska lyssna på mig trots att hjärtat slog normalt å skicka ner mig till förlossningen. Där mötte jag en läkare som kollade hjärtslagen o jättesnabbt med ultraljud o tyckte I princip jag var dum i huvudet. Barnmorskan sa till mig att dricka kall saft. Försökte förklara men ingen lyssna. Det vsr en torsdag. Måndag åkte jag in igen dåmkag inte hade känt några rörelser alls. Då fanns han inte längre.
Svar på tråden minskade fosterrörelser v.25