• Anonym (ts)

När KBT inte funkar

Jag lider av en allmän nedstämdhet och har tidigare när jag gick i skolan varit utfryst och idag sitter detta fortfarande kvar (är 19 nu). Jag är alltid dämpad, som när man tagit sånnadär tabletter som gör en dåsig. Är inåtvänd och isolerad, har inga vänner och känner att jag inte vill prata med endast min familj utan någon utomstående, om mitt mående, det som varit och framtiden. Jag har varit hos skolkuratorn när jag gick i skolan, och senare hos en psykolog. Problemet är att båda var helt inne på KBT-metoden. De ställde frågor, sedan snappade de upp någon småsak jag sa som skulle kunna vara ett konkret problem, och valde att fokusera på bara det. Jag fick läxor osv för att lösa just det problemet. De var inte så intresserade av att höra om mitt förflutna, vilket jag tycker är konstigt för hur ska de då kunna bedöma mig? Efter dessa kontakter kände jag att jag inte fått ut någonting alls. 

Mina problem är mer abstrakta, och jag skulle bara vilja få diskutera dem med någon utomstående. Är alla psykologer såhär eller finns det andra metoder, som är mer personliga och inte att lösa ett tydligt problem? Kyrkan? Vad ska man fråga efter? För KBT passar verkligen inte alla. Jag behöver bara få prata med någon för jag bara sitter här hemma och känner mig helt isolerad från omvärlden. Desto längre det här fortsätter desto värre lär det bli.

• Svar på tråden När KBT inte funkar
  • Anonym (psykodynamisk terapi)

KBT kan funka bra på vissa fobier men inte på traumer och mer djupgående och  känslomässiga problem. Hemskt för dig att du inte får hjälp eller blir tagen på allvar. Det finns psykodynamisk terapi som man kan välja istället och ska erbjudas, tyvärr finns de knappast några sådana psykologer inom landstinget utan de flesta är privata och kostar 900 :-/tim ca .Om du bor på mindre orter kan det bli svårt men det finns någon typ av vårdgaranti som går ut på att man kan på remisser till andra orter eller kommuner om inte den egna kan erbjuda rätt behandling. Men det tar en hel del jobb som man kanske inte är kapabel till eller har ork till. Men kolla upp det och be att få en remiss till Allmän psykiatrin för dina problem. Du kan även ha rätt att prata med en kurator/samtalsterapeut på vårdcentralen ca 10 ggr och de är mer stödsamtal än kbt. Där borde du kunna få berätta mer djupgående om hur du känner. Har du råd att gå privat är det ju det allra bästa eftersom du kan välja på fler behandlingsmetoder och personer.Även vissa sjukgymnaster kan vara otroligt hjälpsamma som sysslar med stresshantering och ångestproblem. Vissa ger massage och lugnande avslappning och krävs ingen remiss.

Lycka till. Hoppas du får må lite bättre snart och får träffa någon bra psykolog:)

Svar på tråden När KBT inte funkar