• Anonym (Anonym)

Hälsosam vikt till 162 cm?

Vad är egentligen en hälsosam vikt för någon som är 162 cm lång? Vad väger du som är 162 cm?

Jag är i 20 års åldern, 162 cm lång och väger 62 kg...
    "Tränar" varje dag i.o.m. att jag har egen häst och således rider och sköter det tunga stalljobbet. Skulle säga att jag är hyfsat vältränad, men absolut inte extremt på något vis. Äter sällan (max 2 ggr/dag) och ganska nyttigt då, men det slinker ner både 1 och 2 Marabou chokladkakor/vecka...Har 164 cl eller S/36-38 i kläder. Men mitt BMI är ju 24, vilket ju inte är särskilt bra - på gränsen till övervikt. Det är också det som oroar mig mest. 
    Det känns som att jag med min vikt och aktivitetsnivå borde väga 10 kg mindre? Eller?

• Svar på tråden Hälsosam vikt till 162 cm?
  • Lena

BMI funkar dåligt om man tränar så mycket som du gör. Jag tycker det låter som du har en hälsosam vikt.

• Aniiee

Mellan 47 och 70 kg. Ditt bmi är inte 24, utan 23.6.,vilket på intet sätt är "gränsen till övervikt" (vlket inte 24 räknas som heller, btw) Du har förmodligen en del muskler.

Du behöver inte bekymra dig om din vikt. Kanske behöver du bättre matvanor, dock

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Aniiee

För övrigt brukar "perfekt vikt" i mina träningskretsar kallas "vikten i cm minus 100", vilket du kvalar in på perfekt.

Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Emma)

Jag har också 24 i BMI en gång i tiden hakade jag upp mig på det. Tills jag till slut insåg att det är en skala anpassad för folk utan muskler.

Jag är tung, men vältränad och i mått mätt normalviktig, och har en hälsosam kroppsfetthalt.

Hur ser du ut för övrigt? Gör en samlad bedömning utifrån andra parametrar innan du gör något drastiskt och bantar.

Jag såg ut som ett skellet när jag vägde normalt enligt BMI.

• Anonym (Ellen)

Tycker inte att du behöver gå ner i vikt. Ditt BMI är 23,6, och det är inte så farligt. Utgå från dina mått och din storlek hellre än BMI. Vill du gå ner i vikt, gör det, men du är knappast överviktig.

• Anonym (162)

Med lite muskler väger du perfekt. Jag är 162 och väger 56-58 men har typ noll muskler.

• iMitera

Jag är 162 cm och väger f.n 55,5 kg vilket är max som jag vägt (ogravid alltså). Men jag har väldigt lite muskler hehe...

• Chuckie90

Anser att du är väldigt perfekt i ratio, men håller med om att du kanske borde försöka få i dig lite mer energi om du rör så mycket på dig? Annars tar kroppen av fettet i hjärnan och din hjärtfunktion blir sämre.

• Egon den stora

Du skall inte gå ned i vikt, men det är inte bra att bara äta två gånger per dag. Kör frukost lunch och middag i alla fall.

• EnAnonumius
    Anonym (Anonym) skrev 2017-12-28 20:55:07 följande:

Vad är egentligen en hälsosam vikt för någon som är 162 cm lång? Vad väger du som är 162 cm?

Jag är i 20 års åldern, 162 cm lång och väger 62 kg...
    "Tränar" varje dag i.o.m. att jag har egen häst och således rider och sköter det tunga stalljobbet. Skulle säga att jag är hyfsat vältränad, men absolut inte extremt på något vis. Äter sällan (max 2 ggr/dag) och ganska nyttigt då, men det slinker ner både 1 och 2 Marabou chokladkakor/vecka...Har 164 cl eller S/36-38 i kläder. Men mitt BMI är ju 24, vilket ju inte är särskilt bra - på gränsen till övervikt. Det är också det som oroar mig mest. 
    Det känns som att jag med min vikt och aktivitetsnivå borde väga 10 kg mindre? Eller?

Mmm BMI om du pluggar på om det ordentligt så finns det på  seriösa sidor förklaringar om att man inte skall använda sig av BMI om man tränar hårt då det ger ett missvisande resultat.
    Anledningen är enkel. Muskler är tyngre än fett.  Så skulle man lägga en kubikcentimeter fett och en kubicentimeter på vågen så skulle du se att en kubicentimeter fett väger mindre än musklerna.

Och du fimpa idiotin med att använda fnuttar (citattecken) kring träna. Fast du har en häst och rider dagligen så ger det god träning då du måste ju arbeta med hela din kropp även om du sitter på kusen. Jag menar det är ju inte som att du sitter stilla och "studsar om kring på hästryggen"  som en säck potatis, helt okontrollerad.

Jag själv har ridit och vet vilken kroppsträning det kan ge med att rida på en häst. I synnerhet i benen och bäckenet.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Hälsosam vikt till 162 cm?