Anonym (Anonym) skrev 2017-12-28 20:55:07 följande:
Vad är egentligen en hälsosam vikt för någon som är 162 cm lång? Vad väger du som är 162 cm?
Jag är i 20 års åldern, 162 cm lång och väger 62 kg...
"Tränar" varje dag i.o.m. att jag har egen häst och således rider och sköter det tunga stalljobbet. Skulle säga att jag är hyfsat vältränad, men absolut inte extremt på något vis. Äter sällan (max 2 ggr/dag) och ganska nyttigt då, men det slinker ner både 1 och 2 Marabou chokladkakor/vecka...Har 164 cl eller S/36-38 i kläder. Men mitt BMI är ju 24, vilket ju inte är särskilt bra - på gränsen till övervikt. Det är också det som oroar mig mest.
Det känns som att jag med min vikt och aktivitetsnivå borde väga 10 kg mindre? Eller?
Mmm BMI om du pluggar på om det ordentligt så finns det på seriösa sidor förklaringar om att man inte skall använda sig av BMI om man tränar hårt då det ger ett missvisande resultat.
Anledningen är enkel. Muskler är tyngre än fett. Så skulle man lägga en kubikcentimeter fett och en kubicentimeter på vågen så skulle du se att en kubicentimeter fett väger mindre än musklerna.
Och du fimpa idiotin med att använda fnuttar (citattecken) kring träna. Fast du har en häst och rider dagligen så ger det god träning då du måste ju arbeta med hela din kropp även om du sitter på kusen. Jag menar det är ju inte som att du sitter stilla och "studsar om kring på hästryggen" som en säck potatis, helt okontrollerad.
Jag själv har ridit och vet vilken kroppsträning det kan ge med att rida på en häst. I synnerhet i benen och bäckenet.