• Anonym (?)

Vad har ni haft för besvär med hjärtat vid stress/ångest?

Som du rubriken lyder? Själv har jag en massa.. Har gjort x antal ekg och ultraljud men kan ändå inte sluta oroa mig! Jag har en massa hhärthopp, snabb puls, speciellt på morgon/förmiddag... Får som en brännande känsla som påminner om hjärthopp. Känslan av en elektrisk stöt från hjärta till hjärna precis när jag håller på att somna. Oregelbundna hjärtslag.. Ja, lite smått och gott alltså.

• Svar på tråden Vad har ni haft för besvär med hjärtat vid stress/ångest?
  • Anonym (R)

Haft allt du nämnde och sträckningar just vid bröstet bredvid hjärtat.

• Anonym (P)

Jag har inga problem själv, trots ångest. Men min sambo har massa som även jag märker av.. Han har varit hos läkare men hans hjärta ser så fint ut och slår så exemplariskt så!

När han är stressad tål han knappt någon ansträngning alls.. Efter sex t.ex. så kan jag HÖRA hans hjärta slå trots att jag ligger en meter ifrån. Det slår så enormt hårt så det är läskigt..

Även när han är i vila och inte ansträngt sig alls så kan han be mig att lägga handen på bröstkorgen för att känna hur hårt och snabbt hans hjärta slår. Då kan jag även känna att rytmen ändras ibland.

Är säkert ingen fara, men man kan ju inte låta bli att känna sig orolig! :/

• Anonym (?)
    Anonym (P) skrev 2017-12-29 01:55:06 följande:

Jag har inga problem själv, trots ångest. Men min sambo har massa som även jag märker av.. Han har varit hos läkare men hans hjärta ser så fint ut och slår så exemplariskt så!

När han är stressad tål han knappt någon ansträngning alls.. Efter sex t.ex. så kan jag HÖRA hans hjärta slå trots att jag ligger en meter ifrån. Det slår så enormt hårt så det är läskigt..

Även när han är i vila och inte ansträngt sig alls så kan han be mig att lägga handen på bröstkorgen för att känna hur hårt och snabbt hans hjärta slår. Då kan jag även känna att rytmen ändras ibland.

Är säkert ingen fara, men man kan ju inte låta bli att känna sig orolig! :/

Usch vad läskigt.. Hur gärna man ön vill tro på läkarna så är det svårt, nästintill omöjligt! Man känner ju alla dessa symtom och ska på något sätt kunna acceptera att man är frisk :-/.

Din sambo behöver hjälp med sin ångest, har han npgon samtalskontakt?
  • Anonym (?)
    Anonym (R) skrev 2017-12-29 00:21:00 följande:

Haft allt du nämnde och sträckningar just vid bröstet bredvid hjärtat.

Hur blev du bättre? Om du nu blivit det vill säga...

Jag tycker mina extrema hopp är värst, och dom kommer alltid när jag gör något, promenerar, städar eller så.. Träffade en läkare som så igår att så länge inte besvären kommer när man belastar hjärtat så är det ingen fara.. Eh, han måste ha missat att det kommer just nÄR jag gör något :-/
  • Fringe

Precis dessa symptom har jag också haft och har fortfarande emellanåt även om det numer inte är så ofta. Min stressnivå är inte så hög nu och ångesten har släppt. Jag kunde tidigare inte anstränga mig fysiskt alls, rörde mig som i ultrarapid. Kroppen reagerar på fysisk ansträngning som om det vore stress, vilket en frisk människa så klart klarar av. Men om kroppen redan är nedbruten av stress och i ett mer eller mindre konstant stresstillstånd så funkar man inte. För mig har det varit en lång väg tillbaka och jag har successivt ökat på träning, oerhört försiktigt. Nu klarar jag av fysisk ansträngning utan att hjärtat får ett frispel och jag har mycket färre hjärtrusningar i stillhet, även om det händer ibland.

Det har tagit mig över ett år.

• Anonym (?)
    Fringe skrev 2017-12-29 14:23:52 följande:

Precis dessa symptom har jag också haft och har fortfarande emellanåt även om det numer inte är så ofta. Min stressnivå är inte så hög nu och ångesten har släppt. Jag kunde tidigare inte anstränga mig fysiskt alls, rörde mig som i ultrarapid. Kroppen reagerar på fysisk ansträngning som om det vore stress, vilket en frisk människa så klart klarar av. Men om kroppen redan är nedbruten av stress och i ett mer eller mindre konstant stresstillstånd så funkar man inte. För mig har det varit en lång väg tillbaka och jag har successivt ökat på träning, oerhört försiktigt. Nu klarar jag av fysisk ansträngning utan att hjärtat får ett frispel och jag har mycket färre hjärtrusningar i stillhet, även om det händer ibland.

Det har tagit mig över ett år.

Vad skönt att höra, men vilken tid ändå.. Jag gick ner mig för 1 år sen. Mådde bättre under sommaren, men sedan gick det utför igen. Nuhar det vart julstress förstås, oro över att inte må bra över jul Haha, denna ironi.. Såklart mådde jag ju dåligt på jul just pga all stress!

Just hjärtat är så påfrestande att ha problem med då det är ett livsviktigt organ!

Men bra jobbat!
  • Anonym (Ångest)

Jag har själv hög puls under dagen och kvällen. Cirka 90-110. När jag vaknat är den dock på 60. Ekg helt normalt.

Mitt blodtryck på vårdcentralen ligger på 130/80. Vilket oroade mig. Men hemma ligger blodtrycket på stabila 110/70.

Min ångest brukar sjunka med atarax, så det kanske är ett alternativ för dig?

• Anonym (Qwerty)

Ångestattacker med hjärtrusningar. Överhoppade slag och dubbelslag, det har jag vare sig jag är stressad eller inte. Lider egentligen bara av ångesten (panikångest pga posttraumatisk stress).

• Anonym (O)

Har haft dubbelslag, oregelbundna slag etc sen 20-25 års åldern under perioder av stress. Ex intensivt med jobb, skilsmässa etc. ofta kommer det lite som en fördröjd reaktion. Tidigare blev jag rädd när det hände, nu vet jag att det är ett tecken på att jag måste varva ner och att jag inte mått/mår bra.

Min mamma som aldrig gått i vare sig terapi eller lärt sig prata om ohälsa och stress utan håller allt inom sig har rätt stora problem nu som äldre. Har fått göra omstarter, bränna bort nerver etc för att komma i ordning med hjärtat. Av den anledningen är jag superuppmärksam på när det händer mig och försöker gå till botten med den oro som det förknippas med och som orsakat ångesten och hjärtproblemen.

• Anonym (?)
    Anonym (O) skrev 2017-12-30 07:17:34 följande:

Har haft dubbelslag, oregelbundna slag etc sen 20-25 års åldern under perioder av stress. Ex intensivt med jobb, skilsmässa etc. ofta kommer det lite som en fördröjd reaktion. Tidigare blev jag rädd när det hände, nu vet jag att det är ett tecken på att jag måste varva ner och att jag inte mått/mår bra.

Min mamma som aldrig gått i vare sig terapi eller lärt sig prata om ohälsa och stress utan håller allt inom sig har rätt stora problem nu som äldre. Har fått göra omstarter, bränna bort nerver etc för att komma i ordning med hjärtat. Av den anledningen är jag superuppmärksam på när det händer mig och försöker gå till botten med den oro som det förknippas med och som orsakat ångesten och hjärtproblemen.

Vad skönt att det inte skrämmer dig.. Jag är rädd för att det ska hända med mig som det gjorde med din mamma. Att jag ska oro mig sjuk, på riktigt. Jag nissytor inte att mitt hjärta var helt frisk.. Men att jag nu har stressat så mkt att det börjar bli trött...
  • Anonym (?)
    Anonym (Ångest) skrev 2017-12-29 23:33:49 följande:

Jag har själv hög puls under dagen och kvällen. Cirka 90-110. När jag vaknat är den dock på 60. Ekg helt normalt.

Mitt blodtryck på vårdcentralen ligger på 130/80. Vilket oroade mig. Men hemma ligger blodtrycket på stabila 110/70.

Min ångest brukar sjunka med atarax, så det kanske är ett alternativ för dig?

Jag har lergigan och oxascand hemma, gillar ont mediciner dock :-/. Har också hög puls, dock verkar den inte vilja går ner till 60 igen, där min vilopuls brukade ligga.. Sen är det normalt att ha högre bt hos läkare
  • Anonym (?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-12-30 04:10:59 följande:

Ångestattacker med hjärtrusningar. Överhoppade slag och dubbelslag, det har jag vare sig jag är stressad eller inte. Lider egentligen bara av ångesten (panikångest pga posttraumatisk stress).

Usch.. Ja jag lider av min ångest också! Den är helt ur kontroll den senaste tiden, vet inte varför alls. Helvete.
  • Anonym (?)

Idag när jag skulle hämta sonen från dagis så tog jag en rask promenad dit.. Efter nån minut så började hjärtat banka i otakt. Dubbelslag eller hjärthopp eller vad man ska kalla det. Varade i 10 min, hela vägen till dagis. Sen var jag tvungen att sätta mig ner och vila så det slutade, och sen började det igen en sväng. Att jag inte åkte in på akuten är ett under.. Är väl rädd att dom direkt ska skylla på stress.. Hur som, så har jag aldrig upplevt förr, inte så och inte så länge! Nu ligger jag och oroar mig sol fan och det gör ju inget bättre alls ((

Det började ju uppenbarligen av den raska promenader, och det är väl inte normalt, inte ens vid stress?!

• ungkvinna1

När jag tog atarax upplevde jag också en elektrisk stöt som gick från hjärtat upp till huvudet.... mycket obehagligt!

• Pentra

Förutom en pressad tillvaro så kanske du nu även lider av magnesiumbrist. Vid magnesiumbrist så blir man mer lättstressad och får upprepade hjärtrytmrubbningar och oroskänslor. Magnesiumbrist utlöser även bl.a. depression och ångest. Och, vid stress, depression och ångest så dras magnesium ur kroppen, och det hela blir till en ond cirkel. Så, magnesium KAN vara en del av lösningen. Givetvis så kan man inta magnesium oralt, men ett bättre sätt är att ta varma bad, några gånger i veckan, med epsomsalt eller magnesiumklorid. Magnesium upptas nämligen väldigt bra genom huden. (Magnesium måste ligga i balans med kalcium och D-vitamin.) Även omega-3 är bra. Och, meditation hjälper också till med att komma i balans igen. ... Men naturligtvis så måste man även se om sin tillvaro, minimera stressfaktorerna och finna stunder för egentid där man bara sysselsätter sig med sådant som bringar harmoni och sann glädje. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Anonym (?)
    Pentra skrev 2018-01-11 00:24:03 följande:

Förutom en pressad tillvaro så kanske du nu även lider av magnesiumbrist. Vid magnesiumbrist så blir man mer lättstressad och får upprepade hjärtrytmrubbningar och oroskänslor. Magnesiumbrist utlöser även bl.a. depression och ångest. Och, vid stress, depression och ångest så dras magnesium ur kroppen, och det hela blir till en ond cirkel. Så, magnesium KAN vara en del av lösningen. Givetvis så kan man inta magnesium oralt, men ett bättre sätt är att ta varma bad, några gånger i veckan, med epsomsalt eller magnesiumklorid. Magnesium upptas nämligen väldigt bra genom huden. (Magnesium måste ligga i balans med kalcium och D-vitamin.) Även omega-3 är bra. Och, meditation hjälper också till med att komma i balans igen. ... Men naturligtvis så måste man även se om sin tillvaro, minimera stressfaktorerna och finna stunder för egentid där man bara sysselsätter sig med sådant som bringar harmoni och sann glädje. ... Med vänlig hälsning, Pentra

Tack för svar! Ja jag är verkligen stressad och har som en gnagande oro i magen hela tiden. Som när man är riktigt nervös. Jag har magnesium tabletter hemma, men är duktig på att slarva.. Har en massa tillskott som jag inte tar :-/. Ska genast börja ta tabletterna och kolla upp der där med badet. Jag önskar jag kunde meditera , men der går dåligt.. . All min inre oro sätter käppar i hjulet för allt typ. Promenader tyckte jag om, men nu blir det inte mkt sånt pga rädsla för hjärthopp! Ond cirkel verkligen!!

Jag har en lång väg att gå... hoppas jag inte stressar ihjäl mig på vägen..
  • Anonym (Maja)

Läkarna sa att det var stress men det var pga borrelia förstod jag senare. Hade även massa andra symtom. Görsvann med några månadslånga kurer antibiotika. Tyvärr hänvisar läkarna alltid till stress och psykiska orsaker när de inte hittar annat. Många går tyvärr med på det trots att de inte är mer stressade än andra.

• FRIFRÅNÅNGEST

Välkommen att gå med i min grupp på FB som heter FRI FRÅN ÅNGEST.
    Lite kort om gruppen;

Det här är inte den vanliga ångestgruppen! Jag kommer att dela med mig av min resa, ut ur misärens totala mörker. Jag hade provat alla mediciner (ALLA), Kbt,Tapping, Nlp, Hypnos, distrahera mig själv, att söka efter medicinska lösningar på mitt problem i fass katalogen ifall läkarna missat något, djupdykt in i de flesta självhjälpsböcker om ångest. När inget av ovanstående metoder/ försök inte gav mig någon lindring, utan faktiskt resulterade i att jag faktiskt fick ännu mera ångest, invalidiserande ångest trodde jag att mitt liv var över. Men idag är jag fri, och mig själv igen. I den här gruppen delar jag med mig av min väg ur ångesten, throwbacks från hur det var och mitt liv idag. Den som önskar att ta del av det är välkommen in i gruppen Obs; Tekniken jag använt av är på engelska, så engelska kunskaper är ett måste. KRAMAR! Idag är jag befriad från ångest som yttrade sig i form av panikångest, ocd, ptsd, fobier, hypokondi, dödsångest, självskadebeteende och generaliserad ångest. Tekniken finns även för de små:)

DET ÄR AV YTTERSTA VIKT ATT VI HÅLLER EN POSITIV ANDA I GRUPPEN, INTE SKRIVER NEGATIVA ELLER NEDSÄTTANDE KOMMENTARER TILL GRUPPENS MEDLEMMAR! GRUPPEN BETYDER MYCKET FÖR MIG, EFTERSOM JAG KÄNNER EN SÅ ENORM TACKSAMHET FÖR DEN HJÄLP JAG FÅTT AV TEKNIKEN. JAG TVINGAR INGEN TILL NÅGOT OCH DEN SOM ANSER ATT GRUPPEN HAR ETT ANNAT SYFTE ÄN DEN FAKTISKT HAR, ÄR VARMT VÄLKOMMEN ATT LÄMNA GRUPPEN OMEDELBART. JAG FÅR INGEN LÖN, MEN I TACKSAMHETSSKULD VILL JAG SPRIDA MIN VÄG TILL ANDRA. KRAMAR TILL ER ALLA OCH VÄLKOMMEN FÖR ATT TA DEL AV MIN HÖGST PERSONLIGA RESA!

Svar på tråden Vad har ni haft för besvär med hjärtat vid stress/ångest?