• linn74

Vart vända mig? Önskar syskon

Hej,
    Är det någon som lyckats, eller bara har bra tips på vart man kan vända sig om man har barn, men önskar syskon. Jag fyller 44 nästa år.
    Vill, om möjligt, få tips på klinik i Sverige, men vet inte om någon eller några kliniker vill hjälpa en som snart blir 44.... 
    Mvh L

• Svar på tråden Vart vända mig? Önskar syskon
  • UndrandeSökare
    linn74 skrev 2017-12-29 10:14:32 följande:

Hej,

Är det någon som lyckats, eller bara har bra tips på vart man kan vända sig om man har barn, men önskar syskon. Jag fyller 44 nästa år.

Vill, om möjligt, få tips på klinik i Sverige, men vet inte om någon eller några kliniker vill hjälpa en som snart blir 44.... 

Mvh L

Nej tyvärr, är man 44 år så är man för gammal för att få hjälp av klinikerna i Sverige. Bästa chansen till barn då är att vända sig till klinik utomlands och göra äggdonation. Det gör jag och min sambo nu på kliniken AvaRiga i Lettland.
  • Jag är bara jag

I Danmark får man visserligen göra IVF till 45, men chansen att lyckas är minimal. Jag anser att de bara vill tjäna pengar på desperata kvinnor. ÄD är det bästa. Finns i många länder, även Finland. Har själv en son via ED och väntar nummer två. Glad

• linn74
    Jag är bara jag skrev 2017-12-29 15:27:40 följande:

I Danmark får man visserligen göra IVF till 45, men chansen att lyckas är minimal. Jag anser att de bara vill tjäna pengar på desperata kvinnor. ÄD är det bästa. Finns i många länder, även Finland. Har själv en son via ED och väntar nummer två. Glad

Okej, tack. Har ni varit i Finland? Tips på bra klinik? Priser?
  • UndrandeSökare

Embryodonation innebär alltså både donerade ägg och donerade spermier. Det är samma sak som dubbeldonation som jag och min man gör i Riga.

Är du ensamstående och 44år så är det embryodonation du får göra.

• Jag är bara jag
    linn74 skrev 2018-01-02 14:54:01 följande:
    Vi var i Tjeckien. de är rätt billiga, ingen kö, väldigt tillmötesgående och lätt åka dit.
  • UndrandeSökare
    linn74 skrev 2018-01-02 14:54:01 följande:

Vi har gjort dubbeldonation på AvaRiga.

De har inga köer, man kan börja direkt. Flyget från Arlanda till Riga tar 1 timme och man kan också åks båt dit. Det är promenadavstånd från båtterminalen i Riga till kliniken. Vi har betalt 100.000 kr men då är det inklusive PGS kromosomtest av embryona så endast friska embryon sätts in.
  • linn74
    UndrandeSökare skrev 2018-01-02 15:58:21 följande:

Embryodonation innebär alltså både donerade ägg och donerade spermier. Det är samma sak som dubbeldonation som jag och min man gör i Riga.

Är du ensamstående och 44år så är det embryodonation du får göra.

Jag är inte ensamstående. Men min ålder gör det mkt svårare...Min mens är oregelbunden...Vi har försökt ett tag att få ett syskon till...Min man är något yngre. Är äggdonation rätt väg om man som jag, inte är ensamstående??
    Kan man i Finland få hjälp med det om man redan har barn men vill ha fler o som sagt inte är ensamstående? Vet ni vilka pengar man bör räkna med i min situation? Ber om ursäkt, skulle nog i trådstart varit tydlig med att jag inte är ensamstående...Är gift, men har som sagt åldern emot mig. Var så himla inställd på fler barn o blir så ledsen om det inte blir så...vill iaf försöka få ett till...
  • UndrandeSökare

Jag är inte ensamstående heller, men AvaRiga krävde att min sambo skulle göra sperm dna fragmentationstest (finns endast utomlands ej i Sverige) och eftersom resultatet blev för dåligt rekommenderades vi spermadonation. (Trots att vi lätt blir gravida tillsammans. )

De finns de som har gemensamma barn men sen måste göra dubbeldonation för att få några fler barn, för spermierna kan liksom äggen bli sämre med åldern. Fragmentationshalten kan bli förhög på spermierna och då blir det få embryon och inga barn.

Ska du endast göra äggdonation så kostar det hos AvaRiga ca 65.000 sek.

• UndrandeSökare

Jag känner inte till klinikerna i Finland, men du måste kolla upp deras väntetider och åldersgränser.

I vissa länder får man hjälp till 50år, men i andra länder är gränsen mycket tidigare. Vissa länder har max 45år.

• linn74
    UndrandeSökare skrev 2018-01-03 19:38:32 följande:

Jag känner inte till klinikerna i Finland, men du måste kolla upp deras väntetider och åldersgränser.

I vissa länder får man hjälp till 50år, men i andra länder är gränsen mycket tidigare. Vissa länder har max 45år.

Tack. Inte helt lätt, när man är helt ny i detta. precis börjat söka info om detta. Känns nästan som rena grekiskan med alla termer o vart man ska vända sig. Men nu vet jag lite. Testar lägga ny tråd o frågar om kliniker. Någon skrev om Tjeckien, ska googla lite på det oxå. Tänkte bara lite spontant att Finland kändes nära...o lite lättare få ihop med barn, man som jobbar o vovve...lite att få ihop om man ska resa. Men om Finland inte funkar får jag kolla annat ställe. Tack så länge!!
  • UndrandeSökare

Det finns kliniker som sysslar med äggdonation både i Estland, Lettland, Ryssland, Tjeckien, Polen, Spanien, Grekland etc.

Ja, när man nyss börjat med detta brukar det kännas som en djungel. Men det finns redan befintliga trådar här på Familjeliv om olika kliniker som du kan gå in och läsa i från början. Om du går in i en sån tråd och börjar läsa från första sidan så hittar du massor med info om just den kliniken. AvaRiga har en egen tråd, AvaPeter har en egen tråd och Invimed har en egen tråd etc

Svar på tråden Vart vända mig? Önskar syskon