• Anonym (?)

Får en utlänning som inte kan svenska och engelska passa barnet vid sjukskrivning?

Jag har blivit sjukskriven under föräldraledigheten och min sambos mamma ska passa barnet. Hon kommer från ett annat land och kan varken svenska eller engelska. Hon kommer inte att stanna permanent utan endast ett tag för att hjälpa oss. Jag har läst att Försäkringskassan vill prata med den som tar hand om barnet om man blir sjukskriven under föräldraledighet men min svärmor kan som sagt varken svenska eller engelska. Skulle det vara ok för FK att hon passar barnet ändå? Eller snarare duger det för att ansöka om sjukpenning?

• Svar på tråden Får en utlänning som inte kan svenska och engelska passa barnet vid sjukskrivning?
  • Anonym (Jk)

Yes det går bra! FK får helt enkelt ha med en tolk om de så gärna vill prata med "barnvakten"!

• Anonym (abc)

Är inte säker på att jag förstår frågan. Menar du att släktingen skulle uppbära föräldrapenningen för att du är sjukskriven? I så fall går det inte då hon inte är vårdnadshavare. Hade hon varit skriven i Sverige hade hon kunnat VAB:a, med ersättning om hon avstod från arbete, men här är det ju inte barnet som är sjukt.
    Hennes /brist på/ språkkunskaper är inte relevanta oavsett.

• Anonym (FK)

Naturligtvis kan hon passa barnet, vill e prata med henne så går budet utmärkt med tolk.

• Anonym (?)

Tack så mycket för svar. Hon bor inte i Sverige och är inte folkbokförd och kommer inte att få någon ersättning men undrade över min sjukpenning. Jag vet att det beror på mycket mer än detta men ville ändå veta om det skulle vara ett hinder att de inte kan prata direkt med henne...

• Anonym (FK)
    Anonym (?) skrev 2017-12-29 23:39:48 följande:

Tack så mycket för svar. Hon bor inte i Sverige och är inte folkbokförd och kommer inte att få någon ersättning men undrade över min sjukpenning. Jag vet att det beror på mycket mer än detta men ville ändå veta om det skulle vara ett hinder att de inte kan prata direkt med henne...

Fast de kan ju prata direkt med henne? Att använda tolk räknas som att prata direkt med någon.
  • Anonym (vabba?)

Ja, vem som helst kan egentligen vabba! Men det måste ju fk få reda på, och det skall göras en ansökning om godkännande. Är hon inte skriven här, och bara dom en gäst? Nej något bid

• Anonym (???)

Är det du ta som har barn med en man som inte kan ta hand om sitt egna barn? Som skrivit fler trådar om detta!? Om inte varför tar inte pappan hand om barnet när du är sjukskriven?

• Anonym (abc)
    Anonym (???) skrev 2017-12-30 08:55:23 följande:

Är det du ta som har barn med en man som inte kan ta hand om sitt egna barn? Som skrivit fler trådar om detta!? Om inte varför tar inte pappan hand om barnet när du är sjukskriven?

Låt mig gissa: Svärmor är hemmafru/pensionär i hemlandet och förlorar inget ekonomiskt på att hjälpa till. Kommer hon slipper familjen andra utgifter än för resan, får inget avbräck på mannens jobb och farmor kan umgås mer än vanligt med familjen. För de inblandade kan det upplevas som win-win.
  • Anonym (abc)
    Anonym (vabba?) skrev 2017-12-30 00:31:29 följande:

Ja, vem som helst kan egentligen vabba! Men det måste ju fk få reda på, och det skall göras en ansökning om godkännande. Är hon inte skriven här, och bara dom en gäst? Nej något bid

Det handlar inte om VAB med ersättning från FK utan om att svärmor ska ta hand om /det friska/ barnet på samma sätt som en nanny/barnflicka/vem som helst som inte betalas av skattemedel. Vem som gör det är helt upp till familjen.

Vad TS är rädd för är, som jag uppfattar det, att FK ska anklaga henne för att själv ta hand om barnet när hon är sjukskriven, för i så fall vore hon arbetsför som föräldraledig, och ska ta ut föräldrapenning och inte sjukpenning.
Svar på tråden Får en utlänning som inte kan svenska och engelska passa barnet vid sjukskrivning?