• Anonym (medborgarskap)

Spansk medborgare - byta till svenskt, dubbelt - fördelar/nackdelar?

Hejsan,

Min man är spansk medborgare och har bott i Sverige under många många år. Han har sin pappa i Spanien och vid ev bortgång/arv, är det bättre han förblir spansk medborgare eller bättre byta till svenskt? Pappan har en sambo.

Andra fördelar, nackdelar? Vi planerar bo kvar i Sverige.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Spansk medborgare - byta till svenskt, dubbelt - fördelar/nackdelar?
  • Anonym (....)

Ska han byta till svenskt måste van avsäga sig sitt spanska medborgarskap.

Jag tror dock inte ev arv i Spanien påverkas av att han bytt till svenska medborgarskap. Men han har nog bättre förmåner av att behålla sitt spanska.

• Anonym (....)

Hans pappas spanska sambo är enda den som ärver efter hans får i första led enligt spansk låg, om de bott med varandra i mer än fem år.

• Anonym (M)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 16:03:44 följande:

Dubbelt medborgarskap är inte tillåtet såvida du inte får båda från föräldrarna.

Stämmer inte, sedan 2001 får man behålla sitt svenska medborgarskap även om det inte rör sig om att man fötts in i ett andra medborgarskap (ärva medborgarskapet från föräldrar eller födas i ett land där man blir medborgare vid födseln). Det som avgör är det andra landets lagstiftning kring detta.
  • Anonym (....)
    Anonym (M) skrev 2017-12-30 16:12:54 följande:

Stämmer inte, sedan 2001 får man behålla sitt svenska medborgarskap även om det inte rör sig om att man fötts in i ett andra medborgarskap (ärva medborgarskapet från föräldrar eller födas i ett land där man blir medborgare vid födseln). Det som avgör är det andra landets lagstiftning kring detta.

Ts sambo har inte svenskt medborgarskap. Så gäller inte ts sambo
  • Anonym (M)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 16:15:39 följande:

Ts sambo har inte svenskt medborgarskap. Så gäller inte ts sambo

Nej, men han har spanskt medborgarskap (från födsel låter det som iom att hans pappa är spans medborgare också) och funderar på att byta till svenskt. Svensk lag förhindrar inte att han kan behålla sitt spanska medborgarskap, så alltså beror det på Spanien. Och Spanien tillåter också dubbelt medborgarskap (givet att han är spansk medborgare på ovabstående premisser).
  • Anonym (....)
    Anonym (M) skrev 2017-12-30 16:21:28 följande:

Nej, men han har spanskt medborgarskap (från födsel låter det som iom att hans pappa är spans medborgare också) och funderar på att byta till svenskt. Svensk lag förhindrar inte att han kan behålla sitt spanska medborgarskap, så alltså beror det på Spanien. Och Spanien tillåter också dubbelt medborgarskap (givet att han är spansk medborgare på ovabstående premisser).

För att få svenskt måste han dock avsäga sig sitt spanska då man enbart får ha dubbla om man har föds in i båda.
  • Anonym (M)
    Anonym (....) skrev 2017-12-30 16:26:55 följande:

För att få svenskt måste han dock avsäga sig sitt spanska då man enbart får ha dubbla om man har föds in i båda.

Som sagt, det är där du har fel. Det jag skrev i mitt första inlägg. Det är inte så längre. Spanien tillåter spanjorer av "origin" att ha dubbla medborgarskap och Sverige tillåter de som inte fått svenskt medborgarskap vid födsel (av förälder) få svenskt medborgarskap och ändå behålla sitt första medborgarskap.
  • Anonym (....)
    Anonym (M) skrev 2017-12-30 16:30:48 följande:

Som sagt, det är där du har fel. Det jag skrev i mitt första inlägg. Det är inte så längre. Spanien tillåter spanjorer av "origin" att ha dubbla medborgarskap och Sverige tillåter de som inte fått svenskt medborgarskap vid födsel (av förälder) få svenskt medborgarskap och ändå behålla sitt första medborgarskap.

Var det något som var oklart? Ta sambo har spansk medborgarskap men har bott i Sverige i många år. Flr att få svenskt medborgarskap måste han avsäga sig sitt spanska.
Svar på tråden Spansk medborgare - byta till svenskt, dubbelt - fördelar/nackdelar?