• sigge1235

nyfödd och snarkande man

Min man snarkar och jag måste sova med öronproppar. Han snarkar när han är lite rundare och ibland går han ner, då blir det mindre, ibland går han upp (som nu vid jul) och då blir det mer. Självklart behöver han ta tag i det på riktigt men där är vi inte nu. 

Vårt barn beräknas inom några dagar och vi planerar att ha henne i en spjälsäng intill vår säng. Men det känns inte bra att sova med öronproppar då så att jag inte hör henne. Men har jag inte dem så får jag inte en blund sömn pga makens snarkningar. Det känns inte hållbart att han ska sova på soffan varje dag heller. Hur har ni som haft en liknande situation gjort?

• Svar på tråden nyfödd och snarkande man
  • viseversa

Han hade faktiskt fått sova på soffan. Antingen tar han tar i detta NU eller så får han sova på soffan.

• Celaena

Det hade blivit soffan eller extrasäng i annat rum tills problemet är åtgärdat.

• Wilbo80

Håller med dom andra. Extrasäng eller soffan. Men svårt att bestämma nu innan kanske.

Jag tror det ger sig när bebisen kommit och ni inser att/om det inte funkar. Får du ingen sömn kommer du "ge blanka fan i" om det är schysst eller oschysst att han får sova på soffan hehe

• Emy88

Min sambo får sova i ett annat rum! Han är precis likadan, när han går ner i vikt snarkar han mindre. Jag har faktiskt ställt det som ultimatum att han får välja mellan att gå ner i vikt eller sova själv resten av livet. Han har börjat ta tag i det nu men behöver gå ner ca 10 kg till. Ibland försöker andra få mig att få dåligt samvete men sömn är otroligt viktigt! Jag vet av egen erfarenhet hur förödande det är när man inte får tillräckligt med sömn, om man inte har varit de själv är det nog svårt att förstå.

• sigge1235

Jo fast även om han går ner så handlar det kanske om 1-2 månad och jag vill att han ska vara med sitt barn med, och kunna ta upp henne ibland med så det inte bara är jag som gör det. 

• Starka

Sover också med öronproppar pga min sambo. Var orolig när vi skaffade valp att jag inte skulle höra henne om hon behövde ut men jag vaknade av minsta lilla knyst ändå. Tror att det blir samma för dig med bebisen.

• Wilbo80
    sigge1235 skrev 2017-12-30 20:10:20 följande:

Jo fast även om han går ner så handlar det kanske om 1-2 månad och jag vill att han ska vara med sitt barn med, och kunna ta upp henne ibland med så det inte bara är jag som gör det. 

De nätterna kanske du sover i soffan eller har öronproppar så går han upp :) Att ni turas om helt enkelt. Å du kan ju prova öronproppar, kan ju stänga ute sambons snarkningar men inte bebisens pip. jag vaknade inte av nånting, men bebisens ljud kunde jag höra genom allt, minsta lilla pip.

Ni hittar nog en lösning utifrån hur situationen blir :)
  • Iowhannah

Som flera skriver så tycker jag att du kan testa med öronproppar. Det verkar vara lite som så att man kan vara döv för det mesta men sina barn hör man alltid.

Liten sidenote: vi delade väldigt lika på föräldraledigheten (varannan månad) och när sambon hade nätterna så vaknade jag knappt när bebisen gjorde ljud, men när jag hade nätterna så vaknade jag av minsta lilla pip från spjälsängen.

• Guapa

Det här med att dela på nätterna och turas om att lyfta upp bebisen ur spjälsängen - hur många gör det egentligen? Jag har tagit alla nätter så länge jag ammat eftersom vi alla fått mest sömn då. Och monterat bort sidan från spjälsängen så jag sluppit alla lyft och kunnat somna om mycket snabbare.

Prioritera eran sömn, oavsett hur ni väljer att lösa det.

• Wilbo80
    Guapa skrev 2017-12-30 22:05:40 följande:

Det här med att dela på nätterna och turas om att lyfta upp bebisen ur spjälsängen - hur många gör det egentligen? Jag har tagit alla nätter så länge jag ammat eftersom vi alla fått mest sömn då. Och monterat bort sidan från spjälsängen så jag sluppit alla lyft och kunnat somna om mycket snabbare.

Prioritera eran sömn, oavsett hur ni väljer att lösa det.

Nope, vi delar inte (skrev det ändå som förslag lite högre upp)

Jag samsover med sonen, och sambon sover i ett annat rum. På så sätt har vi alla fått mest sömn. Jag sover jättebra med sonen, sonen sover bra med mig och sambon som är oerhört känslig för ljud på natten sover toppen i ett annat rum. För vissa låter det tragiskt, för mig är det helt fantastiskt att vi får sova hela nätter!
Svar på tråden nyfödd och snarkande man