• xnfsm

Bli av med nässpraysberoende?!

Jag är beroende av nässpray, har varit det ett tag nu. Jag vill sluta men kan inte! Vaknar på natten i ren panik av att jag inte kan andas med näsan, alltså helt helt täppt, näsborrarna rör sig inte ens samt att jag är helt torr i munnen med spruckna läppar av att endast andas med munnen. Ni som vet, vet!! Hjälp! Hur ska jag kunna sluta? Använder cirka 6-10 gånger per dygn. Alla tips för att underlätta avvänjning mottages!

• Svar på tråden Bli av med nässpraysberoende?!
  • Jag är bara jag

Släng flaskan och köp inga fler. Din näsa kommer snabbt bli bättre för den blir täppt av sprayen.

• Carola81

Om du under en övergångsperiod i stället använder en receptfri spray med kortison så blir det lättare att sluta.

• emsi94

Du måste sluta cold turkey! Möjligen att du kan ha kortisonspray typ nasonex att ta i värsta fall.
    Brukar bli förskyld när jag slutar.

• Pumakvinna

Din stackare! Det är en vidrig känsla att vakna på natten och inte kunna andas och nässpray gör det bara värre i längden. Jag fick ett tips att massera näsgångarna så ofta man kan för att avhjälpa bihålorna och leda bort vätska och att använda koksaltlösning och skölja med varje kväll när man är täppt. ca tsk salt  per dl kokt svalnat vatten och skölja näsan med detta. Funkar utmärkt även vid förkylningar. Sedan i övergångsperioden kan man byta ut nässprayen med Rinexintaletter fast dessa är på recept och ska bara användas en vecka i sträck ca.

• Starka

Du kan få utskrivet ett cortisonspray som sen trappas ut. Kan även hjälpa att koka egen koksaltlösning och spraya eller skölja med. Jag vet hur jövligt det är har varit beroende i snart 20 år sen jag flyttade hemifrån. Nu har min ena näsborre börjat kollapsa så min näsa är helt sned

Svar på tråden Bli av med nässpraysberoende?!