• mamma 86

Sitter era barn (9-12 år) på bilkudde?

Ibland blir jag så trött på alla som tjatar om att mitt barn inte behöver kudde eller bältesstol i bilen! Hon blir 10 omnigraffle månader. Väger 32 kg och är ca 139 cm.

Sitter era barn på bilkudde? Hur långa är de och vad väger de? Blir ni också ifrågasatta?

Det är ju inget problem att skicka med kudden så fattar inte varför de tjatar.

• Svar på tråden Sitter era barn (9-12 år) på bilkudde?
  • Majan78

Min snart 11-åring sitter på kudde, 150 cm lång och ca 45 kg. Han behöver det för att bältet ska sitta bra.

• Sisisisi

Mina barn har suttit på kudde så länge de fått plats, de har varit 10,5 och 9,5 när de fått börja åka utan. Då har de varit ca 155 cm långa. Det är ju säkrare med kudde än utan så självklart ska de åka så länge som möjligt, rekommendationen är ju till 10-12 år.

En som är 139 cm behöver ju definitivt kudden, bältet hamnar ju fel annars.

Som tur är har jag inte upplevt något tjat på att mina ungar ska åka utan.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Lena

Gränsen för att åka utan kudde är 140cm. Min 9-åring är 147cm och har kudde nästan jämt för bältet sitter bättre då

• mamma 86
    Lena skrev 2017-12-30 20:16:15 följande:

Gränsen för att åka utan kudde är 140cm. Min 9-åring är 147cm och har kudde nästan jämt för bältet sitter bättre då

135 cm är gränsen enligt lag
  • mamma 86
    Majan78 skrev 2017-12-30 19:58:49 följande:

Min snart 11-åring sitter på kudde, 150 cm lång och ca 45 kg. Han behöver det för att bältet ska sitta bra.

Är det inte viktgräns på kuddarna, typ 36 kg?
  • mamma 86

Jag tänkte att min min dotter ska sitta på kudden så länge som möjligt, tråkigt att jämt behöva försvara det. Jag har inte ens bil och känns som jag är mer säkerhetsmedvetn än många jag känner som kör bil med barnen varje dag

• magelita80

Min son är 8 år. 140-142 cm och väger ca. 30 kg. Han sitter fortfarande i bältesstol och vi skickar med kudde om han ska åka med nån annan. Ingen har ifrågasatt det.

• Sisisisi
    mamma 86 skrev 2017-12-30 20:19:04 följande:

Är det inte viktgräns på kuddarna, typ 36 kg?

Man behöver inte tänka på viktgränsen vad gäller kudde och bältesstol. Det gör inget att viktgränsen överskrids.
    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Celaena

Absolut. 

Min 12-åring slutade med kudde i somras, då först satt bältet bra. Hen är 160 cm nu.
    Snart 10-åring slutade med bältesstol så sent som i somras då den blev för liten och sitter nu på kudde.
    Vet inte vad den yngre väger men hen är ca 140 cm.
    Ingen ifrågasätter mig dock. 

• emsi94
    mamma 86 skrev 2017-12-30 20:17:45 följande:
    135 cm är gränsen enligt lag
    Och 140 cm om de sitter på plats med krockkudde, alltså i framsätet. 

Vi har 8 åring som är under längdgränsen, kommer antagligen fortsätta med det över längdgränsen. Det handlar ju om säkerhet, om någon ifrågasätter så är det bara säga att du bestämmer över ditt barns säkerhet. 
  • sextiotalist
    Celaena skrev 2017-12-31 17:53:53 följande:

Absolut. 

Min 12-åring slutade med kudde i somras, då först satt bältet bra. Hen är 160 cm nu.

Snart 10-åring slutade med bältesstol så sent som i somras då den blev för liten och sitter nu på kudde.

Vet inte vad den yngre väger men hen är ca 140 cm.

Ingen ifrågasätter mig dock. 

160 cm ???

Min längd med andra ord och jag har kortare vänner som är kortare och har inga problem med bälter.

Sonen slutade med kudde när han var drygt 140 cm, då satt bältet perfekt.
Svar på tråden Sitter era barn (9-12 år) på bilkudde?