• Anonym (Orolig mamma)

När kan dom omhänderta mitt barn?

Har ett barn ihop med min man, på snart 4 månader. Min man åkte precis in på akuten, överdoserat fentanyl spray. Även intagit RC benzo och druckit två starköl. En orosanmälan gjorde till soc. Dom kontaktade mig q dag. han har ett bakomliggande tungt opiat missbruk som soc kan läsa om i jornalen. Vad krävs att jag som mamma gör och även han, för att dom inte ska omhänderta vårt barn? Jag är beredd att göra vad som helst för mitt barn, om det så innebär att vi måste skiljas och bo isär, även fast jag älskar honom.

Snälla jag är desperat, behöver konkreta råd, inga pekpinnar

• Svar på tråden När kan dom omhänderta mitt barn?
  • Anonym (...)

Ja då får du ju flytta ifrån honom givetvis. Du kan inte bo med en missbrukare när du har barn, även om det är barnets pappa.

• Anonym (S)

Usch vad hemskt, stackare!

Har du också missbruk? Eller brottshistorik? Varför tänker du att de skulle ta barnet från dig?

• Anonym (Emma)

Du måste visa dig som en ansvarsfull förälder. Det gör du genom att inte bo i hop med en så allvarlig missbrukare...även om du älskar honom. Men det där är inga droger som går ihop med ett litet spädbarn. Du måste faktiskt se till att han lämnar er så att du bor själv med barnet. Nu har han ju en chans att åka iväg på behandling och ta itu med sitt missbruk.

Jag hoppas innerligt att du inte själv har ett missbruk, för barnets skull. I så fall är mitt råd att säga ja till alla insatser som socialtjänsten föreslår. Det är om du sätter dig på tvären, vägrar frivilliga insatser och utsätter ditt barn för misskötsel eller fara som de blir tvungna att gå in med tvångsåtgärder. 

(Har arbetat för länge sen som socialsekr)

• Anonym (Jasmine)

Jag har varit med om samma, bortsett från att jag och barnet inte bodde ihop med pappan längre.

Fick komma på samtal hos socialen, men efter att de försäkrat sig om att barnet inte utsätts för pappan, så la de ner anmälan.

Du måste skydda barnet från missbrukaren, punkt slut!

• Anonym (åhh nej.)

Usch så tråkigt det låter. De tar väl inte barnet i från dig, om inte du missbrukar själv, dock kan du ju aldrig lämmna barnet ensam med pappan. Det är kanske lika bra att ni inte bor tillsammans.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (S) skrev 2017-12-30 21:09:09 följande:

Usch vad hemskt, stackare!

Har du också missbruk? Eller brottshistorik? Varför tänker du att de skulle ta barnet från dig?

Inget av det. Men har ett ansvar gentemot min dotter, att inte låta henne vara i en miljö av missbruk
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Emma) skrev 2017-12-30 21:14:44 följande:

Du måste visa dig som en ansvarsfull förälder. Det gör du genom att inte bo i hop med en så allvarlig missbrukare...även om du älskar honom. Men det där är inga droger som går ihop med ett litet spädbarn. Du måste faktiskt se till att han lämnar er så att du bor själv med barnet. Nu har han ju en chans att åka iväg på behandling och ta itu med sitt missbruk.

Jag hoppas innerligt att du inte själv har ett missbruk, för barnets skull. I så fall är mitt råd att säga ja till alla insatser som socialtjänsten föreslår. Det är om du sätter dig på tvären, vägrar frivilliga insatser och utsätter ditt barn för misskötsel eller fara som de blir tvungna att gå in med tvångsåtgärder. 

(Har arbetat för länge sen som socialsekr)

Inget eget missbruk. Det räcker alltså inte att han frivilligt går öppenvårds behandling och bor hemma samtidigt? Detta är hans förslag eller önskan men jag tycker hellre slutenvård skulle vara bättre för både hans del och vår. Han behöver komma bort från denna miljön, han blir stressad av mig och barnet.
  • Anonym (äää)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-12-30 21:48:44 följande:
    Inget eget missbruk. Det räcker alltså inte att han frivilligt går öppenvårds behandling och bor hemma samtidigt? Detta är hans förslag eller önskan men jag tycker hellre slutenvård skulle vara bättre för både hans del och vår. Han behöver komma bort från denna miljön, han blir stressad av mig och barnet.
    Nej han ska inte vara där barnet är alls. Han får ta sin behandling och sedan får man se.
  • Less is more

Det enda alternativet är att ni bor isär.

Fråga om du kan få samtalsstöd. Eftersom det verkar som att du har känslor för pappan och troligen då kommer saknar honom samtidigt. Ditt barn behöver en mamma som mår bra.

• Anonym (Johansson)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2017-12-30 21:42:53 följande:
    Inget av det. Men har ett ansvar gentemot min dotter, att inte låta henne vara i en miljö av missbruk
    Fast det ansvaret hade du redan innan han råkade överdosera och hans missbruk kom till myndigheternas kännedom, varför agerade du inte då? 
Svar på tråden När kan dom omhänderta mitt barn?