• Claraaa

Vad kan vara fel? Hjälp!

Hej alla!

Jag och min partner har försökt bli gravida i 3 månader(vårt första barn), innan det hade jag p-piller, vet att det kan ta upp till ett år om man INTE haft ägglossning och mens under själva den tiden. Men jag har haft både mens och ägglossning under tiden jag åt p-piller och nu efteråt, jag har tagit ägglossningtest och vet att min kropp fungerar, men ingenting händer trots att vi prickar in det varje gång och försöker ofta. Börjar bli frustrerad och är jobbig att alltid få negativt, nu denna gång var min mens sen som den aldrig brukar men kom idag..(tror jag?) antar att det inte har ngn annan orsak.. Vad har ni för råd? Vad kan det bero på? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Vad kan vara fel? Hjälp!
  • Carambolan

Slump. Chansen att bli gravid är cirka 25% även om man prickar perfekt.

• Krusbärskompott

Själva syftet m p-piller är ju att man inte ska få ägglossning? Så det låter märkligt att du haft äl m p-piller?

Men i alla fall, när allt funkar som det ska tar det ändå i genomsnitt sju månader för ett par att bli gravida. Upp till ett år är helt normalt. Trots att man ligger som man ska runt ÄL. Tre månader är ingenting.

Lycka till!

• UndrandeSökare

3 månader är ganska kort tid när det gäller att försöka få barn. För de flesta går det inom ett år.

Men har ni inte lyckats efter 12 månader kan ni söka sjukvården och be att få göra en infertilitetsutredning. Du gör man spermatest och kollar mängd, hur spermierna ser ut etc samt gör vul på kvinnan och tar en del blodprover för att kolla om de kan hitta vad felet är.

Hittar de inget fel (vilket tyvärr brukar vara det vanliga eftersom de inte tar jättemycket prover) så brukar de erbjuda att man får ställa sig i kö för ivf.

Det du kan göra själv nu innan är att använda ägglossningstest samt att du kan boka tid hos en privat gyn för vul och kolla så allt ser normalt ut i livmodern och äggstockarna. Gyn kan också ev. hjälpa till med recept på Letrozoltabletter som stimulerar ägglossningen.

• fanola

Inget är fel, för vissa går de snabbt, för andra inte!

Jag å min sambo startade unga, de tog 5 år.. Tillslut vart de via IVF.

• Carambolan

Jag och min man var också unga när vi började försöka men första barnet tog 12 månader och andra 10. Senare blev jag gravid trots p-piller och när vi efter några år började försöka igen blev jag gravid på första försöket två gånger i rad (ett missfall). Ibland har man helt enkelt oflyt!

• miachr78

Det är säkert inget fel. Tänk alla dessa som försöker i upp till ett år innan det tar sig. Jag är gravid i vecka 12 och det tog över ett år innan det tog sig.

• Snuttis2

Det är fullt normalt att det tar närmare ett år att bli gravid oavsett vad du haft gör preventivmedel innan!! Försök att sluta stressa o har det inte blivit något om ett år så sök hjälp!

Svar på tråden Vad kan vara fel? Hjälp!