Är 180-200 kr per timme en rimlig lön till en barnflicka?
Arbetstid 10-15 timmar per vecka på eftermiddagar/kvällar. Är 180-200 kr per timme svart en vettig lön? Om inte, hur mycket skulle ni säga är rimligt?
Arbetstid 10-15 timmar per vecka på eftermiddagar/kvällar. Är 180-200 kr per timme svart en vettig lön? Om inte, hur mycket skulle ni säga är rimligt?
Ja det tycker jag
Det beror på. Ung oerfaren skulle jag säga 100kr i timmen. Pensionär med massa barnbarn är väl 180kr rimligt. 200 tycker jag är alldeles för mycket för ett sådant okvalificerat jobb
180 kr/timme motsvarar 31 200 i månadslön vid en "vanlig" heltidstjänst. Gissar att det är en ganska genomsnittlig lön i Sverige, men sedan betalar man ju skatt på det..
Tycker det är en hög lön, oavsett om barnflickan är utbildad förskolelärare eller ej..
180 kr/timme motsvarar 31 200 i månadslön vid en "vanlig" heltidstjänst. Gissar att det är en ganska genomsnittlig lön i Sverige, men sedan betalar man ju skatt på det..
Tycker det är en hög lön, oavsett om barnflickan är utbildad förskolelärare eller ej..
Jag skulle säga att det är en hög lön. Vikarier inom skolan/förskolan får inte så mycket i timmen. I och för sig jobbar de ju inte svart.
Svart?
Låter alldeles för högt.
Väldigt hög lön, speciellt till en barnvakt och ifall personen är ung. Fast om man tänker att det är svarta pengar som varken är sjukpenning eller pensionsgrundande och arbetsgivaren slipper alla sociala avgifter så är det inte så högt. Men jag som medelålders med 35 års arbetslivserfarenhet har ca 130 kr/tim på ett jävla knegarjobb och så ser det ut för de flesta arma arbetare i Sverige. Jag kan anmäla mig till jobbet;)
Nej, det är inte rimligt att anställa svart barnvakt mer än vid enstaka tillfällen. Blir det ens billigare?
Det beror på. Ung oerfaren skulle jag säga 100kr i timmen. Pensionär med massa barnbarn är väl 180kr rimligt. 200 tycker jag är alldeles för mycket för ett sådant okvalificerat jobb
Okvalificerat jobb? :)
det är för mycket
Oj, det är mer än vad en förskollärare tjänar... Säger kanske mer om förskollärares löner dock?
Ingår en viss reseersättning i den lönen? Annars är det en väldigt hög lön..
Det är mer än vad jag tjänr i timmen som förskollärare....då har jag högskoleutbildning på 3,5 år och ansvar för 7-8 barn,när vi alla tre är på plats,under raster kan jag ha hela gruppen själv dvs 24 barn och före kl 9 och efter kl 14 är vi två pedagoger på gruppen dvs vi ansvarar för upp till 12 barn var ....så att tjäna 180-200kr/timmen för att bara passa 1(?) barn tjäns som väldigt lättförtjänta pengar....och en hög ersättning för en barnvakt ....
Som lön skulle jag säga att det beror på vilken sida du är, som barnvakt är det nog de mesta du kan räkna med medan du säkert kan komma undan billigare som familjen om du vill. Viktigaste är väl ändå att du känner att du litar på barnvakten.
Har själv tidigare tagit extrajobb som barnvakt och helt ärligt skiljde sig priserna lite emellan familjerna. Singelmamman tog jag 100-150 kr från (minns ej exakt) medan kirurgens familj betalade 250 kr. De andra låg däremellan.
Kanske var orättvist men de kunde ju även välja någon annan om de ville :)
Hej!
180kr låter mycket och jag har inte stött på det i barnvaktsbranschen. Säkrast är det att anställa någon "vitt", dvs med skattad lön och inkl arbetsgivaravgifter. Där ska det också ingå försäkringar och utbildning inom bland annat HLR mot barn.
Våra barnvakter tjänar mellan 102 - 142kr/h inkl semesterersättning. Lönen beror på vilken kandidat det är, där erfarenheten skiljer sig åt.
Om ni är mer nyfikna kring lön och utbildningar finns det mer info här nanny.nu/ .
Lycka till :)
Vänligen
Robert på Nannynu!
Hej,
Jag skriver en magisteruppsats i sociologi som handlar om just värderingen av den typen av tjänster som ni diskuterar här i tråden!
Uppsatsen kommer bygga på intervjuer så jag söker personer som kan tänka sig att ställa upp. Framförallt söker jag kontakt med föräldrar som anlitar eller har anlitat barnvakter via företag.
Kontakta mig på jp222qg@student.lnu.se så kan jag skicka mer information.
Tack på förhand!
Josefin