• Aren1

Förstoppningsdiarré

Hej behöver nu lite hjälp. Jag är förstoppad och nu har jag fått det jag misstänker är förstoppningsdiarre. Jag undrar om jag måste ta några åtgärder mot detta. Har ätit lite russin och päronpurré eftersom jag förstått att det kan mjuka upp magen och dricker mycket vatten. . Men hjälper förstoppningsdiarren själva förstoppningen, typ kroppens sätt att ta hand om det själv? Och vad är egentligen Förstoppningsdiarré? Vore väldigt tacksam för lite hjälp här. Inga apotek är öppna idag och jag springer på toan flera gånger om dan.

• Svar på tråden Förstoppningsdiarré
  • Mantrasina

Förstoppningsdiarré är helt enkelt lite vätska som lyckas ta sig förbi stoppet i tarmen som avföringen som korkar igen den utgör. Förstoppningsdiarré brukar vara ett tecken på att en varit förstoppad en tid och att kroppen är i olag. Diarrén kommer högst sannolikt inte att hjälpa dig bli kvitt förstoppningen, så jag råder dig att så snart du har möjlighet åka till apotek eller till matbutik som har apotekssortiment och köpa dels ett receptfritt klyx, exempelvis microlax, som tas bakvägen, dels laxoberaldroppar som droppas i vatten och dricks. Även dospulver såsom movicol, moxalole eller inolaxol, och/eller laktulos är receptfritt och hjälper på ett mjukt sätt magen att komma igång uppifrån. Åtminstone någon av dessa bör finnas på mataffär med litet apotekssortiment. 

I övrigt är det jättebra att dricka mycket och att äta saker som får igång magen!

• Mantrasina

Bra att veta är också att mot förstoppningsdiarré ska du inte ta något som stoppar diarré - som loperamid etc, - därför att det gör förstoppningen värre. Det är alltså behandling av förstoppningen som är behandling mot förstoppningsdiarré. 

• Aren1

Tack för hjälpen! Hittade både microlax och laktulos på ett mindre apotek. Först hjälpte inte microlaxen då förstoppningen verkade vara högre upp. Tog laktolus innan jag gick och la mig och då verkade det ha släppt lite. Fortfarande förstoppad men då funkade microlax. Ska fortsätta med laktulos någon dag till för att få hela förstoppningen att lösa och magen på banan igen

Svar på tråden Förstoppningsdiarré