Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 17:11:18 följande:
Du har helt fel. Finns ingen som älskar så mycket som människor med borderline, så jag är glad och tacksam att jag har den delen kvar av min personlighet. Samma när det gäller att vara omtänksam, generös och empatiskt.
Däremot har borderline människor extremt svårt att reglera sina känslor.
Det svart/vita tänket är dock jobbigt för anhöriga och särskilt den drabbade då det innebär humörsvängningar. Turligt nog finns det medicin mot detta. Inget jag är i behov av längre dock.
Jag gick i terapi på heltid i 1,5 år och är extremt påläst och kunnig gällande denna diagnos.
Det finns en anledning till att mina ex tyckt att relationen med mig är det bästa dom varit med om. Har aldrig skadat någon, tvärtom så är borderline drabbade människor de absolut bästa att leva i relation med då de aldrig sårar eller sviker.
Du verkar prata om psykopater, naccisister, adhd eller annat!
"
extremt påläst och kunnig gällande denna diagnos"
Då bör du vara medveten om att det finns olika typer av BPD
Det som beskrivs i tråden är utåtagerande BPD.
De som är inåtvända kan vara motsatsen till de som är utåtvända, inåtvänd kan också såra, ljuga och manipulera men av andra orsaker.
Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 19:35:22 följande:
Enligt senaste forskning är det just adhd och borderline som är snarlikt.
Tidigare har man sagt bipolär men aldrig psykopati eller narccisism som i te har några som helst likheter.
Vad kännetecknar borderline? - Dagens Juridik
Varför utvecklar man en borderlinestörning?
Våra kunskaper härom är begränsade. Några observanda är att de personliga gränserna ofta har ignorerats eller trampats på, och att de drabbade oftare än andra varit utsatta för incest, våld eller känslomässig försummelse som barn. Det hävdas att 25-30 % av våra flickor utsätts för sexuella övergrepp under uppväxten. 75 % av alla svenska flickor är missnöjda med sitt utseende. 80 % av flickor upp till 20 år har bantat aktivt. 50 % av alla barn kan tänka sig att bli fotomodeller. Det är uppenbarligen långt ifrån lätt vara ung och växa upp i vårt ?välfärdssamhälle? idag.
Borderline diagnosticeras oftare hos kvinnor än hos män.
Sannolikt är det vanligare med s k ?inåtvänd? aggressivitet hos kvinnor som ju oftare skär sig, medan det hos män är vanligare med utagerande beteende och misshandel av andra. Mäns borderlinetillstånd är ofta uppblandade med narcissistiska och psykopatiska drag, och antagligen är det så att mycken manlig borderline förblir dold och odiagnosticerad bakom andra tillstånd som depression, missbruk, narcissism och psykopati.
www.dagensjuridik.se/2009/06/vad-kannetecknar-borderline
Borderline personality disorder - Wikipedia
Millon's subtypes
Theodore Millon has proposed four subtypes of BPD. He suggests that an individual diagnosed with BPD may exhibit none, one, or more of the following
* Discouraged borderline (including avoidant or dependent personality features)
* Petulant borderline (including negativistic features)
* Impulsive borderline (including histrionic or antisocial features)
* Self-destructive borderline (including depressive or masochistic and self-defeating features)
en.wikipedia.org/wiki/Borderline_personality_disorder