• Anonym (Ts)

Borderline och relationer...

Jag har haft diagnosen borderline tidigare, frisk efter behandling sedan drygt 7 år.
    Jag kunde ha en fungerande sambo relation i ca 10 år trots detta. (+ andra korta och längre relationer i mitt liv)
    Men det var mer han som var kär i mig än tvärtom. (Det är han fortfarande trots slut drygt ett år nu).

Jag har en ny man i mitt liv sedan snart 1 år tillbaka och det har gett mig en del borderline tendenser tillbaka känner jag.

Men det som är märkligt är att denna man misstänker att han själv har "borderline-light", hans eget ordval och jag tror det stämmer. Detta har jag gjort att jag nu äntligen har förstått varför alla mina ex har så svårt att släppa mig. Jag har nämligen aldrig känt mig så otroligt älskad och avgudad som av denna man. Det måste vara så mina exmän känt i relation med mig?

Kan detta fungera för oss?

• Svar på tråden Borderline och relationer...
  • Anonym (Hhe)

Hur är han om han är light Borderline?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hhe) skrev 2018-01-01 15:59:15 följande:

Hur är han om han är light Borderline?

Han är extremt kärleksfull, omtänksam, empatisk, känslig, humörsvängningar, generös m.m.

Typiska borderline drag helt enkelt.

Men han får inga aggressiva utspel, inget självskadebeteende, inte tomhetskänslor eller självmordsbenägen.

Han skulle troligen inte uppfylla minst 5 av 9 kriterier som krävs för diagnos, därav light.
  • Anonym (Stina)

Då man har borderline är man INTE kärleksfull, empatisk, känslig eller generös, det vanligaste är att man psykiskt misshandlar och bryter ner sin partner. Allt är svart eller vitt, först är man kärleksfull och allt det du skriver för att i nästa sekund vända totalt och skrika, hota, vara känslokall, säga elaka saker mm Det går aldrig att förutse när det bra och dåliga perioderna kommer, de som stannar blir medberoende, trippar på tå och gör allt för den med borderline utan att få något tillbaka. Det här är inte kärlek!

Om du har gått i terapi så pass länge och anser dig vara frisk borde du ha självinsikt nog att inse det jag just skrivit. Jag tycker att de med borderline ska undvika nära relationer helt, det är bäst för alla och man kan leva ett bra liv ändå.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2018-01-01 17:00:04 följande:

Då man har borderline är man INTE kärleksfull, empatisk, känslig eller generös, det vanligaste är att man psykiskt misshandlar och bryter ner sin partner. Allt är svart eller vitt, först är man kärleksfull och allt det du skriver för att i nästa sekund vända totalt och skrika, hota, vara känslokall, säga elaka saker mm Det går aldrig att förutse när det bra och dåliga perioderna kommer, de som stannar blir medberoende, trippar på tå och gör allt för den med borderline utan att få något tillbaka. Det här är inte kärlek!

Om du har gått i terapi så pass länge och anser dig vara frisk borde du ha självinsikt nog att inse det jag just skrivit. Jag tycker att de med borderline ska undvika nära relationer helt, det är bäst för alla och man kan leva ett bra liv ändå.

Du har helt fel. Finns ingen som älskar så mycket som människor med borderline, så jag är glad och tacksam att jag har den delen kvar av min personlighet. Samma när det gäller att vara omtänksam, generös och empatiskt.

Däremot har borderline människor extremt svårt att reglera sina känslor.

Det svart/vita tänket är dock jobbigt för anhöriga och särskilt den drabbade då det innebär humörsvängningar. Turligt nog finns det medicin mot detta. Inget jag är i behov av längre dock.

Jag gick i terapi på heltid i 1,5 år och är extremt påläst och kunnig gällande denna diagnos.

Det finns en anledning till att mina ex tyckt att relationen med mig är det bästa dom varit med om. Har aldrig skadat någon, tvärtom så är borderline drabbade människor de absolut bästa att leva i relation med då de aldrig sårar eller sviker.

Du verkar prata om psykopater, naccisister, adhd eller annat!
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 17:11:18 följande:

Du har helt fel. Finns ingen som älskar så mycket som människor med borderline, så jag är glad och tacksam att jag har den delen kvar av min personlighet. Samma när det gäller att vara omtänksam, generös och empatiskt.

Det svart/vita tänket är dock jobbigt för anhöriga och särskilt den drabbade då det innebär humörsvängningar. Turligt nog finns det medicin mot detta. Inget jag är i behov av längre dock.

Jag gick i terapi på heltid i 1,5 år och är extremt påläst och kunnig gällande denna diagnos.

Det finns en anledning till att mina ex tyckt att relationen med mig är det bästa dom varit med om. Har aldrig skadat någon, tvärtom så är borderline drabbade människor de absolut bästa att leva i relation med då de aldrig sårar eller sviker.

Jag anser inte att det är kärlek om man ser allt i svartvitt. "Kärleken" är lika sjuk som kylan som kommer efteråt, det är för mycket, för extremt. Medicin hjälper vissa, men det tar inte bort det faktum att man har ett stört känsloliv, det tar bara bort symtomen för den drabbade (vilket såklart är jättebra) inte själva personlighetsstörningen.

Jag menar inte att man skadar någon fysiskt vid borderline, men psykiskt gör man det och de som blir psykiskt misshandlade vill ofta tillbaka till sina förövare, det är därför kvinnor (och män) som blir misshandlade har så svårt att lämna sina partners.

Själva definitionen på borderline är just att man INTE klarar av relationer och du påstår att det är det personer med borderline är bäst på.

Vid ADHD har man b.la problem med uppmärksamhet, det har inget med det här att göra. Psykopati och narccisism är personlighetsstörningar precis som borderline så de liknar varann rätt mycket.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Stina) skrev 2018-01-01 19:29:32 följande:

Jag anser inte att det är kärlek om man ser allt i svartvitt. "Kärleken" är lika sjuk som kylan som kommer efteråt, det är för mycket, för extremt. Medicin hjälper vissa, men det tar inte bort det faktum att man har ett stört känsloliv, det tar bara bort symtomen för den drabbade (vilket såklart är jättebra) inte själva personlighetsstörningen.

Jag menar inte att man skadar någon fysiskt vid borderline, men psykiskt gör man det och de som blir psykiskt misshandlade vill ofta tillbaka till sina förövare, det är därför kvinnor (och män) som blir misshandlade har så svårt att lämna sina partners.

Själva definitionen på borderline är just att man INTE klarar av relationer och du påstår att det är det personer med borderline är bäst på.

Vid ADHD har man b.la problem med uppmärksamhet, det har inget med det här att göra. Psykopati och narccisism är personlighetsstörningar precis som borderline så de liknar varann rätt mycket.

Enligt senaste forskning är det just adhd och borderline som är snarlikt.

Tidigare har man sagt bipolär men aldrig psykopati eller narccisism som i te har några som helst likheter.
  • bullen1984

Oj Ts, det verkar som att alla skulle vilja ha den där diagnosen du beskriver, om man aldrig sårar någon. 

Jag vet också att människor med borderline har väldigt dålig självinsikt.
    De är extremt svartsjuka, och kontrollerande, rädda att bli lämnade. Det är som en bergochdalbana. Ibland är man i himlen, och ibland i helvetet.Människor som levt i relationer med en borderlineperson är extremt less.

• Anonym (Hhe)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 16:27:30 följande:

Han är extremt kärleksfull, omtänksam, empatisk, känslig, humörsvängningar, generös m.m.

Typiska borderline drag helt enkelt.

Men han får inga aggressiva utspel, inget självskadebeteende, inte tomhetskänslor eller självmordsbenägen.

Han skulle troligen inte uppfylla minst 5 av 9 kriterier som krävs för diagnos, därav light.

Då har han ingen diagnos utan låter som han är sund med lite och jobba på men inget övermäktigt som leder till destruktiva mönster / våld i relationen som riktig Borderline innebär.

Jag tycker dock inte Borderline är en diagnos, det är en människa med så låg självkänsla att de alla snuddar vid narcisssism, enklast förklarat:

- EXTREM oro

- EXTREMA bekräftelse-vargar

- EXTREM svartsjuka

- EXTREMT ambivalent beteende

- EXTREMT självförnekande

- EXTREMT självsympatiska

- EXTREMT manipulativa

- EXTREMT passiv agressiva

- EXTREMT våldsamma emotionellt och psykiskt

Och alla som läser detta tycker nog inte detta är någon man satsar på en nära relation med nej.
  • Anonym (Hhe)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 19:35:22 följande:

Tidigare har man sagt bipolär men aldrig psykopati eller narccisism som i te har några som helst likheter.

Finns forskning som tycker Schizofreni och ADHD är snarlikt med, så allt som allt går alla diagnoser lite in i varandra och säger samma sak:

- Låg självkänsla

(Och i alla olika intryck detta kan te sig på)
  • Anonym (Stina)

Vilken forskning? ADHD är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (alltså inte ens en psykisk sjukdom) medan borderline är en personlighetsstörning. Bipolär är en affektiv diagnos och tillhör alltså en hel annan diagnosgruppering.

Jag tycker den här artikeln på ett utmärkt sätt beskriver hur det är att leva med någon som har borderline: www.svd.se/stod-behovs-nar-tva-dras-in-i-farlig-dans
  • Anonym (Ts)

?ny hjärnforskning visar att borderline hänger tätt ihop med ett mer välbekant tillstånd: adhd. De båda diagnoserna liknar varandra på så sätt att båda två orsakas av en nedsättning i de delar av hjärnan som styr regleringsprocesser. För adhd handlar det om att reglera uppmärksamhet och för borderline om känslor.?

Länk:

www.specialnest.se/forskning/forskaren-ser-borderline-som-neuropsykiatriskt-tillstand

• Anonym (Stina)
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-02 09:13:57 följande:

?ny hjärnforskning visar att borderline hänger tätt ihop med ett mer välbekant tillstånd: adhd. De båda diagnoserna liknar varandra på så sätt att båda två orsakas av en nedsättning i de delar av hjärnan som styr regleringsprocesser. För adhd handlar det om att reglera uppmärksamhet och för borderline om känslor.?

Länk:

www.specialnest.se/forskning/forskaren-ser-borderline-som-neuropsykiatriskt-tillstand

Det där är vad EN forskare anser, artikeln skrevs för två år sedan och det finns inget som tyder på att borderline kommer räknas som en NPF diagnos senare i år då ICD-11 kommer ut.

Den här forskaren har haft artiklar SvD:s Idagsidan också och de flesta håller inte med honom.
  • Anonym (hjälp)

Det är väl allmänt känt att det är ett helvete att ha en relation med någon med bpd/emotionell instabilitet. Jag har en förälder med dessa tendenser och bra perioder varvas med dåliga. Ena stunden är hen omtänksam och andra stunden bara måste hen säga hur besviken hen är på mig osv. Det är liksom aldrig lugnt. Nu har det gått så långt att jag har hotat med att bryta kontakten och för en bpd är detta värsta mardrömmen men jag har inget annat val och det blir verklighet om personen fortsätter.

Nej TS, emotionellt instabila drag är ingen dröm i en relation. Det är nog det värsta jag kan tänka mig, bortsett från ren psykopati och antisocial personlighetsstörning.

• KlunsSmurfen
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-01 17:11:18 följande:

"extremt påläst och kunnig gällande denna diagnos"
    Då bör du vara medveten om att det finns olika typer av BPD
    Det som beskrivs i tråden är utåtagerande BPD.
    De som är inåtvända kan vara motsatsen till de som är utåtvända, inåtvänd kan också såra, ljuga och manipulera men av andra orsaker.

Vad kännetecknar borderline? - Dagens Juridik

Varför utvecklar man en borderlinestörning?
    Våra kunskaper härom är begränsade. Några observanda är att de personliga gränserna ofta har ignorerats eller trampats på, och att de drabbade oftare än andra varit utsatta för incest, våld eller känslomässig försummelse som barn. Det hävdas att 25-30 % av våra flickor utsätts för sexuella övergrepp under uppväxten. 75 % av alla svenska flickor är missnöjda med sitt utseende. 80 % av flickor upp till 20 år har bantat aktivt. 50 % av alla barn kan tänka sig att bli fotomodeller. Det är uppenbarligen långt ifrån lätt vara ung och växa upp i vårt ?välfärdssamhälle? idag.

Borderline diagnosticeras oftare hos kvinnor än hos män. Sannolikt är det vanligare med s k ?inåtvänd? aggressivitet hos kvinnor som ju oftare skär sig, medan det hos män är vanligare med utagerande beteende och misshandel av andra. Mäns borderlinetillstånd är ofta uppblandade med narcissistiska och psykopatiska drag, och antagligen är det så att mycken manlig borderline förblir dold och odiagnosticerad bakom andra tillstånd som depression, missbruk, narcissism och psykopati.

www.dagensjuridik.se/2009/06/vad-kannetecknar-borderline

Borderline personality disorder - Wikipedia

Millon's subtypes

Theodore Millon has proposed four subtypes of BPD. He suggests that an individual diagnosed with BPD may exhibit none, one, or more of the following

* Discouraged borderline (including avoidant or dependent personality features)

* Petulant borderline (including negativistic features)

* Impulsive borderline (including histrionic or antisocial features)

* Self-destructive borderline (including depressive or masochistic and self-defeating features)

en.wikipedia.org/wiki/Borderline_personality_disorder
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Ts) skrev 2018-01-02 09:13:57 följande:

Länk:

ADHD/NPF är komorbid med BPD men också antisocial personlighetsstörning eftersom de med ADHD är känsligare för trauma och försummelse.
    Alla med
    BPD har inte NPF.
  • Anonym (tralla)

Kära TS, om du ser var du skriver "äntligen har förstått varför alla mina ex har så svårt att släppa mig", sen skrivs det om svart och vit.
    Jag har light-borderline. Jag har varit ihop med en borderline.
    Jag håller inte med dig eller så är din definition helt ute och svänger.
    En med borderline kräver mycket energi, utifrån det kräver energi så sätter du in energi i personen.
    När du är borderline så tar du energi av din partner, varken du vill eller inte.
    Du däremot som borderline gör inte det, när din partner ger dig energi så kan du vara upplåst med dina egna känslor.
    Vad är tanken att borderline är inte onda personer för de känner?
    Ur definitionen av deras krav på krav till att bli omvårdnad och ger inte tillbaka ens nästan lika så utgör de en bild av en narcissist.
    Utifrån din rädsla (som många borderline har grundat på dåliga relationer) så sätter du inte in energi i relationen, för att kunna dra sig undan relationen eller för att "ingen kan älska dem".
    Dina partner får inte tillbaka det som de gav till dig, du tog och gav inte tillbaka, inte i alla fall lika mycket.
    Nu när du är i en relation med en borderline måste du ge energi till motparten eftersom du kan relatera till dennes problem.
    Då känner du "kärlek" till personen till det du inte gav till dina föregångna partners.

Svar på tråden Borderline och relationer...