• karatinosa

Min dotter blir mobbad :(

Hej. Min dotter är sju år och går i andra klass (bor i USA). Fick för några månader reda på att min dotter blivit mobbad i ungefär ett år.

Jag känner mig så maktlös som mamma. Jag vet inte vad jag ska göra? Det gör så ont att veta att andra gör min dotter illa.

Någon som varit i en liknande sits?

//Katarina

• Svar på tråden Min dotter blir mobbad :(
  • Poppy72

Hej! 

Först och främst, supermodigt av din dotter att äntligen berätta hur det är! Det var modigt gjort att dela ett förtroende med dig och det ska du ta vara på.

Det finns egentligen inget annat svar än att du som mamma måste agera. Ingen, oavsett om man är barn eller vuxen, ska stå ut med mobbning och kränkande behandling.

Först så ska du prata med din dotter om hur modigt hon har varit och hur viktigt det är att ni pratar med varandra samt att ni vuxna ska ordna detta.

Sedan tar du ett ordentligt prat med skolan. Gör klart för dem att detta kommer du inte acceptera, att mobbning om det sker mot vuxna är ett lagbrott och att du därför utgår från att skolan kommer agera med det starkaste för att se till att ett barn skyddas mot något som är ett brott när det riktas mot vuxna. De kanske är medvetna om det men inte bryr sig, inte orkar engagera sig eller så vet de ingenting. Skolan har oavsett brustit i sin omsorgsplikt och förtroendet från er sida måste vara helt borta (så hade det varit för mig i alla fall).

Därefter sätter du upp en tidsram för er i familjen (som du inte kommunicerar till er dotter så klart) mellan dig och din man, att om detta inte är löst innan påsken så byter ni skola. Så enkelt är det. Det här ska inte er dotter eller ni finna er i.

Förklara för dottern att du kommer lösa situationen men att det kräver att hon är ärlig och berättar precis allt som sker ? annars vet ni inte om mobbningen har upphört eller inte. Om inte mobbningen upphör innan påsken så byt skola. Det är inte värt att dotterns barndom, självkänsla och självförtroende ska skadas av detta.

Samtidigt gör du allt du kan för att se till att flickan får vänner utanför skolan. Hon kanske kan börja med någon idrott, dramagrupp. Finns det en svensk familj i närheten som ni kan umgås med för at träna svenskan.

Vilken delstat bor ni i?

Stor kram till er båda!

• Poppy 2012

Hej,

Det är jag som är Poppy72, men jag har en ny profil. Hur har det gått för din lilla flicka? Jag hoppas att det är bra nu.

Jag ser också att det är många som har läst tråden. Hur har det gått för er?

Allt gott

Svar på tråden Min dotter blir mobbad :(