Ryggont & mens
Hej på er alla.
Jag är en tjej på 17 år som under en längre tid har haft många frågetecken kring min oregelbundna mens och min strålande smärta från ryggen. Mensen har för mig inte varit regelbunden på väldigt länge, jag fick den när jag var 12-13 år. Under de första åren hade jag mens en gång i månaden, alltid vid månadsskiftet och det gjorde ?normalont?, jag blödde dock ganska mycket. Nu under de senaste två åren har jag haft mens två eller tre gånger på ett helt år. Jag blöder väldigt lite men har under dessa tillfällen blivit febrig så jag har fått lägga studierna vid sidan om i ca 5 dagar. Jag har inga kända brister från maten och mår för övrigt bra, jag tar inga tabletter, är oskuld och tar inga andra typer av preventivmedel.
Och ryggen, den har jag alltid haft lite småproblem med. Jag är cirka 173-174 cm lång och väger 52 kilo (efter att jag har ätit stora måltider). Som liten fick jag ryggont av att stå för länge, men detta blev dock bättre. Sommaren 2016 lyfte jag en tyngd på 20 kg fel och fick problem med ländryggen. Det gjorde ont att sitta, stå och röra mig. När jag vaknade på mornarna kom jag knappt upp ur sängen pga smärta och stel rygg. Numera har jag inga tydliga smärtor i ländryggen, men däremot en strålande smärta längs höger sida av ländryggen, ner i höger höft/början av låret. Detta strålar mest när jag sitter ner, oavsett om jag har rört mig innan eller ej. Vad tror ni kan vara anledningen till detta?
Tack på förhand!