• Anonym (kravlöst)

Vad exakt är kravlöshet och varför funkar kravlöst så dåligt i praktiken?

Blir så trött på detta ord som folk i dejtingvärlden slänger sig med utan att ha tänkt igenom dess innebörd alls. Att vilja slippa ansvar är för mig inte samma som kravlöshet. Det är där jag tror det blir fel nr man dejtar....

För mig är kravlöshet ett underförstått osynligt band så fort vi inleder ett umgänge med varann som inte stannar vid ett ons. Alla relationer har något slags inbyggt krav som jag ser det även om det inte innebär att man måste umgås eller höra av sig vid vissa intervaller men att jag förmodligen med stor säkerhet kommer att göra det någongång eftersom vi fattat tycke för varann. Om jag inte hör av mig alls kommer det förmodligen att uppstå en undran i den andre.Sedan kan vissa relationer ta paus och andra rinna ut i sanden utan större dramer. Med mina vänner t ex känner jag ingen press längre eller krav på att det måste se ut på ett visst sätt och det kan gå lång tid mellan varven. Men likväl känner jag det osynliga bandet och känner en frivillig obligation gentemot dem. Vill jag inte längre vara vän med dem så beror det alltid på något som är värt att kommunicera. Likaså med män jag träffat och haft sex med och spenderat timmar på telefon för att lära känna varann. Det skulle aldrig fall mig in att inte höra av mig mer utan att de förstod varför. Jag känner ett ansvar som människa gentemot en annan men detta är inget som hör till vanligheterna bland de jag dejtat.. Allra oftast försvinner de flesta spårlöst har jag märkt. Blir så konfunderad över hur olika man kan se på kravlöshet...

Vad är det kravlöshet för er exakt?Är det samma för era vänner som de ni dejtat t ex?

• Svar på tråden Vad exakt är kravlöshet och varför funkar kravlöst så dåligt i praktiken?
  • Anonym (Precis som det låter)

Det är oftast kåta killar som enbart vill ha sex som skriver så. Det är ju inget komplicerat egentligen. Inte rocket sciende precis. De vill bara ha ett (precis som det låter) sexuellt umgänge, helt utan krav på att höras igen eller behöva ses, eller behöva gör nånting mer, överhuvudtaget, än att få stoppa in penisen nånstans i ett varmt litet hål en stund. Hur cyniskt det än låter.

Sen kan de ju höra av sig igen om de är sugna på att få stoppa in den igen. Men nyckeln är alltså att de inte vill känna några som helst krav eller förväntningar av något slag alls, från motparten.

Att jag personligen sen tycker att det är tragiskt att inte vara öppen för något annat än att enbart gnugga kön en stund, är en annan sak. Men själva begreppet kravlöst i dejtingsammanhang är för mig inte svårt att förstå/greppa. Dvs. jag tycker det är tydligt, klart som korvspad vad det är som avses med uttrycket "kravlöst".

• Anonym (kravlöst)
    Anonym (Precis som det låter) skrev 2018-01-01 20:14:20 följande:

Det är oftast kåta killar som enbart vill ha sex som skriver så. Det är ju inget komplicerat egentligen. Inte rocket sciende precis. De vill bara ha ett (precis som det låter) sexuellt umgänge, helt utan krav på att höras igen eller behöva ses, eller behöva gör nånting mer, överhuvudtaget, än att få stoppa in penisen nånstans i ett varmt litet hål en stund. Hur cyniskt det än låter.

Sen kan de ju höra av sig igen om de är sugna på att få stoppa in den igen. Men nyckeln är alltså att de inte vill känna några som helst krav eller förväntningar av något slag alls, från motparten.

Att jag personligen sen tycker att det är tragiskt att inte vara öppen för något annat än att enbart gnugga kön en stund, är en annan sak. Men själva begreppet kravlöst i dejtingsammanhang är för mig inte svårt att förstå/greppa. Dvs. jag tycker det är tydligt, klart som korvspad vad det är som avses med uttrycket "kravlöst".

Det är alldeles klart för mig också vad de vill men jag kommer aldrig att förstå hur dessa individer fungerar. Jag vet många som har kk´s och har s k kravlösa relationer men ändå finns det ett outtalat krav att de ska få reda på om de inte är kk´s längre, om någon av dem inte vill fortsätta. De förväntar sig trots allt den kommunikationen eller att det inte bara blir tyst. Så gränsen är svår att tyda från person till person. För mig kan en dejt vara kravlös om vi uttalat att den ska vara det, men om vi aldrig uttalat det och ändå har fortsatt visa intresse för varann, är det för mig en självklarhet att det har uppstått ett litet osynligt  s k krav som kan förtjäna en respektfull omnämning eller uppmärksamhet när den är till ända. Den kravlösheten du pratar om är helt ensidig och bygger på att bara den ena får rätten att agera på sin spontana lust. Fort lusten är besvarad faller intresset för killen i de flesta fall varför spel uppstår. Intressant ämne som aldrig upphör att fascinera.
  • Anonym (Precis som det låter)

Ja gällande KKs är det väl annorlunda kanske. De flesta som har normal hyfs i kroppen ger väl något tecken ifrån sig om de vill sluta ses om de är KK. Men tror allt beror på hur länge man träffats. Om man träffats ca 1 - 3 gånger och haft sex till exempel, så är min erfarenhet att killar gärna försvinner spårlöst, utan att säga till att det inte blir nåt mer. Eftersom de inte orkar ha ngn slags konfrontation, och eftersom det hela inte betydde något för dem. Bara en fysisk grej för dem, typ som att de ätit på en god restaurang några ggr. De säger inte till ägaren att de aldrig mer kommer komma dit, om de inte tänker komma dit.

Men om man däremot kanske träffats i några månaders tid så säger väl de flesta till att det inte blir mer, eller ger ngn liten hint i alla fall typ "Jag har mkt på jobbet så har inte tid så mkt längre" och så får man fatta vinken.

Vet inte hur du menar med ensidig och att bara den ena får rätten att agera på sin spontana lust...båda får väl agera på sin lust.. Alltså det är ju inte så att killen våldtar någon..

Tanken är väl att han vill träffa en kåt tjej som också har lust, dvs. bara vill ha något fysiskt en stund. Och jag tror att dessa killar gärna också ses flera gånger för bara skönt sex, om båda har lust. Men nyckeln är alltså att det inte får förekomma några som helst krav på att höras eller ses, krav på trohet eller planering av något slag, eller andra krav, utan det måste vara att båda vill just då, etc. Och som jag uppfattar det, att betoningen är i princip bara på det fysiska, dvs. man vill inte komma den andra nära känslomässigt.

Jag tror att det här kommer ifrån dels kulturen med dejtingsajter, som skapar en slit- och slängmentalitet. Dels från porr, där man får sina fysiska behov tillfredsställda och sen inte behöver hantera känslor etc. Det här med "kravlöshet", diskreta träffar, KK etc, var inte alls ett utbrett fenomen när jag var väldigt ung och började dejta för ca 20 år sen. Innan dejtingsajterna så höll man sig mer som regel till en person i taget. Och killar var med på saken att sex huvudsakligen var ngt man får i en fast relation...

Så jag tycker utvecklingen suger. Men inte nåt jag kan göra nåt åt. Förutom att självklart aldrig umgås med nån kille som vill ha nåt "kravlöst".

• Smecker

Jag tycker inte att man skall vara precis så bokstavstroende. Letar du efter sjömän i sjömansbiff med? Det är väl rätt uppenbart att de applicerar "kravlöst" på vissa enskilda delar av interaktionen med just den personen.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Anonym (Precis som det låter) skrev 2018-01-01 21:12:02 följande:

Jag tror att det här kommer ifrån dels kulturen med dejtingsajter, som skapar en slit- och slängmentalitet. Dels från porr, där man får sina fysiska behov tillfredsställda och sen inte behöver hantera känslor etc. Det här med "kravlöshet", diskreta träffar, KK etc, var inte alls ett utbrett fenomen när jag var väldigt ung och började dejta för ca 20 år sen. Innan dejtingsajterna så höll man sig mer som regel till en person i taget. Och killar var med på saken att sex huvudsakligen var ngt man får i en fast relation...

Jag håller inte riktigt med. Just "diskreta träffar" vet jag inte så mycket om från den tiden, men för 20-25 år sedan var det inte alls ovanligt att man hade kk eller ons i perioder. Den stora skillnaden var mest att skomakare blev vid sin läst. Många män förstod inte att det gick att ha ett regelbundet sexliv utan att ha en fast etablerad monogam relation, alternativt så insåg de att de inte hade förutsättningar att attrahera kvinnor på det viset. Idag känns det som om internet och populärkulturen inbillat många män att de har någon slags rätt att få "kravlöst" sex till höger och vänster, helt oavsett deras förutsättningar.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden Vad exakt är kravlöshet och varför funkar kravlöst så dåligt i praktiken?