• kalinan

Underbart god gröt!

Tänkte dela med mig av ett lite annorlunda recept på molinogröt. Den är naturligt söt, jättegod, och full av vitaminer och fibrer. Perfekt för svårflörtade magar i väntans tider!

1 dl katrinplommon
    1 dl russin
    1 dl torkade aprikoser
    1 dl hela linfrön
    1 l vatten
    0,5 tsk salt
    4 dl rågflingor

Mixa eller klipp ner plommon och aprikoser i mindre bitar och lägg all torkad frukt och linfrö i blöt över natten. Nästa morgon tillsätter du salt och rågflingor, koka upp och låt den puttra några minuter. Servera med äppelmos och kall mjölk! Jättegott!!

/K v7+6

• Svar på tråden Underbart god gröt!
  • Niquilota

Låter gott! Någon som kan tipsa om vad man kan ha istället för rågflingor när man inte tål gluten? Kan det bli gott med boveteflingor istället?? Nåt annat?

Annika

• Piripiri

Det måste vara en jättestor sats? Spar du den i flera dagar eller är receptet till hela familjen?

Är också grötfantast, min standardmodell är lika delar havre- och rågflingor, lite sojamjöl, linfrö och solrosfrön, salt och en massa kanel. Eventuellt tärnat äpple mot slutet av kokningen. Äts med lingon och sojamjölk samt russin eller hackade katrinplommon. SÅ GOTT!

• kalinan

Ja det blir en ganska stor sats, men jag har den i kylen och värmer i micron på morgonen. Perfekt när man har bråttom iväg till jobbet och räcker en vecka - eller till hela familjen då Och det funkar verkligen! Har varit jättehård i magen sista tiden, men så kom jag att tänka på den här gröten som vi ofta kokade åt gamlingarna när jag jobbade i vården, och nu är bekymren som bortblåsta

Ditt recept låter också gott Cherimoya, kanske vore nåt att prova när mitt nuvarande kok tar slut!

Svar på tråden Underbart god gröt!