• Tokan75

Min 8-åring är svår att nå vid konflikt

Hej,

Han berättar väldigt sällan om sin dag och sina känslor. Han är egentligen blyg och vågar inte fråga om att vara med så han skojretas för att få uppmärksamhet, vilket många självklart tycker är jobbigt. Han har heller inte så många kompisar för att han just är så innesluten och lättkränkt. Hamnar han i en konflikt sluter han sig och ger ingen förklaring vilket leder till att han anses bråkig i skolan även som han bara har försvarat sig.

Vi har så många konflikter där han tjurar för han måste lägga bort paddan eller göra läxorna, han blir som ett åskmoln och det är som han verkar tro att vi kan läsa tankar och förstå ändå?

Jag har försökt prata, tjata, låta honom vara men jag når inte fram!! Han får inga kompisar och jag känner att vi glider mer isär, han och jag!

Hur skulle ni hantera situationen?

• Svar på tråden Min 8-åring är svår att nå vid konflikt
  • S0fi3

Låter som att han har det ganska kämpigt nu??. Jag skulle nog försöka hjälpa honom lägga ord på sina känslor, belöna och berömma varje gång han berättar hur det känns för honom. Själv tycker jag det går bäst att fundera tillsammans medan man gör nåt som de tycker om...tex bygger lego????då brukar jag få lite mer klarhet i hur sonen tänker. Se om det finns hjälp att få via kurator, skolpsykolog, BVC etc så han kunde få stöd i att lägga ord på känslor.

Svar på tråden Min 8-åring är svår att nå vid konflikt