• Anonym (Fundersam)

Cornish rex eller devon rex?

Vi har nu bestämt oss för att införskaffa en raskatt och fastnat för både devon och cornish rex av många olika anledningar men har en del frågor som jag väljer att ställa till er här som har erfarenhet. Uppfödarma framhäver ju det bästa hos just deras ras.

Mina frågor:

1. är det skillnad storleksmässigt mellan raserna?

2. Vilken är mest aktiv/lugn av de 2 aktiva raserna?

3. vilken fäller minst?

4. lättast att ha att göra med temperamentsmässigt?

5.kelen/social?

• Svar på tråden Cornish rex eller devon rex?
  • Primulina

Jag har två Devon rex här hemma och vald mellan de två rexarna. För mig upplevdes de likvärdig och jag valde därför utifrån utseende. Jag tyckte helt enkelt att devon var sötare än cornish.

Både min katter är aktiva men inte galet mycket, de är super gosiga och pälsen gör dem väldigt mjuka. Pälsen på mina har mognat vid 3-4 års ålder och då "dammar" de en del men aldrig så det blir stora mattor och massa hår.

Valde just rex katt för att slippa mycket av håret. Skulle nog aldrig välja en annan ras de har allt jag är ute efter.

• Anonym (Fundersam)
    Primulina skrev 2018-01-02 19:26:14 följande:

Jag har två Devon rex här hemma och vald mellan de två rexarna. För mig upplevdes de likvärdig och jag valde därför utifrån utseende. Jag tyckte helt enkelt att devon var sötare än cornish.

Både min katter är aktiva men inte galet mycket, de är super gosiga och pälsen gör dem väldigt mjuka. Pälsen på mina har mognat vid 3-4 års ålder och då "dammar" de en del men aldrig så det blir stora mattor och massa hår.

Valde just rex katt för att slippa mycket av håret. Skulle nog aldrig välja en annan ras de har allt jag är ute efter.

Låter jätte bra! Devon är jätte söta! Är de mycket destruktiva och förstör? Jag gillar att de är aktiva och vi kommer vilja ha den med på allt här hemma! jag jobbar hemifrån. Det där dammet från pälsen vad är det? hur blir det?
  • MalinF

Jag har också två Devon rex, och visst är de aktiva men inte på ett jobbigt sätt - mer att de alltid är med, oavsett om det gäller spela spel, vika tvätt eller vad som helst. Vår "stora" katt älskar att apportera.

Dessutom är de väldigt, väldigt gosiga , just kastrerade hankatter ska vara extra keliga har jag hört från flera uppfödare.

Som jag har förstått det är raserna lika till temperamentet och pälsen, mest utseendet på huvudet som skiljer sig åt, jag valde devon för jag tycker de är finare och vi hade två devon-katter när jag växte upp.

Det är verkligen en fantastisk ras!

Gå med i Facebook-gruppen Devon Rex Sverige, där kan du få en massa bra och kloka svar på dina frågor, och det går säkert bra att besöka både Devon och Cornish-uppfödare innan du bestämmer dig, alternativt gå på kattutställning.

• MalinF

Jag har haft mina katter i tre år nu, och inget har gått sönder hittills - jo, en lampa råkade ramla när de jagade varandra, men annars inget.

Vår ena katt fäller ingenting, den andra är ljus och om han kryper upp i knät och man har svarta kläder, då kan det synas lite hår på kläderna, men det är absolut inte så att man får dammsuga hårbollar...

Svar på tråden Cornish rex eller devon rex?