• Anonym (rädd)

Riskbruk - finns hjälp att få?

Låt oss säga att man kommit till insikten av att man har ett riskbruk av alkohol. Absolut ingen stor konsumtion totalt sett, men då och då gränslös överkonsumtion med minnesluckor som följd.
    Finns det någon hjälp att få? Var? Kan man söka hjälp utan att det registreras någonstans? Livet är i övrigt ordnat med bra jobb, hus och familj.

Via jobbet är vi anslutna till en akuttjänst dit man kan ringa och få hjälp med allt möjligt, både i jobbet och privat. Kan det vara en väg att gå? Någon med erfarenhet?

Tacksam för att slippa dömande kommentarer, den biten sköter jag så bra själv.

• Svar på tråden Riskbruk - finns hjälp att få?
  • xnfsm

Jag skulle tro att du kan ta kontakt med vc och via dem få vidare hjälp, ev. träffa en alkohol- och drogterapeut.

Starkt att komma till insikt och ta tag i det.

• Chuckie90

AA och NA är helt anonymt och är inget som registreras, inget som påverkar arbete osv,

SÅ SJUKT JÄVLA STARKT OCH MODIGT AV DIG ATT TA TAG I DETTA!!!!

• IsadoraW1

O vissa städer finns det mottagningar inom beroendecentrum för människor som inte tidigare har haft kontakt med vården maa alkoholvanor och som behöver kortare insatser. Vidare ska det inte behövas samordning med socialtjänsten el andra delar av vården.

Lite som beroendecentrum light kan man säga. Man kan självremittera och det görs sedan en kartläggning av hur situationen ser ut, därpå beslutas om lämplig insats. Det är alltså inte, eller behöver inte vara, lika radikalt som AA.

• KWP

Jag är legitimerad psykolog med inriktning mot KBT (Kognitiv Beteendeterapi). Jag vill besvara din fråga utifrån min profession och erfarenhet.

Först och främst, det finns hjälp att få. I ditt fall där det tycks handla om ett riskbruk i kombination med motivation till förändring (du efterfrågar själv hjälp) skulle jag dessutom påstå att det finns goda förutsättningar för en lyckad behandling.

Var hjälpen finns beror på var i Sverige du befinner dig. I många landsting finns särskilda mottagningar för alkoholproblem. Ring din vårdcentral för att få mer information eller sök själv på t.ex. 1177 (www.1177.se) över alkoholmottagningar i ditt landsting. När du kontaktar och/eller besöker den offentliga vården i Sverige kommer detta dokumenteras genom journalanteckningar. Dina journalanteckningar är sekretessbelagda och endast till för behandlande vårdpersonal samt dig. Det är bara du som kan begära ut dina journalanteckningar.

Vilken typ av behandling som erbjuds beror på dina önskemål, hur din problematik ser ut samt hur vården är uppbyggd där du bor. Metoder som visat sig effektiva vid alkoholproblematik är såväl psykosociala insatser som läkemedelsbehandling, var för sig eller i kombination. Psykosociala insatser i detta fall innebär olika typer av samtalsbehandling med hemuppgifter där du får hjälp att förändra dina alkoholvanor. Det finns landsting som även erbjuder behandling via internet. 

Till sist, idag innehar var tionde svensk ett riskbruk av alkohol (med riskbruk menas drickande på en nivå som ger ökade risker för hälsoproblem). Endast ett fåtal får dock hjälp för sina problem. Således, du är inte ensam och det är bra att du nu söker efter den vård som finns inom området. Det finns ingen nackdel att arbeta preventivt med sin alkoholkonsumtion. Det är bättre att söka hjälp i tid, innan allvarliga sociala och hälsorelaterade konsekvenser är ett faktum.

Lycka till!

Svar på tråden Riskbruk - finns hjälp att få?