• Amanda84

ikea-nördar, se hit! Behöver hjälp med att inreda ett barnrum från grunden för max 1000 kr!

Jag försöker hjälpa en bekant att få ihop till en bra men billig barnrumsinredning som ska kosta max 1000 kronor. Det finns ingen tid till att leta runt i fb-grupper eller på blocket. I rummet ska en 4-årig pojke bo några nätter/vecka och måste vara inflyttningsklart och kännas inbjudande att sova och leka i redan nu till helgen. Rummet ska helst "kännas" så färdiginrett som möjligt (även om man givetvis kommer att komplettera/byta ut efter hand.) Jag har surfat runt på ikeas hemsida i flera timmar men får inte ihop något vettigt.

Rummet är ca 12 kvadratmeter stort, med två dörrar, en på kortsidan och en på långsidan. Ett fönster på den andra kortsidan. Väggarna är så där gräsligt roströda som var modernt på 90-talet. Ingenting får lov att skruvas i väggarna. Gardinstång ska inte sättas upp i nuläget.

Det som idag finns i rummet är:

- En gul knopparp två-sitssoffa

- En 90-säng

- En plafond i taket med piratmotiv

Leksaker, pussel, spel och sängkläder finns, men absolut ingen som helst förvaring till dessa. Lego, bilar, smågubbar, playmobil etc. ligger i plastpåsar och det finns minst en flyttkartong med barnböcker. Det finns inga tavlor/affischer, ingen som helst dekoration etc.

Finns det någon där ute som tycker att det kan vara kul att hjälpa till och fundera på hur man kan få ihop en bra kombination av ikea-grejer som kan passa och komma med några förslag? Vi måste handla grejerna senast på lördag för att hinna få upp allt.

• Svar på tråden ikea-nördar, se hit! Behöver hjälp med att inreda ett barnrum från grunden för max 1000 kr!
  • Anonym (Emzan)

Leksaksförvaring "Trofast" som matchar den gula soffan (679
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S49228469/

Eller "Kallax" hylla med lådor istället:
    "Dröna" lådor (39:-/st)
    www.ikea.com/se/sv/search/%C3%B6na
    "Kallax" 4 fack (299
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20275814/
    "Kallax" 8 fack (499
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80275887/

Barnbord "Lätt" med 2 stolar (199
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50178411/

Korg med gult lock "Flyttbar" (59
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80328824/

Förvaringslådor "Flyttbar" (79:-/set om 3)
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60329259/

Personligen hade jag valt:
    Trofast för leksaker
    Korg Flyttbar för tvätt/leksaker
    Förvaringslådor Flyttbar att ställa på Trofast
    Summan för det blir 1016:- Det är om du vill bidra med 16kr isåfall..

Eller så köper ni Trofast hyllan + barnbord Lätt med stolar + förvaringslådorna, då blir summan 957:-

Synd ni inte får borra i väggen, ballonglampan är rätt fin:
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50347895/

Hoppas jag var till nån hjälp :)

• Anonym (Emzan)

Oj räknade visst helt fel, lite fel tid på dygnet haha!

Ja du har fått lite idéer iallafall :)

• Carambolan

Behövs det klädförvaring också? Om inte så hade jag köpt den här Trofast med tre backar och två hyllplan

m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/10091453/ för 399 + 120 + 70 = 588 kr.

En lekmatta för 169 kr som gör rummet mer ombonat och som funkar till både bilar och gubbar: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30361910/

En mysig lampa som funkar både som mysbelysning och nattlampa, tex den här för 99 kr: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00221596/

För den sista hundringen hade jag nog valt någon fin kudde eller filt, eller en krukväxt kanske, som får rummet att kännas mer mysigt. Eller en klocka, plansch eller annat som kan sättas upp med häftmassa på väggen.

• Tow2Mater

Måla väggarna så de blir fräscha är val prio 1, och en persienn. Mycket mer får man väl inte for bara 1000 kr...?

• Amanda84
    Carambolan skrev 2018-01-03 01:34:10 följande:

Behövs det klädförvaring också? Om inte så hade jag köpt den här Trofast med tre backar och två hyllplan

En lekmatta för 169 kr som gör rummet mer ombonat och som funkar till både bilar och gubbar: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30361910/

En mysig lampa som funkar både som mysbelysning och nattlampa, tex den här för 99 kr: m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00221596/

För den sista hundringen hade jag nog valt någon fin kudde eller filt, eller en krukväxt kanske, som får rummet att kännas mer mysigt. Eller en klocka, plansch eller annat som kan sättas upp med häftmassa på väggen.

Carambolan skrev 2018-01-03 01:34:10 följande:

Tack innerligt för era fina tips! Rummet blev jättefint! Med några planscher på väggen uppsatta med häftmassa (som jag själv hade och kunde ge bort - det hade jag inte tänkt på!) Flyttbar korgar, kuddar på rea, en billig matta och förvaringslådor och därtill ett sådant där billigt bord för en 50-lapp (vad det nu heter) och en liten pall till så lyckades vi få till ett riktigt fint barnrum! Tack än en gång! Det här hjälpte verkligen det här barnet!

Tow2Mater skrev 2018-01-03 14:15:42 följande:

Måla väggarna så de blir fräscha är val prio 1, och en persienn. Mycket mer får man väl inte for bara 1000 kr...?

Att måla väggar funkar dessvärre inte i en andrahandslägenhet. Annars hade det självklart varit prio ett (samt mycket annat)

Svar på tråden ikea-nördar, se hit! Behöver hjälp med att inreda ett barnrum från grunden för max 1000 kr!