• Ann000333

    Står endast på tå

    Har en liten gosse som vi varit oroliga från han 3 månader. Varit lite sen i sin utveckling. Nu är han snart 10 månader och vill gärna stå och gå när man håller i honom. Till problemet nu då är att han endast står ett går på tå. Sätter aldrig ner fotsulan. Spänner hela foten och även benen. Pratar med Bvc innan om att han bara står på tå och det är visst normalt, ska ta upp det igen i slutet av januari när det är 10 månaders kontroll, det är just denna spändhet som jag inte Inte stämmer. Någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden Står endast på tå
  • Iowhannah

    Så där gjorde vår son också när han började gå. Nu är han två år och går knappt ens, han springer bara (med hela foten i golvet). Men fortsätt hålla koll och prata med bvc, även om det är helt normalt så kan det säkert också vara nåt som inte stämmer.

  • 12345hopp

    Har en dotter som filar på det där med att gå och hon verkar också göra det på tå, iallafall. När hon går själv längs med möbler. Har inte tänkt att det skulle vara nåt konstigt :)

    Vad har ditt barn varit sen med annars? Och vad har bvc sagt då?

  • Ann000333

    Han har varit sen med att börja åla som han precis börjat med då han verkligen har hatat att ligga på mage och då även sen med att vända sig från mage till rygg o tvärtom. Satt däremot stadigt tidigt från 5 månader.

    Att barn går på tå har jag sett innan men det är just denna spända fot o ben som bekymrar mig. Han har börjat vilja ställa sig upp mot saker och då har han svårt att få upp foten då foten pekar ner spänd. Sitter han i matstolen så har han foten normalt.

    De sa vid 8 mån att det var normalt. Ska ta upp detta igen genom att jag upplever honom spänd.

  • Kasperina

    Om du tycker spändheten är märklig ska du givetvis ta upp det igen med BVC, men att börja åla vid 8 mån är inte så ovanligt. Båda mina har gjort det, den ena började gå strax före ettårsdagen och den andra vid 9,5 månad (6v efter att hon börjat åla framåt, kröp gjorde hon först vid två år dock...) 

Svar på tråden Står endast på tå