• Anonym (Vabbare)

Hur lång tid innan f-kassan handlagt VAB?

Jag var hemma och vabbade för första gången den 22/11 i fjol. Den hemmavarande pappan var då sjuk varför jag fick vara hemma. Jag har sen dess inte hört ett ljud från f-kassan. På Mina sidor står bara att anmälan är mottagen per den 22/11. Inget mer. Hur lång tid kan det ta för dem att handlägga ett enkelt VAB-ärende?

• Svar på tråden Hur lång tid innan f-kassan handlagt VAB?
  • Anonym (Vi)

Brukar vara 30 dagars handläggningstid. Men om allt inte är rätt ifyllt så kan det ta längre tid.

Sen är många som jobbar där riktiga klantarseln så ring och fråga bara!

• Anonym (Vabbare)
    Anonym (Vi) skrev 2018-01-03 10:56:39 följande:

Brukar vara 30 dagars handläggningstid. Men om allt inte är rätt ifyllt så kan det ta längre tid.

Sen är många som jobbar där riktiga klantarseln så ring och fråga bara!

Jag sitter i kö. Hann både skriva här, få svar och göra massa annat och jag har fortfarande inte kommit fram.

• LiaSthlm

Du måste först göra en anmälan och sen ansöka om själva ersättningen. Har du inte gjort det kan de inte handlägga ärendet eftersom du inte begärt ersättning.

Kan det vara felet?

• Anonym (Vabbare)
    LiaSthlm skrev 2018-01-03 11:17:22 följande:

Du måste först göra en anmälan och sen ansöka om själva ersättningen. Har du inte gjort det kan de inte handlägga ärendet eftersom du inte begärt ersättning.

Kan det vara felet?

Båda är gjorda.

Jag har en liten enskild firma. Därför måste de räkna ut en ny SGI. Det är en annan grupp som gör det och det är väldigt oklart när de har tid att göra det. Jag föreslog att de kanske kunde uppdatera statusen på Mina sidor med just det, så att både handläggaren och jag kunde spara tid med att slippa samtala, men det medgav tydligen inte deras system.
Svar på tråden Hur lång tid innan f-kassan handlagt VAB?