• Garningen

Han blir skogstokig vad göra?

Hej, min sambo blir ibland otroligt arg. Han är fantastiskt på många sätt, kan det mesta och verkar inte backa för något. I min värld är han något av en superman. Det är bara det.. Han blir ibland skogstokig. Han blir orimligt arg. Det kan vara i princip vad som helst. Alla blir rädda, eller inte jag men barnen. Han har aldrig under 8år lagt hand på mig eller barnen. Men ibland har jag sett i hand ögon att skulle någon som han inte älskar lägga sig i skulle han, ja jag vet inte? Slå honom, kanske? Till saken hör att han är stor, inte fet utan mer som kraftig muskulös, bredaxlad, detta gör de hela mer skrämmande.

Han dricker sällan men när han gör det blir han glad och social. Mot barnen och mig öser han kärlek. De är bara dessa utbrott. Vad ska man göra? Utbrotten handlar ofta om orättvisor han upplever, om han känner sig illa behandlad eller om någon är på honom under längre perioder. Efter utbrotten blir han helt slut och fylls av ångest, ber om ursäkt osv. Värsta gångerna var när han slutade snusa. Ibland lyfter han grejer när han blir arg, kan vara saker han inte kan lyfta vanligt, tex välte han släpvagnen. Han kastade iväg en pelletssäck säkert 30meter. Han skäms och barnen undrar, jag börjar vänja mig. Men detta kan inte vara normalt. Utbrotten sker med någon månads mellanrum.

• Svar på tråden Han blir skogstokig vad göra?
  • Dynomate

Säg att det är farligt för hans hälsa att bli arg på det sättet. Han slits ut och åldras i förtid. Blodtryck. Hjärt och kärlsjukdomar. Många gråa hår. Håravfall. Säg att det är svaghetstecken i ett civiliserat samhälle att bli så arg.

• Anna1234

Det låter som att det är läge för terapi. Han verkar ha problem med att hantera sin ilska på ett kontrollerat sätt och det är inte okej att barnen blir rädda (vilket jag antar att han inte heller tycker).

Han har haft ett helt liv på sig att hitta ett bra sätt att agera vid ilska utan att riktigt nå ända fram, nu verkar det vara dags för proffsen att ta vid.

• Garningen

Att säga just det kan nog göra honom arg eller ledsen. Jag vill ju bara att han inte brusar upp. Det blev lite bättre när vi slutade med facebook bägge två, där före debatterade han flyktingpolitik osv. Eller han tittade väl mest vad andra skrev och försökte övertala mig att vi skulle flytta till norge. Flera ggr kunde han brusa upp om sveriges politiska klimat, och sa man att de inte var så farligt kunde han skrika ?Det går åt helvete!!!!?, och slå näven i bordet, en gång genom skrivbordet, obehagligt då men rätt komiskt nu i efterhand

• Garningen

Var kan man söka terapi? Vi såg filmen anger management för ett par veckor sen och då sa han att de kanske var något för honom. Så kanske han skulle kunna gå på de frivilligt om jag la upp det på ett bra sätt. Men hur?

• Anonym (Känner igen)

Min sambo är som din man, fast något mildare. Han är också enorm, vägger dubbelt så mycket som mig. Han var också inne på FB och svor över politiken över lag. Kan bli arg och kasta saker, slå i väggar och sånt. Jag har precis i de läget gått fram till honom, gett en kram, eller hålla om honom, fråga varför han blir så arg. Vad det ska hjälpa osv. Han lugnar ner sig fortare och börjar fundera på annat då. Säger att han skrämmer hunden och att han får gå iväg och rensa ur sig om det är det Jan behöver. Slå,på,en boxsäck, hugga ved eller nått för att sedan prata.

• Anonym

Sådana män skall man aldrig skaffa barn med.

• Anonym (man)
    Anonym (Känner igen) skrev 2018-01-03 21:25:31 följande:

Min sambo är som din man, fast något mildare. Han är också enorm, vägger dubbelt så mycket som mig. Han var också inne på FB och svor över politiken över lag. Kan bli arg och kasta saker, slå i väggar och sånt. Jag har precis i de läget gått fram till honom, gett en kram, eller hålla om honom, fråga varför han blir så arg. Vad det ska hjälpa osv. Han lugnar ner sig fortare och börjar fundera på annat då. Säger att han skrämmer hunden och att han får gå iväg och rensa ur sig om det är det Jan behöver. Slå,på,en boxsäck, hugga ved eller nått för att sedan prata.

Så gör min sambo med när jag blir förbannad :D

På sommarhalvåret brukar jag dra ut en sväng med hojen för att lugna ner mig. Värre på vintern.
    Boxningssäcken funkade bra, men tyvärr funkar det inte i lägenheten vi har nu. 
  • Dynomate

Jag blir inte arg på det sättet längre och tillåter mig inte påverkas av dessa kretiner Skrikandes Flört

• Anonym (suck.)

Skicka honom 1 månad till Syrien. Inte för att kriga, men för att hjälpa krisdrabbade på plats. Ha kan åka som Vollentär.

• Wypafrom

Börja med att kolla om vårdcentralen har ngt samtalsstöd. Familjerådgivningen kan också vara en bra idé om ni vill jobba tillsammans kring det.

Det finns mediciner också men om det mer beror på press än ngt annat så är det väl bättre att börja med samtalsstöd. Självinsikt och strategier kan man komma långt med

• Garningen
    storkuken69 skrev 2018-01-04 20:02:03 följande:

Låter som han går på anabola

Han tränar inte och har svårt att se framför mig honom knapra steroider.
  • Garningen
    Wypafrom skrev 2018-01-03 22:12:10 följande:

Börja med att kolla om vårdcentralen har ngt samtalsstöd. Familjerådgivningen kan också vara en bra idé om ni vill jobba tillsammans kring det.

Det finns mediciner också men om det mer beror på press än ngt annat så är det väl bättre att börja med samtalsstöd. Självinsikt och strategier kan man komma långt med

Tack
  • Garningen
    Anonym (suck.) skrev 2018-01-03 22:11:53 följande:

Skicka honom 1 månad till Syrien. Inte för att kriga, men för att hjälpa krisdrabbade på plats. Ha kan åka som Vollentär.

Och se honom på nästa IS-video utan huvud?
  • Garningen
    Anonym (Känner igen) skrev 2018-01-03 21:25:31 följande:

Ska testa en bamsekram ????
  • Anonym (suck.)
    Garningen skrev 2018-01-04 20:09:25 följande:

Och se honom på nästa IS-video utan huvud?

Nähh, så han kan lära sig att bli lite ödmjuk.
  • Anonym (suck.)

Grabbar med stora muskler och tatueringar enda upp på halsen, KAN var ödmjuka, men är din kille ödmjuk? han får ha lov att bete sig som en lugn och mysig familjefar, oavsett vilka värderingar eller åsikter han har. Han skall ge sina barn en fri zon, där han inte påverkar dem, i någon riktning. Barn skall ha ansvarsfulla föräldrar, och det är DU! Nej, du skall inte tillåta dina barn att bli påverkat av hans specifika värderingar, om du inte vill. Men vill du det, får ni köra det tillsammans.

Man formar barnen när de är små, precis som när de lekar med lera. Man ger dem de värderingar man vill att de skall ha. Barn är som lera, men leran torkar när de blir svikna. Då blir de som mamma och pappa, vill de skall bli. För föräldrar är ju alltid förebilder. Ibland är de bra, ibland inte.

Svar på tråden Han blir skogstokig vad göra?