• Anonym (...)
    Äldre 4 Jan 02:21
    3280 visningar
    15 svar
    15
    3280

    Vad ska jag göra med vattensköldpaddan

    En bekant till min mamma hade en vattensköldpadda som inte behandlades bra. Jag pratade men ägaren och berättade lite från grunden vad ett sånt djur kräver och bad han läsa på för det den stackars sköldpaddan utsattes för var djurplågeri. Han vägrade göra om och göra rätt, han tog inte till sig heller av det jag sa. Min mamma erbjöd då att honom att vi skulle ta hans sköldpadda. Jätte oansvarigt då vi redan har mycket djur hemma och vi har inte tid eller ekonomin för fler djur. Men förstår henne också då hon inte ville att sköldpaddan skulle lida mer. Vi har nu sköldpaddan och den har nu de viktigaste, det den behöver alltså. Men jag känner att vi är inte den bästa familjen för honom och att han kan ha det mycket bättre. Min fråga nu är, jag har inga papper och ingen aning om denna sköldpaddans bakgrund och det hade inte hans förra ägare heller. Jag undrar hur man hittar ett bra hem till en vattensköldpadda? Blocket känns lite si sådär. Känner att den här sköldpaddan har gått genom för mycket och vill att den hittar ett stabilt och bra hem nu.

  • Svar på tråden Vad ska jag göra med vattensköldpaddan
  • Anonym (Mimmi­)
    Äldre 4 Jan 07:55
    #1

    Bra gjort av dig! Finns alldeles för många som skaffar sig djur som sedan inte vet hur de ska ta hand om dem och tröttnar på dem!

    Vart bor du? Vet att det i Avesta finns en typ blomsteraffär/trädgård där de har tagit hand om vattensköldpaddor, minns inte vad den heter eller om de fortfarande kan ta emot fler! De sköldisar som de har ser ut att ha det jättefint i alla fall!

  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 01:33
    #2
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-01-04 07:55:33 följande:

    Bra gjort av dig! Finns alldeles för många som skaffar sig djur som sedan inte vet hur de ska ta hand om dem och tröttnar på dem!

    Vart bor du? Vet att det i Avesta finns en typ blomsteraffär/trädgård där de har tagit hand om vattensköldpaddor, minns inte vad den heter eller om de fortfarande kan ta emot fler! De sköldisar som de har ser ut att ha det jättefint i alla fall!


    Jag bor i Stockholm och Avesta ligger väl ganska långt härifrån? Tänker att en lång resa kan vara väldigt stressigt för ett djur. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. har inga bekanta som vill ta emot den. Djuraffärer är inte heller intresserade av sånt vad jag hört. Blocket och sånt känns inte rätt, vill inte att den ska få ännu ett dåligt hem. Vill att den ska komma till någon som vet vad den gör!
  • Anonym (...) Trådstartaren
    Äldre 7 Jan 01:35
    #3
    Anonym (Mimmi) skrev 2018-01-04 07:55:33 följande:

    Bra gjort av dig! Finns alldeles för många som skaffar sig djur som sedan inte vet hur de ska ta hand om dem och tröttnar på dem!

    Vart bor du? Vet att det i Avesta finns en typ blomsteraffär/trädgård där de har tagit hand om vattensköldpaddor, minns inte vad den heter eller om de fortfarande kan ta emot fler! De sköldisar som de har ser ut att ha det jättefint i alla fall!


    Vet du om det finns orginasitioner eller liknande som tar hand om djur BRA tills de får BRA hem?
  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 02:42
    #4
    Anonym (...) skrev 2018-01-07 01:33:40 följande:

    Jag bor i Stockholm och Avesta ligger väl ganska långt härifrån? Tänker att en lång resa kan vara väldigt stressigt för ett djur. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. har inga bekanta som vill ta emot den. Djuraffärer är inte heller intresserade av sånt vad jag hört. Blocket och sånt känns inte rätt, vill inte att den ska få ännu ett dåligt hem. Vill att den ska komma till någon som vet vad den gör!


    Så långt bort ligger inte Avesta faktiskt... visst det kanske blir lite stressigt för den på resan men det blir ju bra för sen sen
  • Anonym (S)
    Äldre 7 Jan 03:06
    #5

    Finns massor av seriösa köpare på Blocket! Jag har själv köpt raskatter från seriösa uppfödare via Blocket. Be intressenterna skriva vad de kan erbjuda sköldpaddan så får du kanske lättare att hitta ett fint hem till den. Papper och så behöver du inte ha för det :)

  • Äldre 7 Jan 14:09
    #6

    Vad är det för art?

    Är det t. Scripta så är de "rödlistade" i EU och får inte säljas osv öht sen i somras..

    www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Artskydd/Invasiva-frammande-arter-vagledning/

  • Äldre 7 Jan 16:43
    #7

    Kontakta Skansen! Dom hjälper till med sånt.

  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 16:49
    #8
    Tovilii skrev 2018-01-07 14:09:57 följande:

    Vad är det för art?

    Är det t. Scripta så är de "rödlistade" i EU och får inte säljas osv öht sen i somras..

    www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Artskydd/Invasiva-frammande-arter-vagledning/


    Men vadå vad ska man göra om man har en sådan då men inte kan behålla den? Måste den avlivas då? :/ undrar rent generellt och inte angående Ts nu
  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 16:52
    #9
    Tovilii skrev 2018-01-07 14:09:57 följande:

    Vad är det för art?

    Är det t. Scripta så är de "rödlistade" i EU och får inte säljas osv öht sen i somras..

    www.naturvardsverket.se/Stod-i-miljoarbetet/Vagledningar/Artskydd/Invasiva-frammande-arter-vagledning/


    Citat från sidan du länkade:

    Undantag och tillstånd

    Privatpersoner som äger sällskapsdjur som har listats som en invasiv främmande art av unionsbetydelse får behålla djuret tills det dör av naturliga skäl, förutsatt att:

    de har ägt djuret innan förbudet trädde i kraft,

    djuret inte tillåts reproducera sig,

    djuret hålls under säkra förhållanden så att det inte kan rymma.

    Kommersiella ägare får sälja invasiva arter av unionsbetydelse under ett år efter att förte
  • Äldre 7 Jan 17:34
    #10

    Precis.

    Privatpersoner får BEHÅLLA sina djur, men dessa får ej säljas vidare/ges bort/ byta hem utan ägarrn ska ha kvar sköldisen tills denne dött

    Jag är fullt medveten om hur brutalt detta verkligen är, men EUs regler gäller ju hela EU, likaväl oss uppe i kalla norr som nere i södra europa, där de egentligen har dessa problem som vi också får "ta konsekvenserna för".

    Men det är ändå regler som måste följas.

    Följs de inte kommer det tillslut komma fler och hårdare förbud.

    Detta är något som främst reptilägare/akvarister råkar ut för. De får ta smällen för de ägare som inte vill ta sitt ansvar för de djur de införskaffat.

    Tyvärr...

  • Äldre 7 Jan 17:37
    #11
    Anonym (J) skrev 2018-01-07 16:49:11 följande:

    Men vadå vad ska man göra om man har en sådan då men inte kan behålla den? Måste den avlivas då? :/ undrar rent generellt och inte angående Ts nu


    Ja. Krasst sett, tyvärr.

    Jag är emot dessa förbud som privatperson och har själv drabbats, men de måste följas.

    Annars dras snaran åt ännu hårdare och fler förbud kommer troligen komma.

    Ge bort "i tystnad"/ "under bordet"... men jag kan garantera att fler o fler kommer troligen göra det och resultatet kommer bli samma som ovan.

    Men vad ni än gör! SLÄPP INTE UT NÅGRA DJUR!
  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 17:42
    #12
    Tovilii skrev 2018-01-07 17:34:28 följande:

    Precis.

    Privatpersoner får BEHÅLLA sina djur, men dessa får ej säljas vidare/ges bort/ byta hem utan ägarrn ska ha kvar sköldisen tills denne dött

    Jag är fullt medveten om hur brutalt detta verkligen är, men EUs regler gäller ju hela EU, likaväl oss uppe i kalla norr som nere i södra europa, där de egentligen har dessa problem som vi också får "ta konsekvenserna för".

    Men det är ändå regler som måste följas.

    Följs de inte kommer det tillslut komma fler och hårdare förbud.

    Detta är något som främst reptilägare/akvarister råkar ut för. De får ta smällen för de ägare som inte vill ta sitt ansvar för de djur de införskaffat.

    Tyvärr...


    Men det stod ju att de får sälja inom ett år... :(

    Ja det är tragiskt. Men ja, regler är ju regler. Blir så trött på oansvariga människor bara.
  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 17:44
    #13
    Tovilii skrev 2018-01-07 17:37:02 följande:

    Ja. Krasst sett, tyvärr.

    Jag är emot dessa förbud som privatperson och har själv drabbats, men de måste följas.

    Annars dras snaran åt ännu hårdare och fler förbud kommer troligen komma.

    Ge bort "i tystnad"/ "under bordet"... men jag kan garantera att fler o fler kommer troligen göra det och resultatet kommer bli samma som ovan.

    Men vad ni än gör! SLÄPP INTE UT NÅGRA DJUR!


    Fattar inte hur folk som släpper ut djuren tänker :/ så hemskt
  • Äldre 7 Jan 17:52
    #14
    Anonym (J) skrev 2018-01-07 17:42:25 följande:

    Men det stod ju att de får sälja inom ett år... :(

    Ja det är tragiskt. Men ja, regler är ju regler. Blir så trött på oansvariga människor bara.


    Nej. Inte privatpersoner, där blev det totalstopp i augusti, deras "ett år" har redan gått förbi då detta förbud varit på tapeten länge.

    De som fort får sälja är alltså butiker/kedjor. Inte privat :/
  • Anonym (J)
    Äldre 7 Jan 18:15
    #15
    Tovilii skrev 2018-01-07 17:52:18 följande:

    Nej. Inte privatpersoner, där blev det totalstopp i augusti, deras "ett år" har redan gått förbi då detta förbud varit på tapeten länge.

    De som fort får sälja är alltså butiker/kedjor. Inte privat :/


    Aha då förstår jag.
Svar på tråden Vad ska jag göra med vattensköldpaddan