• Anonym (Preventivmedel vid 50 år?)

Preventivmedel vid 50 år

Jag undrar hur länge måste man skydda sig mot graviditet? Jag är 49 år och blodproverna visar att klimakteriet har börjat lite grann. Jag har blödningstrassel, oregelbunden mens.

Äggen borde väl vara odugliga vid det här laget så det måste vara liten risk för graviditet väl? Fast så länge jag har blödningar och ägglossning så fattar jag att jag måste skydda mig. jag funderar på sterilisering om jag ändå måste göra något ingrepp mot mina blödningsproblem på gyn.

Hur har ni andra gjort?

• Svar på tråden Preventivmedel vid 50 år
  • EpicNurse

Man brukar oftast rekommendera en spiral som man låter sitta kvar ganska länge. Både för att lindra klimakteriebesvären och som prevmedel. För jo, det behövs.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Z)

Har du mens fortfarande så skydda dig. Jag har inte haft mens på över ett år, kanske uppåt två år och har inte skydd. Är 49. Jag skulle inte våga chansa om jag var du. Sätt in en spiral?

Tack för svar båda två!

Jag har nyligen genomlidit 5 år av smärtor med hormonspiral så jag klarar nog inte att sätta dit någon ny. Jag ska till gyn snart och ska kolla vad de säger om sterilisering för mig. Klarar inte p-piller heller just nu för min nedstämdhet. Dejtar inte just nu så jag hinner klura ut något! Tack igen!

• Anonym (Jo)

Jo vid 50 bör man fortfarande skydda sig, det har hänt graviditeter då... Och även om de allra allra flesta i den åldern slutar med missfall så är det ju såklart en enorm psykisk påfrestning att behöva ställas inför en graviditet då... :( Men oftast räcker det med minipiller eller pessar med pessargel eller så har man hormonspiral insatt tills 52-53.

• Anonym (Jo)

Sterilisering är inte motiverat efter 40-45. Alltför drastisk åtgärd sett till den låga fertiliteten.

Anonym (Jo) skrev 2018-01-04 22:18:20 följande:

Sterilisering är inte motiverat efter 40-45. Alltför drastisk åtgärd sett till den låga fertiliteten.

Aha, ok, det visste jag inte. Pessar har jag inte ens tänkt på. Kondom också så klart. Tack för kloka råd!
  • Anonym (B)

Jag skulle nog köra på och göra abort om det blev något. Det är låg risk att du ska bli gravid. Funkar inte kondom?

Anonym (B) skrev 2018-01-05 23:43:37 följande:

Jag skulle nog köra på och göra abort om det blev något. Det är låg risk att du ska bli gravid. Funkar inte kondom?

Jo kondom absolut. Fast hellre utan. Jag har aldrig behövt göra abort och har vetat sen ung ålder att jag inte vill utsätta mig för det. Så jag ska se över alternativen och välja noga. Det är inte kris för jag har ingen älskare nu. Fast jag har sikte på en men inte fångat honom än.
  • Anonym (B)
    Anonym (Preventivmedel vid 50 år?) skrev 2018-01-06 01:46:51 följande:

Jo kondom absolut. Fast hellre utan. Jag har aldrig behövt göra abort och har vetat sen ung ålder att jag inte vill utsätta mig för det. Så jag ska se över alternativen och välja noga. Det är inte kris för jag har ingen älskare nu. Fast jag har sikte på en men inte fångat honom än.

Okej jag förstår :) hoppas du fångar honom ;)

Jag gillar att använda pessar med glidmedel som är ogynnsamt för spermier
  • Jannne k

Min fru sterericerade sig vid 45 års ålder i lindesberg de har en smidig metod titta på lindesbergs lassarets hemsida där hittar du det..

• Anonym (Kan ske)

Min mammas gamla arbetskompis blev spontangravid vid 50 år. Hon behöll barnet och fick ett friskt barn. Men i hennes fall var det nu eller aldrig då hon inte hade fått några barn innan.

Svar på tråden Preventivmedel vid 50 år