• Anonym (Maria)

Kroppspulsådern i magen - rädd!

Var till läkaren pga hög vilopuls men puls, blodtryck och EKG såg fint ut. Däremot klämde läkaren mig på magen och reagerade på att min kroppspulsåder kändes väldigt tydligt på magen. Dessutom ömmade det när han tryckte där. Fick remiss för ultraljud och det blir av om några veckor. Känner panik redan.

Jag väger 58kg till mina 165 cm. Så ganska smal.

Därför kunde den kännas MEN det skulle inte ömma där.

Någon som varit med om något liknande???

Kan det vara något farligt?

• Svar på tråden Kroppspulsådern i magen - rädd!
  • Ann Cistrus

Det finns nog tyvärr inte någon hjälp att få i denna frågan här på Familjeliv. Folk kan svara ja eller nej. Ja det kan vara något farligt eller nej, det är säkert inget farligt. Det är fullständigt omöjligt för någon här att veta och det enda det tjänar till är att antingen ge dig falsk trygghet eller elda på din oro i onödan. 

Försök se tiden an och vänta in ditt ultraljud istället för att spekulera alltför hejvilt. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Maria)
    Ann Cistrus skrev 2018-01-04 14:34:14 följande:

Det finns nog tyvärr inte någon hjälp att få i denna frågan här på Familjeliv. Folk kan svara ja eller nej. Ja det kan vara något farligt eller nej, det är säkert inget farligt. Det är fullständigt omöjligt för någon här att veta och det enda det tjänar till är att antingen ge dig falsk trygghet eller elda på din oro i onödan. 

Försök se tiden an och vänta in ditt ultraljud istället för att spekulera alltför hejvilt. 

Det förstår jag. Men någon kanske varit med om något liknande?
  • Ann Cistrus
    Anonym (Maria) skrev 2018-01-04 14:38:21 följande:
    Det förstår jag. Men någon kanske varit med om något liknande?
    Men det kan ju vara något helt annat ändå. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Maria)

Jag gjorde nyligen ett ultraljud på gallan, levern och bukspottkörteln. Dessa organ var fina. Om det var något med kroppspulsådern då borde det väl ha synats? Det stod inget om det i journalen sa läkaren idag men visst borde de sett något tok vid ultraljudet?

• Ann Cistrus
    Anonym (Maria) skrev 2018-01-04 14:54:59 följande:

Jag gjorde nyligen ett ultraljud på gallan, levern och bukspottkörteln. Dessa organ var fina. Om det var något med kroppspulsådern då borde det väl ha synats? Det stod inget om det i journalen sa läkaren idag men visst borde de sett något tok vid ultraljudet?

Det kan man tycka, men läkare är människor och människor missar saker ibland. 
  • Anonym (Andas)

Det är jättevanligt att kroppspulsådern känns tydligt när man palperar buken på smala personer. Om du tex lägger dig i ett badkar m vatten kan det till och med bildas små vågor av pulsationerna från magen.

Däremot så kan det inte vara den som var öm för du har inga smärtreceptorer i blodkärl.

Jag har mycket svårt att förstå varför du blev skickad på ultraljud. Det enda är om läkaren tyckte att kroppspulsådern kändes bred o vill utesluta att du har en vidgning där. Men det är inte ömt.

(En vidgning är inte farlig i sig men om den blir alldeles för stor kan kärlet bli svagt o riskerar att brista vilket är livshotande. Det är vanligast hos män över 60 år.)

• Anonym (Maria)
    Anonym (Andas) skrev 2018-01-04 16:01:06 följande:

Det är jättevanligt att kroppspulsådern känns tydligt när man palperar buken på smala personer. Om du tex lägger dig i ett badkar m vatten kan det till och med bildas små vågor av pulsationerna från magen.

Däremot så kan det inte vara den som var öm för du har inga smärtreceptorer i blodkärl.

Jag har mycket svårt att förstå varför du blev skickad på ultraljud. Det enda är om läkaren tyckte att kroppspulsådern kändes bred o vill utesluta att du har en vidgning där. Men det är inte ömt.

(En vidgning är inte farlig i sig men om den blir alldeles för stor kan kärlet bli svagt o riskerar att brista vilket är livshotande. Det är vanligast hos män över 60 år.)

Åh tack för förklaringar!

Han sa att eftersom jag var öm skulle jag få göra ultraljudet. Ung läkare.
  • Ann Cistrus
    Anonym (Andas) skrev 2018-01-04 16:01:06 följande:

Fast det är ju inte sant. Personer med aortaaneurysm eller aortadissektion har ofta buksmärta som ett symptom. 
  • Anonym (Maria)
    Ann Cistrus skrev 2018-01-04 16:42:36 följande:

Fast det är ju inte sant. Personer med aortaaneurysm eller aortadissektion har ofta buksmärta som ett symptom. 

Jag har ingen hemsk buksmärta förutom gaser och magknip, däremot öm när han tryckte där.
  • Anonym (Andas)
    Ann Cistrus skrev 2018-01-04 16:42:36 följande:

Ett aneurysm på bukaorta gör inte ont förrän det brister och när det brister är det inte "lite ömt" när man trycker på det.

Ts har inte en pågående dissektion eller ett rupturerat aneurysm på bukaorta.

(Det finns ju en anledning till att man diskuterat screening med UL bukaorta av äldre män, just eftersom man är asymptomatisk tills det spricker och då är mortaliteten hög.)
  • Anonym (Maria)

Nu på kvällen har jag väldigt ont precis där han tryckte. Tarmarna bubblar också väldigt. Han tryckte hårt. Flera gånger.

• EnAnonumius
    Anonym (Maria) skrev 2018-01-04 22:45:45 följande:
    Nu på kvällen har jag väldigt ont precis där han tryckte. Tarmarna bubblar också väldigt. Han tryckte hårt. Flera gånger.
    Ja men det är ju klart att han tryckte hårt flera gånger. Man känner ju inget om man smeker mycket lätt på huden hur det känns innan för skinnet. Man måste liksom sondera för att kunna känna om det föreligger något "mysko".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Plupp73

Är läkare, inte på vårdcentral. Är själv liten och smal, och har känt min bukaorta pulsera under hela mitt liv. Trycker jag hårt på den så ömmar det på mig, som för de flesta andra.
    Hos en ung människa är det EXTREMT ovanligt med aortaaneurysm. Jag anser nog att det var en onödig remiss för ultraljud, på lite vaga grunder. 

• Plupp73

Du har nyligen gjort ultraljud över Pankreas och gallvägarna - av någon orsak. Nu har du sökt igen pga hög vilopuls och tagit EKG, och nu dessutom fått igenom ultraljud på aortan.
    Söker du sjukvård mycket pga oro för olika saker?

• Anonym (Maria)
    Plupp73 skrev 2018-01-05 05:49:03 följande:

Du har nyligen gjort ultraljud över Pankreas och gallvägarna - av någon orsak. Nu har du sökt igen pga hög vilopuls och tagit EKG, och nu dessutom fått igenom ultraljud på aortan.

Söker du sjukvård mycket pga oro för olika saker?

Nä, har magproblem i form av diarré och genomgått magundersöknibg för att finna orsaken till diarréerna. I samband med dessa har läkare reagerat på min höga vilopuls och därmed detta EKG. Så jag sökte en gång och sedan har läkarna bestämt resten
  • Anonym (Maria)
    Plupp73 skrev 2018-01-05 05:45:41 följande:

Är läkare, inte på vårdcentral. Är själv liten och smal, och har känt min bukaorta pulsera under hela mitt liv. Trycker jag hårt på den så ömmar det på mig, som för de flesta andra.

Hos en ung människa är det EXTREMT ovanligt med aortaaneurysm. Jag anser nog att det var en onödig remiss för ultraljud, på lite vaga grunder. 

Är inte direkt ung. 45 år. Så kanske större risk då?
Svar på tråden Kroppspulsådern i magen - rädd!