Dekreflex? Andningsstopp?
Det hände något helt fruktansvärt igårnatt. Jag och min sambo försöker söva vår 2 månader gamla dotter. Vi ligger med henne i mellan oss i ett babynest. Hör hur hon kräks/hulkar, vilket händer hela dagarna då hon är ett riktigt kräkbarn. Sambon sliter upp henne ur nestet, hon är då helt röd i ansiktet och har helt uppspärrade ögon (är helt tyst, som paralyserad och stel som en pinne). jag ringer 112 och sambon vänder henne och dunkar lätt i ryggen. Slem kommer ur näsa å mun. Efter instruktioner av 112, återfår hon färgen i ansiktet men är helt medtagen. Gnäller bara lite, ser helt chockad ut och håller på att somna. Inte alls sitt vanliga jag. Ambulansen tar inte detta på allvar utan tycker vi är som ?nya föräldrar är?. Jag satt vaken resten av natten och tittade på henne.
Idag är vi fortfarande uppskärrad men vår dotter verkar vara som vanligt. Vi har naturligtvis uppsökt läkare och läkaren tyckte hon såg frisk ut och sa att de inte skulle utreda nåt om det inte hände igen.
Till min undran, någon annan som varit med om detta också? Vi vet inte om hon satt spyan i halsen, om hon fick nån kramp eller den där dykreflexen spädbarn har. Nån som har nåt tips hur man kan försöka slappna av lite? Vågar inte släppa blicken från henne.