• Johosefin

Dekreflex? Andningsstopp?

Det hände något helt fruktansvärt igårnatt. Jag och min sambo försöker söva vår 2 månader gamla dotter. Vi ligger med henne i mellan oss i ett babynest. Hör hur hon kräks/hulkar, vilket händer hela dagarna då hon är ett riktigt kräkbarn. Sambon sliter upp henne ur nestet, hon är då helt röd i ansiktet och har helt uppspärrade ögon (är helt tyst, som paralyserad och stel som en pinne). jag ringer 112 och sambon vänder henne och dunkar lätt i ryggen. Slem kommer ur näsa å mun. Efter instruktioner av 112, återfår hon färgen i ansiktet men är helt medtagen. Gnäller bara lite, ser helt chockad ut och håller på att somna. Inte alls sitt vanliga jag. Ambulansen tar inte detta på allvar utan tycker vi är som ?nya föräldrar är?. Jag satt vaken resten av natten och tittade på henne.

Idag är vi fortfarande uppskärrad men vår dotter verkar vara som vanligt. Vi har naturligtvis uppsökt läkare och läkaren tyckte hon såg frisk ut och sa att de inte skulle utreda nåt om det inte hände igen.

Till min undran, någon annan som varit med om detta också? Vi vet inte om hon satt spyan i halsen, om hon fick nån kramp eller den där dykreflexen spädbarn har. Nån som har nåt tips hur man kan försöka slappna av lite? Vågar inte släppa blicken från henne.

• Svar på tråden Dekreflex? Andningsstopp?
  • Anonym (Japp)

Om hon kräks mycket så är det väl reflux eller tyst reflux, något av det. Dåligt av ambulansen att inte ta er på allvar. Vår dotter körde de i ilfart till barnsjukhuset där det blev inläggning och mängder av tester. Sedan fortsatt utredning och slutligen medicinering (diagnos tyst reflux). Och ja, vi köpte omedelbart andningslarm (blöjlarm) som vi hade första året.

• Johosefin

Ah, jag vet inte om hon klassar in på reflux symtommässigt. Hon går bra upp i vikt å så. Jag får bara höra att ?barn kräks, allt är normalt?..

• Anonym (Japp)

Fast man behöver inte ha dålig viktuppgång för att ha reflux...? Det betyder ju mer att hon har otät övre magmun... kan ju räcka att det är magsyra som kommer upp och fräter...

Johosefin skrev 2018-01-04 19:10:31 följande:

Ah, jag vet inte om hon klassar in på reflux symtommässigt. Hon går bra upp i vikt å så. Jag får bara höra att ?barn kräks, allt är normalt?..

• Anonym (Japp)

BVC-sköterskor brukar ha väldigt dålig kunskap om reflux. Det är barnklinik som behöver utreda det. Diagnosen fastställs av barnläkare.

Johosefin skrev 2018-01-04 21:26:26 följande:

Det var bvc som sa så, att hon går upp i vikt och då inte har reflux.

• Snuttis2

Har varit med om en liknande sak med min son! Det skedde vid två tillfällen , första när vi låg på BB! Vaknade då av att han lät konstigt o jag tänkte att han kräktes lite. När jag tittade till honom såg han ut att inte kunna andas. Satte honom upp, inget hände, la honom sedan med huvudet lutat neråt , ingen skillnad. Började få panik o väckte min man som sov brevid. Han fick ta över men Medan jag hämtade personal så började sonen hosta. Ingen synlig vätska kom någonsin upp men sonen mådde bra efter en stund . Enligt personalen var detta förekommande pga att bebisarna fortfarande kan ha fostervatten kvar i kroppen som kan åka ner i halsen o reta struplocket(dykreflexen ) !

Det hände sen igen efter att vi kommit hem, då satt han i babysittern så hon borde hunnit bli någon månad! Då blev han röd i ansiktet minns jag o såg ut som han hade satt något i halsen. Då la vi honom på armen o strök på ryggen o han hostade några gånger o så var det lugnt.

Det kan se jäkligt obehagligt ut för de bli blå rätt snabbt.

Jag visste inte att det kunde ske o haft svårt att slappna av efteråt.

• Snuttis2

Dykreflexen sitter ju kvar en tid o kan reagera om det rinner ner något i halsen, så det behöver inte betyda att något är fel. Dock förstår jag till fullo din oro.

Svar på tråden Dekreflex? Andningsstopp?